Rakouské dráhy láká nový byznys: odpady. Stát omezil jejich přepravu po silnici
Nakládka odpadu. Foto: ÖBB Rail Cargo Group
V Rakousku dojde k výraznému omezení přeprav odpadů po silnici, od roku 2026 ho bude možné vozit jen 100 kilometrů.
zeptám se tentokrát napřímo, tj. hodlají tím vlakem vozit směsný komunální odpad do spaloven? nevíte někdo??
Ahoj. Nevím jak oni v Rakousku, ale ze Svitav a do Svitav jezdí 3 vozy komunálního odpadu do České Třebové a na vlaku pak do Brna a z Brna zpět.
tak v Brně to jde určitě dovézt malém až do pece. a ještě se by se mohly zřídit popelarske saliny…
Jo, táhnout se za popelářskou šalinou, štrůdl na hodinu, na zbytku linky nemá co jezdit, všecko je v té jedné koloně za popelářema. A nejde je objet.
Šaliny jsou pro lamy, představte si popelářské trajfy.
Brno, město neomezených možností.
Nebo popelářský hyperloop. V něm to neshnije.
S příslušným tvarem a uzávěrem popelnic by to fungovat mohlo. Ale ne všude se vejde další potrubí.
K tomu je mínusem fakt, že pohon stlačeným vzduchem je enrgeticky velmi náročný a značně citlivý na netěsnosti.
Tak nevím, jestli jste pobral tu ironii… Je to samozřejmě ekonomicky úplná kravina. A technicky taky nemůže být nic lepšího neš odpadky pohánět stlačeným vzduchem, že… Samozřejmě s využitím magnetické levitace, jak jinak, aby mohla v té mnohamiliardové rouře putovat jedna popelnice za dvě minuty…
To se dělá v noci, když nic nejezdí. Otázka je, zda se tram.síť v tom kterém městě na to vůbec hodí.
V NY se v noci běžně sváží odpad metrem. Samozřejmě ne z jednotlivých popelnic a ne osobními vozy.: – )
přesně tak, v noci.
V noci, kdy je v Brně provoz tramvají nulový …
V Brně to jde ve velkém dovézt vlakem až do spalovny.
jasně, víme, vlečka Zetoru
To jo, ale možná tak z Břeclavi. Ale ne z Bystrce. Bratislava s Vídní ať si to řeší u sebe doma, nebudeme přece spalovna Evropy.
Přednost by mělo mít omezení vzniku odpadu a jeho třídění. Pálení by měla být až předposlední možnost, tou poslední je skládkování. Proč ze zahraničí? JMK příp. přilehlá část Vysočiny nestačí? Třeba ze Ždáru? https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zdar-nad-sazavou-chce-cast-odpadu-misto-na-skladku-vozit-do-spalovny-v-brne-178131
Však on se ČESMAD postará a zalobuje, aby to tu nešlo s odpady jako v Rakousku…..že my si z těchto států bereme vždy jen příklad , když se nám to hodí. Většinou když jde o nějaké omezování volnočasových aktivit, nesmyslné hlukové limity a tak podobně. Ale pokud je to něco OPRAVDU ve veřejném zájmu, tak to ne.
Především máme v ČR jiný charakter osídlění. Postavíme Alpy? Nepostavíme. Takže bude nejlepší vozit odpad do 50 km daleko. Plus mínus to pak vychází na 1 spalovnu v každém kraji.
optimální velikost a umístění spalovny musí být v souladu s potřebou tepla v daném místě i s teplárenskou soustavou tamtéž. bez daleko hlubších znalostí bych si netroufal tvrdit něco o spalovně v každém kraji atp.
To není v Rakousku žádná novinka. Odpady tam vozili po železnici už v devadesátých letech
Odpad – kaly z ostravské Karoliny se vozil v uzavřených kontejnerech do Vřesové ….
Ctihodný středočeský kraj řeší jak vozit po silnici odpady do EMĚ, kde má být spalovna a obce s tím mají problém …. odporník na železnici Mgr. Petr Borecký patrně neví, že do EMĚ vedou koleje, po nichž se vozilo uhlí a tudíž by odpady mohly být přepravovány vlakem ….
