Karlovarský kraj zrušil miliardový nákup autobusů, SOR s Dekstrou považují rozhodnutí za nezákonné
Do tendru přišla jediná nabídka. Kraj hraje o čas kvůli čerpání dotace na pořízení autobusů.
Jeden z největších tendrů na nové autobusy v Česku za poslední rok končí zrušením. Karlovarský kraj zrušil zakázku na dodávku autobusů na stlačený plyn (CNG) pro veřejnou dopravu v regionu za 900 milionů korun.
Do soutěže se přihlásil jediný zájemce a jeho nabídková cena byla více než dvojnásobná oproti té, se kterou zakázka počítala. Kraj proto upraví podmínky soutěže a vypíše ji znovu. Tlačí ho totiž čas, protože na nákup autobusů získal dotaci, řekl včera novinářům hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek (za STAN).
Podle informací deníku Zdopravy.cz bylo jediným soutěžícím sdružení firem SOR Libchavy a Dekstra. „Rozhodnutí o zrušení považujeme za nezákonné a podáme proti němu námitky,“ řekl Filip Murgaš, obchodní ředitel SOR Libchavy.
Kraj vysvětluje zrušení vysokou cenou. Ta je dvojnásobná proti odhadované ceně 900 milionů korun. Kraj stanovil odhadovanou cenu podle cen za nový autobus, v tendru požadoval ale i zajištění kompletního servisu až na deset let.
„Po dlouhém a podrobném vyhodnocení jsme došli k závěru, že veřejnou zakázku zrušíme. Jednak to byla nabídková cena, která z původní hodnoty zakázky ve výši 0,9 miliardy korun vyskočila na 1,9 miliardy korun. Navíc přišla nabídka jen od jednoho uchazeče, takže jsme neměli možnost tu cenu nijak verifikovat, jestli je úměrná,“ uvedl Kulhánek.
Boj s časem kvůli dotaci
Karlovarský kraj se pro veřejnou dopravu na území regionu chystá pořídit 109 malých autobusů a 61 středních autobusů na CNG. Půjde o ekologické bezbariérové autobusy s klimatizací a moderním odbavovacím a informačním systémem. Kraj na jejich pořízení získal v minulosti dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu v celkové výši téměř 592 milionů korun. Soutěž vypsal v červnu letošního roku. Autobusy budou v majetku kraje, bude je pronajímat vysoutěženým dopravcům. Takový model je v Česku téměř výjimkou.
Příslib dotace je ale také omezující. Musí se vyčerpat do roku 2023. Podle hejtmana Kulhánka je ale stále ještě prostor vypsat novou soutěž a podmínky dotace splnit.
Zatímco původně chtěl kraj zakoupit malé i středně velké autobusy v rámci jedné zakázky, nyní chce vypsat soutěž pro každou kategorii autobusů zvlášť. To by podle vedení kraje mělo přilákat více zájemců a snad i snížit nabídkovou cenu.
Rozhodnutí krajských radních nebylo podle Kulhánka jednoduché a ani jednomyslné. Poměrem pět ku čtyřem ale nakonec převážili zastánci zrušení zakázky a vypsání nové. Radní museli rozhodovat mezi rizikem, že kvůli neplnění termínu dodání autobusů kraj o dotaci přijde, a na druhou stranu faktem, že místo asi 300 milionů korun z krajského rozpočtu by Karlovarský kraj musel doplatit 1,6 miliardy korun.
Pro nákup i za vyšší cenu byl například náměstek hejtmana pro dopravu Jan Bureš (ODS). „Jsem přesvědčený, že jsme měli autobusy koupit, byť byla cena vyšší, než jsme předpokládali. I tak by se to kraji vyplatilo. Času na nové výběrové řízení už máme málo a bylo by fatální, abychom přišli o tak velkou dotaci,“ uvedl Bureš.
Zdopravy.cz + ČTK