Infrastruktura Silnice

Silničáři nacházejí v mostech při rekonstrukci dutiny pro výbušniny

Oprava mostu v Ostravě-Přívoze na silnici I/56. Foto: ŘSD
Oprava mostu v Ostravě-Přívoze na silnici I/56. Foto: ŘSD
Malé otvory se mohou objevit i na dalších mostech, sloužily k odstřelení mostu při ústupu vojsk.

Rekonstrukce některých mostů v Moravskoslezském kraji přináší silničářům nečekaná překvapení. V mostech našli otvory, o kterých dosud netušili: pro umístění výbušnin.

Po nedávném nalezení podobných otvorů v Oldřichovicích o Třince našli silničáři podobný prostor na mostě v Ostravě-Přívoze na silnici I/56, kde začala kompletní rekonstrukce. „V obou případech se jedná o předem projektované otvory, které se za minulého režimu vytvářely kvůli možnosti uložit trhavinu a řízeně odpálit most v případě bojové taktiky,“ řekl Miroslav Mazal z týmu komunikace ŘSD.

Zničení mostu mohlo následovat například při ústupu vojsk nebo kvůli zamezení průjezdu nepřátel. Malé skryté otvory se v tuzemsku mohou vyskytovat i na dalších mostech, přestaly se vytvářet po pádu komunismu.

Silničáři o zařízení zabudovaném do konstrukce mostu nevěděli: bylo z horní části nepřiznané čili okem neviditelné, ze strany od silnice otvory krylo vozovkové souvrství. „Přístup do dutin vedl ze spodního směru od vodního toku přes připravený poklop. Tento poklop bude během opravy přivařen a zaslepen,“ dodal Mazal.

Podle něj nález nijak neovlivní termín samotné opravy, ta má být hotová do konce roku. Velmi vytížený most musel být uzavřen a nahrazen objízdnými trasami bez možnosti postavit mostní provizorium. Rekonstrukce vyjde na 20 milionů korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Oni vojáci docela rádi udělají něco a nikomu o tom neřeknou v rámci utajení. Takhle vedl kabel z Prosenické rozvodny do kasáren v Hranicích. Přišlo se na něj, až když ho bagrista překopl. Černá stavba Rudé armády.

Josef22

Bohužel musím souhlasit, běžná praxe… Armáda nebo vojáci rádi do země vedou nějaký drahý kabely, který nejsou nikde v mapách, ani je neposkytnou, a když je někdo překopne, tak je rád, když vyvázne s podmínkou…

Baraba

Je vidět, jak silničáři dělali údržbu mostů, když si za ty roky, co mosty udržují nevšimli poklopů….

dejf

Tak na druhou stranu buďme rádi že žijeme v době kdy je taková věc spíš na škodu, protože by to mohl nějakej iniciativní blbec zneužít a vojenský demolice se dělají směrovejma náložema, co nic takovýho nepotřebujou. Snad se nebudou divit na letištích, že pod vpd je to taky.

Y.K.

Nebudou, protože VPD na rozdíl od těch mostů pravidelně udržují, nečekají je tedy „objevy poklopů“ co nikdo neví k čemu byly, protože na to desítky let nikdo nesáhl 🙂

hedonism.bot

No v Německu jsou neslavnější asi zadeklované díry v oblasti tzv. Fulda-Gap… vypadá to jako kanál, jen to je na obyčejných okreskách http://www.fulda-gap.de/sprengschaechte.htm

Dusanh

Doted jsem si myslel, ze podobne kobky jsou i na mostech na D8 mezi Libouchcem a statni hranici. Resp. jsem takovou informaci dostal asi pred 15 lety, kdyz se dany usek stavel…

inri

Tzv „holubičky míru“ říkali staří mostaři

Pavel

původní most v Nových Heřminovech byl v roce 1938 opatřen minovými kobkami … holt pro ŘSD jsou toto novinky a pro znalé nic nového

http://www.opevneni.cz/?l=7143255305380147903247

Jinak tento most v Přívoze pamatuje 14. 3. 1939 a příjezd jednotek Wehrmachtu do Ostravy … sice to bylo o den dříve než dojely do Prahy, ale proč? Bo nebyl čas …

Ale toto ví zase jen část lidí, spíše minimum … okupace začla už právě 14. 3. 1939 … (teda oficiálně začla již 1. 10. 1938)

Zdeněk

Většinou se to dělá do středového pilíře.

Zdeněk

Jé to je objev. Je vidět, že dnešní chlapi, kteří nebyli na vojně se všemu diví jako telata.
Je potřeba zavést vojnu, aby se k ničemu naučili.

Stief

ok, boomer

Gwann

hlásíte se na dobrovolné vojenské cvičení, tak měsíc v zimě na Libavé?
nebo se dozvíme, že máte modrou, jste postarší nebo nemocný?

PS: já tu modrou mám, ale taky neplkám o znovuzavedení základní vojenské služby

PeterC.

