V Ostravě skončila uzavírka mostu přes Odru, hotovo je o měsíc dříve
Při rekonstrukci našli stavbaři v mostě dutiny pro výbušniny, které slouží k jeho možnému odpálení.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončilo rekonstrukci mostu přes Odru v Ostravě, po kterém vede silnice I/56. Práce na mostě, který spojuje Ostravu s Hlučínskem, trvaly od května a skončily oproti plánu o měsíc dříve. Po mostě je dnes plně obnovený provoz.
Opravy výrazně zkomplikovaly provoz v této oblasti: práce bylo nutné provádět za úplné uzavírky. Zakázku za 18,7 milionu korun získala společnost Hroší stavby Morava.
„Stavbaři se na mostě střídali ve dvou směnách po velkých skupinách, aby bylo možné co nejdříve vrátit frekventovaný provoz na původní komunikaci. Desítky pracovníků najednou postupně provedly kompletní rekonstrukci historicky významného mostu pokrytého už nefunkční izolací,“ řekl Miroslav Mazal z týmu komunikace ŘSD.
Most získal kompletní protikorozní ochranu ocelových konstrukcí. Byl vyměněn mostní závěr, který po letech služby netěsnil a nebránil protékání vody.
Rekonstrukce přinesla i překvapení: na stavbě našli při opravě předem projektované otvory, které se za minulého režimu vytvářely kvůli možnosti uložit trhavinu a řízeně odpálit most v případě bojové taktiky. Zničení mostu mohlo následovat například při ústupu vojsk nebo kvůli zamezení průjezdu nepřátel. Malé skryté otvory se v tuzemsku mohou vyskytovat i na dalších mostech, přestaly se vytvářet po pádu komunismu.
Silničáři o zařízení zabudovaném do konstrukce mostu nevěděli: bylo z horní části nepřiznané čili okem neviditelné, ze strany od silnice otvory krylo vozovkové souvrství. „Přístup do dutin vedl ze spodního směru od vodního toku přes připravený poklop. Ten byl během opravy přivařen a zaslepen,“ dodal Mazal.