Liberecký kraj zvažuje, že na Jizerskohorské železnici zůstanou bez soutěže České dráhy
Motorové vozy Stadler RS1 na viaduktu ve Smržovce na trati Liberec - Tanvald. Foto: České dráhy
Kraj původně plánoval, že motorové vozy Stadler RS1 od Českých drah vykoupí a jezdit s nimi bude dopravce vybraný v otevřené soutěži.
Neskutečné novodobé zlo, kdy se stát zřekl regionální dopravy. Neokapitalistické cizácké firmy nás obšťastnují svými letitými vraky a kraje hýkají blahem.
jakkoliv mám námitky proti provedení…tak co kourite?
Už jste to psal soudružce Konečné? A co na to MUDr. Chocholoušek?
,,Vozy Stadler se mi líbí více, než Regionovy“, řekl svému řidiči pan hejtman při čekání u železničního přejezdu.
Asi by to rádi vykoupili a hodili víte komu. Ale, co, nevím jsetli čd ještě jezdí nějakou jinou linku než tuhle. Tak se na to mohou bodnout. A vozidla hodit jinam. Třeba už bude po dotaci.
On to kraj chce hodit přímo Drahám a stejně máte strach, že to hodí „soukromníkovi“, to už je fakt paranoia. Jinak vozidla jinam ČD dát nemohou, kraj má přednostní právo na odkup motoráků, pokud by se dopravce přeci změnil.
Takovýto výkup je rizikový, dosavadní vlastník bude udržovat vozidla jakž takž, nebude „investovat“ do dílenských oprav …
Pak vozidla prodá za „zůstatkovou“ cenu, pokud není ve smlouvě vyřešen odkup náhradních dílů, tak je odveze tam, kde je využije na vozidla stejné konstrukce (t.č. Havlíčkův Brod / Louny) a nový vlastník nebude mít nic …
Nový vlastník při podpisu smlouvy nebude vědět, že náhradní díly si musí sehnat sám? Ale notak.
Předkupní právo je na vozidla, nikoli na náhradní díly … ty si dopravce pořizuje sám v rámci vytváření tzv. výměnného systému nebo vytváření skladových zásob „spotřebního“ materiálu …
Vozidla jsou jasně definována, náhradní díly nikoli …. Novým vlastníkem by se stal kraj, který by vozidla buď prodal novému dopravci nebo pronajal …
Pokud by takováto situace nastala, je to jen o důvod víc se s Českými drahami v Libereckém kraji rozloučit jednou provždy. A samozřejmě by to na již tak pošramocenou pověst Drah hodilo další stín.
A v čem by takové jednání bylo podle vašeho názoru nemravné. Jsem povinen podat kolejová vozidla jako „základní prostředek“ za zůstatkovou cenu – na základě existujícího předkupního práva, ale nejsem povinen prodávat náhradní díly pro které mám uplatnění jinde … navíc, pokud to není ani rámcově smluvně ošetřeno … Tím spíše, že náhradní díly ve výměnném systému se účetně neodepisují, mají původní pořizovací cenu …. takže při „inovaci“ výměnného systému ND byl problém s dodržením finančního limitu ND. Tudíž se TO obcházelo papírovou „likvidací“, čímž se uvolnily finance pro nákup nových. Fyzicky se ovšem nelikvidovalo nic, prostě to zůstalo jaksi… Číst vice »
Mně jsou jedno náhradní díly, ale je prasárna udržovat jakékoliv vozidlo „jakž takž“. Vozí to lidi, dotuje to stát/kraj, celou dobu je jasné, že kraj má nárok na odkup. Takže jestli chtějí ČD dělat naschvály, jen protože nejsou schopné vyhrávat vypsané soutěže, dobrá. Ale vše má své následky.
O jakých soutěžích tady mluvíte. Aha o těch, kde bylo doporučeno raději nesoutěžit? A na R linkách to byla relevantní soutěž?/rozstřel. Kde mrdka dostala info.o ceně a vše bylo dojednano ve prospěch mrdky?
Když vidím váš slovník, napadá mě jediná reakce: „Řekni mi, že pracuješ pro ČD, aniž bys mi to přímo řekl.” A nebrečte.
Myslite jako: poflusat dopravce v majetku státu za dodržení smlouvy? To věřím, že by se ostatním dopravcům líbilo…
A zářivá pověst jiných?
Otázka, zda v roce 2026. 13 let po?
Chtějí to přímo hodit víte komu. Ale nic s tím nenaděláme, naschvály od ČD se daly očekávat.
Alespoň nějaký kraj má rozumný přístup. Z toho by si například ve Středočeském, či Ústeckém kraji měli vzít příklad.
Nebude lepší tu železnici rovnou zrušit? Stejně to asi nikdo jinej než ČD dělat nebude, jinej by od toho utekl když by poznal, jaká je to tam řehole.
Jakože rušit tratě Liberec – Tanvald – Szklarska Poręba nebo Liberec – Frýdlant? Jaký je k tomu důvod? Tratě fungují a jsou přímo ukázkou toho, jak regionální tratě můžou fungovat jako kvalitní moderní příměstská doprava.
