Obrazem: Na Vraňansko-hořínském kanálu se poprvé zdvihly mosty před velkou lodí

Vraňansko-hořínský kanál, zdvižný silniční most, Lužec. Pramen: ŘVCVraňansko-hořínský kanál, zdvižný silniční most, Lužec. Pramen: ŘVC

Díky modernizaci kanálu se do Prahy dostanou i velké zahraniční hotelové lodě, které nyní končí v Mělníku.

V sobotu byl slavnostně zahájen provoz čtyř zdvižných mostů přes plavební kanál Vraňany – Hořín na Vltavě. Po 2,5 letech se tak završily stavební práce na modernizaci velké plavební komory Hořín i přestavbě sedmi mostů na kanálu.

Unikátem je zdvižný mostní oblouk na plavební komoře Hořín, na který stavbaři po montáži zdvihacího zařízení vrátili původní kamenné obložení. Zachovali tak vzhled památkově chráněného zdymadla z roku 1905. Na zdvižné se změnily i další tři mosty přes kanál (dva silniční a jeden železniční), dálkově se ovládají z Hořína. Podjezdná výška pro lodě se na kanálu z původních 4,5 metru zvětšila na sedm metrů.

Téměř 10 kilometrů dlouhý plavební kanál z roku 1905 zajistil celoroční splavnost Vltavy od soutoku s Labem u Mělníka až po Vraňany. Zdymadlo Hořín překonává spád až 8,8 metru a je první v kaskádě šesti zdymadel, která umožňují bezpečnou plavbu do Prahy.

Obloukový zdvižný most na Hoříně tvoří 100 tun ocelové konstrukce a 300 tun kamenného obkladu. Celý most zvedají dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku 220 tun.

Proměnu tří dalších mostů přes kanál na zdvižné si vyžádal okolní terén, který nebylo možno trvale zvýšit. U čtyř zbylých mostů naopak došlo ke zvýšení podjezdné výšky trvale díky přizpůsobení terénu. Podle Ředitelství vodních cest bylo třeba mosty zrekonstruovat tak jako tak, neboť byly na konci své životnosti. Každý zdvižný most potřebuje na zdvih o 3 metry přibližně 2 minuty.

Lesk sobotní slávě dodala největší česká loď Florentina. Plovoucí hotel poprvé proplul pod mosty na kanálu, aniž by posádka musela rozebírat kormidelnu a další příslušenství na horní palubě. ŘVC přitom počítá, že díky modernizaci kanálu se do Prahy dostanou i ještě větší zahraniční hotelové lodě, které nyní končí v Mělníku. ŘVC mluví o ulehčení nákladní dopravy na kanálu.

Vraňansko-hořínský kanál, pevný silniční most, Lužec. Pramen: ŘVCVraňansko-hořínský kanál, zdvižný silniční most, Vraňany. Pramen: ŘVCVraňansko-hořínský kanál, zdvižný silniční most, Vraňany. Pramen: ŘVCVraňansko-hořínský kanál, zdvižný silniční most, Lužec. Pramen: ŘVCVraňansko-hořínský kanál, zdvižný železniční most, Lužec. Pramen: ŘVCZdvižný most na ohlaví komory Hořín. Pramen: ŘVCVraňansko-hořínský kanál a loď Florentina. Pramen: ŘVCZdvižný most na ohlaví komory Hořín. Pramen: ŘVCVraňansko-hořínský kanál u komory Hořín a loď Florentina. Pramen: ŘVCVraňansko-hořínský plavební kanál. Pramen: ŘVCPlavební komora Hořín. Pramen: ŘVC

 

Tagy plavební komora Hořín Ředitelství vodních cest Vraňansko-hořínský kanál
15 komentářů