„kaly z ostravské Karoliny“
Kaly byly v Mariánských horách.
Tak dobře, z Marienbergu, ale na Karolině bylo taky něco …
A má každá vesnice vlečku, aby ten odpad naložili na vagon?
tak luzec i mochov ano 😀
Nádhera, to máme pokrytých 1/1000 obyvatel kraje. Teď ještě nemocnici v Motole.
A jinak teda vozit 1 tunu odpadu po kolejích z Lužce do Mělníka je velmi úsporný způsob dopravy. Pro větší úspěch se může do Lužce stahovat odpad i z Hořína, aby ho bylo víc.
Ale potáhne to 742, takže nebude problém s ad-blue, jen se sazemi, hlukem a cenou nafty. A pak… bude to smrdět (doslova) někde na nádraží. Z toho budou všichni nadšení.
Tak z Lužce do EMĚ to může zůstat max. ve Vraňanech, ale z takového Mochova, kdyby to zůstalo v Libni, to by byla namka.
Než se provedou manipulace ve Vraňanech, tak po silnici bude z odpadu vyrobeno teplo …
Nelze být tak ortodoxní ….
nějak vám dochází smysl pro humor. 😉
jinak na trase lužec – vraňany by asi stačilo i prasátko…nebo že bychom udělali z BDtax popelářský vůz a tahali to šukafonem?
Z Lužce to bude do EMĚ jednodušší autem …
V Rakousku měli/mají u nádraží „skládku“ se vším vybavením a nakládkou do vozů, popelářské vozy nezrušili. Jen to vozí i z vesnic bez kolejí na nádraží, ne na místní skládku v lese.
Proč každá vesnice?
I ty Rakušási připouští svoz odpadu auty do 100 km, což bude právě kvůli logistice.
Další spalovna je v Plzni, asi 110 km daleko vzdušnou čarou od Mělníka. To abychom se drželi tématu EMĚ jako spalovny.
A ještě dodám, že vozit odpad z Pardubicka do Mělníka mi přijde jako naprosto zbytečné, vždyť jsou tam 2 uhelky, které se nabízejí k přestavbě na spalovnu.
jen ta chvaletická tuším nic moc nevytápí….
Mezi HK a PU jakási zakonzervovaná spalovna je a vede se „bitva“ o její nerevitalizaci …
A?
100 km je pro silnici, o omezení na železnici se nic nepíše.
Proč by měla mít vlečku ? Kombinovaná doprava – uzavřený kontejner s odpadem se odveze nákladním autem na překladiště a tam se navagonuje … po silnici to má smysl z okolních obcí …
Proč ne? Odpad nespěchá (pokud to není zásilka do kafilérie), tak ať po těch kolejích jede
No, pokud není tříděný tak trochu spěchá.
Pokud se v Rakousku třídí stejně jako v Německu tak toho netříděného (mínus bioodpad, který se dá využít lokálně) je výrazně méně než tříděného.
Nu v malém Českomoravsku by to mohlo být i podobným ekořešením. I když by asi kamiondopravci nebyli nadšeni.
Kamion dopravci mají jednak problém s nárůstem ceny paliva, toho sajrajtu co se musí dokupovat, aby TO jelo (na rozdíl od starých T111 a dalších mutací vozidel firmy TATRA nebo V3S ….) poněkud chybějí řidiči … Pravda, jsou to denní směny se spaním v domácí posteli a jen od pondělí do pátku ….
Železnice potřebuje tutéž naftu. A mít motory, které splňují současné emisní limity, tak tu močovinu potřebuje taky.
Neomezujte se na Českomoravsko, i na Ostravsku a Opavsku by to mohlo fungovat.