Některým jiným krajům totiž nedochází, že dokud bude JŘ vypadat jak noty na buben a bude tam jezdit vlak 4x za den, tak tím opravdu moc lidí nepojede. Když se to ale udělá tak, jako třeba právě na tratích 035, 036, 037 a 038, tak to fungovat bude a bude to hojně využíváno.
Tatínek vyhlásí válku!
Trať Lib-Tan prošla před pěti lety kompletní rekontrukcí za téměř miliardu, proč by ji někdo potom rušil ?
Myslíte jako, třeba, trať do Lužce?
A on někdo zrušil trať do Lužce? Neobjednání vlaků neznamená vytrhání kolejí.
Asi myslíte trať Vraňany-Lužec…tam se řeší nejspíš zbytečná investice do zdvihacího mostu, když se už plánovalo její zkrácení.
Rekostrukce tratě do Tanvaldu byla z 80% financovaná z evropských dotací. Takže má kraj v plánu ji určitě v provozu udržet.
že by se v Liberci vrátili do reality? nebo už nechtějí sabotovat ČD, když na MD už nebude řádit Faltýnek a jeho tlupa?
Kdy v čem sabotovali ČD???
Vyhlásili výběrové řízení a nastavili podmínky tak, že neprojde 810 s přívěšákem vytaženým z kopřiv.
Místo toho, aby byli rádi, že něco vůbec jede.
„odkláněli“ prachy.
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/podcast-vinohradska-12-andrej-babis-marketa-chaloupska-ceske-drahy-agrofert_2005210600_mpa
způsob jakým vypověděli předčasně smlouvu na to provozním souboru kolem Lípy, kde jim předtím CD zachránili zadnici…když se tuším DLB rozhodli, že přes vítězství nebudou jezdit…nebyl úplně hezky. a ukazoval na jistou antipatií.
Tady by se místo dopravce (ČD fungují dobře) mělo řešit spíše postavení nějaké rezervní výhybny, jelikož současný koncept trati absolutně odmítá jakékoliv zpoždění, potažmo budoucí případné navýšení objednávky spojů.
Mno, nevím, na tarti jsou následující: Vesec u Liberce; Jablonec nad Nisou; Smržovka; Tanvald; Desná; Kořenov; Harrachov a nyní se uvažuje o tom, aby se udělala v Dolním Polubném. Přijde mi to jako dostatek.
Dostatek to je, ale ne vzhledem k provozu na trati. Ještě nějaká rezervní výhybna v dlouhých mezistaničních úsecích Jablonec – Smržovka a Smržovka – Tanvald by se hodila. Kořenov a Desná jsou velmi těžko použitelné vzhledem k tomu, že výhybky musí ručně odemykat a přestavovat vlaková četa.
Takty půl hodiny ve špičce, hodinu mimo, vzhledem k zalidnění v oblasti, mi připadá docela dost.
Zalidnění je zhruba stejné, jako kdybyste jel stále ve městě. Z Liberce přes Proseč n.N., Jablonec n.N., Lučany, Smržovku a Tanvald až do Desné jedete trvale v zástavbě.
Musíte také brát na zřetel, že většina využívá tramvaj Lbc-Jnc, která jede z centra do centra. Dál jsou jen zmíněné obce.
Nejen reservní pro případ nepravidelností, ale i pro lepší umožnění zavedení rychlejších – nezastávkových vlaků a provozu vlaků nákladních.
Fungují dobře – jako ten rychlík s jedním vozem?
České dráhy na této trati fungují mimořádně dobře a celý dopravní koncept na trati Liberec – Tanvald hodnotím (na české poměry) jako velice zdařilý.
Co se stalo??? Arriva už nechce kseftiky od Libereckého kraje?
Co pořád máte s tou Arrivou? Rychlíky Praha – Tanvald a Ústí nad Labem – Liberec – Pardubice neobjednal LK. A kromě linky L3 a L31 má Arriva v LK co? Die Länderbahn Vám nevadí?
DLB je trochu lepší varianta Arrivy, ovšem také by to nemělo v závazku jezdit. Je to bordel pro lidi. Stát má dopravce, kterého v úvozovkách vlastní, nevidím důvod, proč by mělo MD či kraje objednávat dopravu u soukromých dopravců. Pokud chce soukromník podnikat, ať jezdí na komereční riziko. Když to je takhle rozkouskovaný, tak nejsou zálohy, co vlak, to jiný přepravní podmínky, absolutní anarchie v jízdenkách, do toho se tam motá IDS. Kdyby se to opět sjednotilo, ovšem v trochu jiném konceptu než to bývalo, tak by se tam ušetřili miliony a vše by fungovalo lépe. To je moje zkušenost.… Číst vice »
Třeba to za 15 let dá někdo dohromady.
tak tarif IDOL je kapitola sama pro sebe…
Stát má dopravce ale kraj se musí chovat jako řádný hospodář. Proč tedy bude přeplácet „státního“ když od soukromníka to má levnější a zbylé peníze použije kraj na něco jiného.
