Velká Británie zestátnila provoz na další trati. Ministerstvo ztratilo důvěru v soukromého dopravce

Elektrická jednotka Desiro City v barvách Southeastern Railway. Foto: LSERElektrická jednotka Desiro City v barvách Southeastern Railway. Foto: LSER

Dopravce přiznal pochybení ohledně nepřiznané státní podpory.

Britské ministerstvo dopravy převezme od 17. října provoz na tratích z Londýna na jihovýchod země, který dosud zajišťovala společnost London & South Eastern Railway (LSER). Jde o další provozní soubor, na kterém skončí koncese pro soukromého dopravce a namísto toho zajistí dopravu stát.

Ministerstvo dopravy vysvětluje odebrání koncese porušením podmínek smlouvy. Vyšetřování podle ministra dopravy Granta Shappse ukázalo, že firma nepřiznala zhruba 25 milionů liber, které v minulosti obdržela ze státního rozpočtu neprávem a nevrátila je. „Máme jasné důkazy, že LSER porušila naši důvěru, která je pro železnici naprosto zásadní. Musíme proto konat,“ uvedl Shapps.

Krok přichází v době, kdy už Velká Británie rozhodla o postupném odchodu z koncesního modelu. Důvodem byly i dopady pandemie koronaviru na samotný provoz.  „Model privátní železnice přijatý před 25 lety přinesl výrazný růst počtu cestujících, pandemie ovšem ukázala, že je nadále nefunkční,“ řekl loni v září ministr dopravy Grant Shapps. V minulosti už ministerstvo takto odebralo koncesi Arrivě na severu Anglie.

Koncesi a provoz převezme státní podnik poslední záchrany Operator of Last Resort (DfT OLR Holdings – DOHL), konkrétně pak jeho společnost SE Trains Limited. Cestující by podle ministerstva dopravy neměli poznat žádnou změnu k horšímu, stát naopak slibuje spolehlivější provoz.

Vlastníkem LSER je společnost Govia, která je společným podnikem dopravce Go-Ahead a francouzského Keolisu. Akcie Go-Ahead klesly včera o 22 %. Firma na zprávu reagovala oznámení o okamžitém konci své finanční ředitelky. „Uznáváme, že došlo k pochybení a upřímně se ministerstvu dopravy omlouváme. Konstruktivně řešíme se státem, jak tuto záležitost urovnat,“ řekla šéfka firmy Clare Hollingsworth.

LSER je na tratích z Londýna na jihovýchod od roku 2006, jde o jedny z nejvytíženějších vlaků v zemi. Součástí je i vnitrostátní provoz vysokorychlostních vlaků. Zaměstnává zhruba 4000 lidí, provozuje flotilu téměř 400 vlaků.

Tagy Go-Ahead Govia Keolis koncese koncesní model London & South Eastern Railway LSER Velká Británie
87 komentářů