Liberecký kraj zvažuje, že na Jizerskohorské železnici zůstanou bez soutěže České dráhy

Motorové vozy Stadler RS1 na viaduktu ve Smržovce na trati Liberec - Tanvald. Foto: České dráhyMotorové vozy Stadler RS1 na viaduktu ve Smržovce na trati Liberec - Tanvald. Foto: České dráhy

Kraj původně plánoval, že motorové vozy Stadler RS1 od Českých drah vykoupí a jezdit s nimi bude dopravce vybraný v otevřené soutěži.

Liberecký kraj ustupuje od svých plánů vybrat dopravce na tratích takzvané Jizerskohorské železnice v otevřené soutěži. Zvažuje naopak možnost přímého zadání Českým drahám, které zde dosud jezdí.

„Přímé zadání je jedna z variant. Nabídka ale musí být cenově konkurenceschopná. Budeme požadovat další vozy stejného typu, které zde již nyní jezdí. S vozy Stadler jsme na trati spokojeni,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Po Českých drahách chce také uznávání jízdenek jiných dopravců.

Kraj letos na počátku roku oznámil plán dopravce začít soutěžit. Součástí plánu měla být i na tuzemském poměry unikátní transakce, kdy by kraj odkoupil od Českých drah jejich vozidla (motorové vozy Stadler RS1, řada 840, celkem 16 vozidel) pořízená s evropskou dotací a pak by je předal vítězi soutěže. „Liberecký kraj má ve smlouvě s dopravcem na flotilu s dotací pořízených vozidel ukotveno předkupní právo, které nyní plánuje využít,“ uvedl kraj v lednu v tiskové zprávě.

Smlouva do roku 2026

Právě složitost postupu převzetí vozidel krajem a předání jinému dopravci je i důvodem, proč kraj od plánů na otevřenou soutěž ustupuje. „Budeme jednat s Českými drahami, potřebujeme si několik věcí vyjasnit,“ dodal hejtman. V Libereckém kraji přišly České dráhy o řadu výkonů a jsou krajem s nejmenším podílem na železniční dopravě. Zaměstnankyně Českých drah letos v petici za zachování pokladny v Turnově napsaly,  že Liberecký kraj si nepřeje působení Českých drah a všemožně podporuje „soukromého dopravce Arrivu“ (Arriva je dceřinou firmou německých státních drah DB).

Stávající smlouva platí do prosince 2026, ročně zde České dráhy najezdí zhruba 1,5 milionu kilometrů. Jde o jednu z prvních smluv v zemi  Kraj původně plánoval celý soubor rozdělit na dva. Jizerskohorskou železnici II a Frýdlantskou dráhu. Pod Frýdlantskou dráhu zahrne tratě z Liberce do Černous a také spojení z Raspenavy do Bílého Potoku pod Smrkem a z Frýdlantu do Jindřichovic pod Smrkem. Do Jizerskohorské železnice pak bude patřit páteřní linka L1 z Liberce do Harrachova a dál do Polska a návazné tratě. V budoucnu má být do souboru zahrnuta i linka Tanvald – Železný Brod, kde má Arriva smlouvu do roku 2026.

 

Tagy České dráhy Jizerskohorská železnice Liberecký kraj
72 komentářů