Ja som bol na vojenskej prezencnej sluzbe v ARS v r. 1993-1994. No a pani
lampasaci nas neucili o moznosti podminovania mostov. Asi preto ze som bol u delostrelcov….

Y.K.

Jo, na vojně vám jistě vyprávěli o kobkách pro výbušniny v mostech. Když strašně tajné bylo i civilní nádraží.

Počkejte, Halíku. Pro začátek jeden takovej názornej příklad, to neškodí, ne? Vemte si, soudruzi, takovej samopal vzor 24. Kontrolní otázka: teď by mě zajímalo, jestlipak víte soudruzi, jakou má takovej samopal kadenci. Nevíte, co? Tsch! Chacha! Podívejte se, já vám to řeknu naprosto přesně, soudruzi: takovej samopal vzor 24 má kadenci ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta!!! Někdy ještě mnohem rychlejší. Tak teď to víte, ale jako kdybyste to nevěděli! Jinak politická diverze a vojenský soud.“

Jiří Kocurek

A já na vojně nebyl, protože jsem místo toho studoval. Takže o těchto věcech jsem se dozvěděl během jediné hodiny a nemusel jsem kvůli takovéhle —-ině ztratit dva roky života dlážděním ulic na druhé straně republiky. Protože záklaďáci byli levná pracovní síla.

Zrzek

Jak tedy provádějí kontroly mostů, když ani neví k čemu nějaký poklop je.
Aha on je problém zkontrolovat most zespodu, kde uvidí víc než jen drolící se asfalt.

bohyn

Dle clanku to chapu tak, ze horni poklop byl zasfaltovany, coz bude asi bezne i na jinych mostech. Spis je zajimava otazka, co nekoho vedlo k tomu zaasfaltovat poklop a nezajistit/neznehodnotit tu sachtu i z druhe strany, pripadne zachovat oboje, kdyz by o to armada stala.

Kubrt

Meziválečný Jiráskův most je taky takto vybaven. Doteď jsem si myslel, že pro lidi pohybující se kolem dopravních staveb je existence takovéto „výbavy“ přinejmenším ne úplně překvapivá.

***** Petr

Taky mě to jejich překvapení překvapilo 🙂 . Já myslel že to mají všechny komunistické mosty ve standartu .

Facepalm

No nevím, na co by to těm komunistickým mostům na té vlajce bylo….
Každopádně co má most z roku 1929 společného s komunisty, to myslím nevíš ani ty sám…

Václav

Ono se to dělalo už před komunisty. Součástí prvorepublikové strategie byla možnost, že bude nutné ustoupit až na Slovensko a s ničením mostů se počítalo.

Martin Liška

Podobnou „výbavu“ měly i mosty ve Švédsku budované během 2. světové války a následujících let. Nejspíše bychom je nalezli i v dalších zemích. Zajímavé doklady doby svého vzniku.

Facepalm

To v tu dobu byla naprosto běžná praxe a to překvapení, jaké to u hochů z ŘSD způsobilo, docela dost vypovídá o jejich odbornosti…

Miroslav Zikmund

Pokud jsou to absolventi VŠ oboru mostní inženýrství, pak to není jejich chyba, ale školy, že na podobné „záludnosti“ nebyli upozorněni na přednáškách pánů profesorů, odborných asáků, asáků, nebylo to ve skriptech …. Kde se to měl – ten podle vás neodborník – dozvědět …

Facepalm

A napadá vás, kde sme se to asi dozvěděli mi „neodborníci“ ze zdejší diskuse? To skutečně není o tom, že nám někdo něco zapomněl říct ve škole, to je v tomto ohledu součástí obecného rozhledu…

Jan

Já, neodborník, se to dozvídám na základě článku, ve kterém se to dozvěděli silničáři až na místě. Takže asi tak.

Václav

Než se vystudovaný inženýr dostane k nějaké funkci, měl by projít nějakou praxí v terénu a tam si doplnit vědomosti, které se ve skriptech nenachází.

Walter

Který minulý režim má pan Mazal na mysli? Most přes Odru který je na fotkách se postavil v roce 1929

Facepalm

No von to bude nějakej myslitel – formulace „řízeně odpálit most v případě bojové taktiky“ taky dává dost smysl.

Michal

Takzvaná zvláštní zařízení byla zřizována už před válkou. Jedno takové se dochovalo na mostě přes Tichou Orlici v Mladkově. https://www.zelpage.cz/clanky/poeedvueleclnuo-demoliclnuu-zaoeuuzenuu-na-mladkovskuom-ozelezniclnuum-mostcr?lang=cs

Facepalm

Ono to bylo běžné už před První světovou. Prostě v projektu každýho trochu důležitějšího mostu se počítalo s kobkami na výbušniny umístěnými v místech, kde má výbuch největší efekt (a tudíž se pak demolovanej most nemusí ověšovat zvenku hromadou výbušnin a trnout strachy, jestli ho ten výbuch fakt sejme).