Kontejnery podobné uhlákům s klasickým výsypem v „uhelnách“ . Vytříděný domovní odpad, by rozhodně mohl sloužit učelněji než skládkování pro budoucí generace.
to se opravdu běžně vozí odpad po Rakousku 300 km?? nějak si to nedovedu představit……
Představte si, že se odpady převáží i mezi kontinety. Třeba taková Čína je velký odběratel odpadů z Evropy, zejména plastového.
Třeba z PETek vyráběla svého času megatuny fliesového oblečení.
Pak to nebyl odpad, ale surovina.
Dle zákona je to odpad a tak i se s ním i nakládá. Odpad pak může být i druhotnou surovinou.
Neznám zákon o odpadech, ale znám českého člověka, který by to jistě za surovinu dokázal prohlásit.
Vaše prohlášení vám při kontrole nepomůže.
To záleží na úhlu pohledu… na piliny například. Je to odpad, palivo, nebo materiál pro dřevotřísku?
nebo šrotu, ten se vozívával zcelého světa do Japonska, jenže to jsou druhotné suroviny, není to odpad v pravém slova smyslu, proto právě nevím, jak to uchopit, zda se jedná o vozbu odpadu k likvidaci (spálení) nebo převoz tříděného k dalšímu zpracování
No jestli do Mostecka tak asi spíš k zakopání, ne?
Proč? Fluidní kotel v elekrárně zhltne všecko, co aspoň trochu hoří. Teď nevím jestli to bylo 40 nebo 60 % spalitelného objemu, jako minimum pro lignit.
Fluidní kotel potřebuje práškové uhlí, jak uděláte z odpadu prášek je poněkud záhadou…
Samozřejmě to odpad je, článek také nerozlišuje o jaký druh se jedná. A než to Čína silně omezila, dovážel se tam i netříděný plast a papír a to v mnohem větší míře než tříděných PETek.
Ano, jenze pak nastal problem se spoustou odpadu, ktery se v Erope hromadil, a zacla masivni politicka vule k trideni odpadu…
To už je ale jiná věc.
Něco k zamyšlení. Je to sice už staré, ale stále podnětné. https://www.lidovky.cz/byznys/odpad-do-spalovny-budou-svazet-popelarske-vlaky.A090723_113113_ln-doprava_nev
Po kvalitním přebrání se nejedná o odpad ale o druhotnou surovinu určenou k dalšímu zpracování
Když něco zpracujete máte výrobek. Pouhé přetřídění není zpracování.
…………… určenou k dalšímu zpracování . Problém s porozuměním psaného textu ? Navíc čisté PP, TPE atd byť z odpadu nebo výkupu vzešlé v okamžik prodeje dál již není odpad ale čistá surovina. Naopak třeba papír jezdí vždy jako drohotná surovina , tzn odpad .
Čisté PETky jsou co? Pokud se vytřídí a vyrobí granulát pak je to vyrobek jen přetříděné jsou stále jen odpad. Osobní invektivy jsou znakem nejistoty obvykle.
Já jsem byl velice překvapený když jsem se šel podívat co nakládají v irském přístavu na trajekt co pendluje mezi severními přístavy od Ruska po Irsko(Petrohrad, Německo, Belgie, Holandsko, atd.).
Byly to bílé balíky tak mě napadlo seno nebo něco pro zemědělství, ale on to byl odpad. Až později jsem se dozvěděl že asi 70% nebezpečného odpadu se z Irska vyváží. Brutalita, teda aspoň pro mě.
A to se dává do kontejnerů, které jsou na kontejnerové lodi nahoře a při bouřích vždy „záhadně zmizí“?
Mám zkušenost jen s jednou lodí „Katrin“.
https://www.myshiptracking.com/vessels/katrin-mmsi-229025000-imo-9155987
Balíky se přeloží z kamionu do útrob lodi a paluba je uzavřena pokud se nemýlím.
O úmyslem ztrácení nákladu cestou nebudu spekulovat, maximálně jen o destinaci(loď z města Cork hlásila na sledovacích stránkách 7+ dní jako další přístav Belfast a přitom plula směr Německo/Rusko.
A ty bouře jim dělá HAARP na zakázku. Neasi. 😛