Tak hlavně, že vám najednou přímé zadání a bagrování kšeftíků nevadí.
Není řada 840 trochu specifická oproti řadě 841 a 841.2
jsou, ale na Frýdlant může jezdit cokoliv, jeden čas a možná ještě pořád je v Liberci navíc jedna 841, která jen nesmí na Kořenov, jinak vypomáhá nedostatku RS1..podle mě je kraj trochu v šachu tím, že nárok na odkud má jen u 16ks, ale reálně v provozu jezdí právě 17ks a rád bych jich ještě více, takže smlouvou s ČD mohou získat další RS1 z německé várky, jinak jich asi moc volných nebude, aby jim je přidal někdo jiný
A ta shořelá v Harrachově je už funkční? Na kopec toho moc nesmí a vlastní to jen ČD. Frýdlantsko je otevřené pro cokoliv.
Má se opravovat.
Takže se předpokládá nasazení RS-1 nadále i na Frýdlant?
Bude součástí i trať Ž. Brod – Tanvald?
Co je myšleno tím uznáváním jízdenek? Neměl by si to spíše vyřešit kraj v rámci svého IDS?
spojka ŽB – Tannenwald je tuším na 10let Arriva
Máte to v textu: do 2026, stejně jako JHŽ.
Jmenovitě trať Železný Brod – Tanvald v textu nevidím, u obecného pojmu návazné tratě je relativně neurčitý, zdá se mi, že úplně všechny určitě myšleny nejsou.
Tak to je dobře. Alespoň poté bude moci být obnoven a snad i rozšířen provoz přímých vozů v relaci Ž. Brod – Szklarska Poreba. Stejně tak jsem slyšel o přímých spojích J. Důl – Tanvald. Uvidíme jaký bude výsledek a jaký bude kompromis mezi potřebami pro běžné dojíždění s optimalizací pro turisty. Pravděpodobné je, že změny nebudou asi úplně kosmetické. O rok později (2027) má končit také smlouva na R21. U R14a je téměř jisté, že s výběrovým řízením na provoz (prosinec 2024?) dojde k nasazení vozidel s úrovní hodných dnešní době. To spolu s postupnými opravami tratí 030 a… Číst vice »
není tanvald josef důl uvrat?
To je pro motorák nějaký problém?
Uznávání jízdenek je myšleno že ČD nechá vyvinout a zaplatí on line automaty a validatory a nechá je namontovat na svá vozidla a to tak, že to bude hned a za cenu čínské kalkulačky.
Sem si myslel, že toto by zvládla i klasická POPka, jako je tomu i jinde.
POPky ČD umí číst hodně jízdenek (PID, JMK,…).
Jenom se modrogumům často nechce.
Tohle řešení s převzetím – odkupem – vozidel a jejich předání třetí straně (dopravci) je hodně kostrbaté. Měli Liberačáci postupovat jak na Jižní Moravě, kdy kraj nakupil s dotací jednoty (jej jejich 100% majitelem) a soutěží „jen“ servis a provozovatele. To poskytuje kraji mnohem větší volnost při rozhodování, popřípadě při dalších nákupech, budoucích modernizacích…
Je třeba si uvědomit, že se jedná o smlouvu z roku 2011, to byla trochu jiná doba, tehdy bylo vlastnictví vozidel krajem i z hlediska financování vcelku nepředstavitelné.
Přesně tak, pochybuji, že by před 10 lety poskytla ECB kraji provozní úvěr na nákup vozidel, jelikož dotace se dle pravidel EU proplácí až zpětně.
Vidím to stejně, ale – v roce 2011 už se stavěla vozidla, takže smlouvy a podmínky se dohadovaly ještě dříve.
Rozdíl je ve výši té dotace.Vozidla na Liberecku zaplatily ČD z 60 procent a kraj jen 40 procent.JMK zaplatí jen 15 procent ceny,dotace je 85 pprocent.
Kraj LK nic neplatil. Dotace je z ROP tj z EU.Ze to jezdí v LK po uplynutí doby udržitelnosti je už jen o dohodě. Klidně mohou jít třeba na Vysočinu. Nebo prodat / pronajmout za tržní cenu. Ale kraj to vždy zaplatí.
To není pravda.Nemohou jít jinam.Žádná doba udržitelnosti neexistuje.
Odkup vozidel krajem je nesmysl. Nikdy se nedohodnou co se prodává a za jakou cenu. To je jak při rozvodu. Kraj by chtěl za cenu zbytkových odpisů méňe dotace a ČD za tržní cenu, která se nedá stanovit.
Tohle snad řeší smlouva … jinak je špatně nastavení … objektivní hodnotou je zůstatková cena, jíž by +/- stanovil i znalecký posudek …
ČD mohou navýšit cenu tím, že nebudou odepisovat … podobný účetní trik se dělal v druhé polovině 90. let minulého století, čímž se účetně nedostaly do ztráty. Nezákonné to není …
A smlouva nedefinuje průběh ceny vozidel, je to jen na dopravci?