Pavel Q

Dokonce i Negrelliho viadukt je má.

Gogo

To se jako už teď na mostech nedělá? Tedy výbušninové kobky.

Pražec

V dnešní době bych je možná dělal spíš na komunikační infrastruktuře a datových centrech…
Válka už holt dneska vypadá jinak.

ABC

tak proč teda armáda lpí na Kozích a jiných podobných drahách 🙂

Facepalm

Počítám, že svoji nenávist k lokálkám ventilujete snad i pod videi na pornhub.com….

Miroslav Zikmund

Pro případ, že lítý nepřítel zničí hlavní trať ….

***** Petr

Modrá armáda není jen tak ledajaká armáda . Tu zelenou to dnes až tak zajímat nebude , soustředit na pár metrech spoustu techniky v dosahu letadel či dronů není úplně strategické , zvláště když i tank je rychlejší než vlak na podobné trati.

Gwann

vaše teorie má mnohé problémy.

1) doprava těžké pásové techniky na cestách tyto velice zatěžuje, až ničí, čímž si zaděláte na následné problémy s logistikou
2) tank má obvykle omezenou „trvanlivost“ – při přesunu po svých, nehledě na děsivou spotřebu, což vytváří zase velice složité logistické situace
3) přesun po vlastní ose unavuje osádky
4) doprava těžké techniky na vlacích v přífrontovém pásmu se moc ani neuvažuje

ABC
Gwann

a člověk mnohdy ještě kratší, že…
ale reagujete na něco úplně jiného.

bohyn

V moderni valce neco jako fronta vpodstate neexistuje, valka se diky letadlum, dronum, raketam a delostrelectvu vede v podstate na celem uzemi. Tanky nalozene na vlaku jsou celkem snadnou koristi pro nepritele. Odpalit raketou most pod projizdejicim vlakem takovy problem neni.

Gwann

ono vás to asi překvapí, ale ani raket příslušného dosahu nemá nikdo nekonečně moc, navíc časově sladit přílet rakety s prujezdem vlaku není úplně triviální. a v zázemí by logistika měla zůstat do převažujíci míry chráněná PVO před letadly i drony.

k frontě…no, ta pořád existuje. jen nevypadá tak jako za WWI…a prifrontove pásmo je prostě širší.

Jiří Kocurek

Trefit jedoucí vlak je problém? Ale notak, vždyť Phalanax dokáže trefit letící raketu.

SaulGoodman

No to bych taky netvrdil, samozřejmě komunikační infrastruktura hraje velkou roli, často se kombinuje konvenční boj s elektronickým, ale že by už mosty nebyly strategické cíle, to tedy nemyslím. Ukrajina nebo Karabach ukazují, že klasické vojenské konflikty s využitím těžké techniky ještě rozhodně nejsou věcí historie, a asi jen tak nebudou.

Dnes spíš už není problém přesnou municí zasáhnout most operativně na „první dobrou“, takže už asi předběžné ničení nemá takový význam.

Gwann

Karabach je budíček pro západní armády.

Protože drony jsou schopny likvidovat vše zcela beztrestně, nepochybně včetně velmi drahé těžké techniky. A klasické systémy PVO jsou proti nim mnohdy na nic.

SaulGoodman

Je to určitě zajímavá ukázka schopností moderních technologií, ale upřímně řečeno, pokud je to pro někoho budíček, tak spíš pro východní armády. Ty turecké drony jsou hrozně opěvované, ale ony to nejsou žádné zázračné zbraně, naopak jsou relativně levné a jednoduché – rozhodně je nelze srovnávat se špičkou USA nebo třeba Izraele. Ovšem jak správně říkáte, klasická PVO si s nima moc neporadí – moderní už ale ano (Iron Dome, SPYDER-MR o nějž má zájem AČR). A to je červená vlaječka hlavně pro Rusko a jím podporované státy, které spoléhají spíše na kvantitu než kvalitu, což ale zjevně ve střetu… Číst vice »

Gwann

tak na donbasu tehdy opolčenci zlikvidovali pomocí PVO poměrně značnou část provozuschopné ukrajinské vojenské techniky. je otázkou, co vše od těch Turků Ukrajinci nakoupili, je otázkou, zda jejich neintervence není způsobena obavou, že by je to stálo fakt hodně právě kvůli dronům. bohužel naše armáda je v oblasti PVO v naprosto katastrofálním stavu, srovnatelně blbě je na tom asi akorát dělostřelectvo a tankové vojsko (čili až na malé letectvo veškeré „težší“ složky armády…) a obávám se, že další státy NATO s tou moderní PVO na tom budou podobně mizerně. nakolik efektivní by byly drony iránského či ruského původu na bojišti… Číst vice »

Gwann

tanky přijedou po drátech, stejně jako zelení mužíci.