Soumrak 810 na většině lokálek. Královéhradecký kraj zveřejnil, jaké vlaky budou deset let jezdit
Část výkonů řady 854 nahradí již od prosince motorové vozy 843, postupně pak nové vlaky.
Cestující na tratích v Královéhradeckém kraji čeká během příštích let velká proměna v komfortu cestování. Na většinu výkonů mají být postupně nasazeny nízkopodlažní vlaky, na řadu tratí vyjedou zcela nové vlaky. Z tratí postupně zmizí naopak motorové vozy řad 810 a 854.
Ukazuje to přehledná infografika, kterou na svých stránkách zveřejnila Doprava Královéhradeckého kraje. Ta ukazuje, jak se bude v čase měnit nasazení vozidel na jednotlivé tratě.
Hlavní proměnu pocítí cestující v prosinci 2024, kdy se na tratě vydají nové elektrické jednotky RegioPanter od Škody Transportation a RegioShark od polské Pesy.
Místo 810 regionovy nebo Desiro
Přehled ukazuje postupný ústup vozů řady 810. Ten nastane již nyní v prosinci, kdy na vlaky mezi Jaroměří a Starou Pakou vyjedou jednotky Siemens Desiro od Arrivy. Od prosince 2022 mají motorové vozy 810 zmizet z dalších tratí, kde je postupně nahradí regionovy. Jde například o trať z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou, z Trutnova do Vrchlabí nebo z Týniště nad Orlicí do Rokytnice v Orlických horách. S vozy 810 kraj počítá později jen u spojů z Trutnova do Polska a na výkonech mezi Mladou Boleslaví a Lomnicí nad Popelkou.
Nová desetiletá smlouva s Českými drahami přinese změnu nasazovaných vozidel už od prosince. Do kraje zamíří velká část nevyužitých motorových vozů 843, které České dráhy používaly například na rychlíky z Liberce do Pardubic. Dopravce je nasadí například na spěšné vlaky z Pardubic do Trutnova a dál do Svobody nad Úpou, kde nyní jezdí vozy 854. Objeví se také u spěšných vlaků z Kolína do Trutnova nebo u části spojů z Hradce Králové do Náchoda. I tyto motorové vozy ale mají postupně skončit, od roku 2025 je mají nahrazovat nové motorové jednotky RegioShark.
Kontrakt s ČD za 9 miliard korun
Nový kontrakt s Českými drahami podepsal kraj před dvěma týdny v Trutnově. Kraj si objednal u Českých drah celkem 58 milionů vlakokilometrů. Předpoklad průměrné kompenzace ze strany kraje za období deset let na jeden vlakokilometr činí 158,39 korun, jeho hodnota je 9,3 miliardy korun. „V rámci trvání nové smlouvy budou nasazeny čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků. Omlazením tak projde až 70 % všech vlaků nasazených v Královéhradeckém kraji,“ řekl hejtman Martin Červíček (ODS).
Nové vlaky se mají na tratích v kraji objevovat od roku 2024. Nejprve sedm elektrických jednotek RegioPanter na trase Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí. V případě dokončení plánované elektrizace tratě do Solnice budou elektrické jednotky zajíždět do Rychnova nad Kněžnou, do té doby budou obsluhovat úsek Týniště nad Orlicí – Choceň. Nové motorové jednotky od Pesy (16 kusů) dopravce nasadí na spoje jedoucí z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a Broumova a na spoje z Trutnova přes Starou Paku, Chlumec nad Cidlinou do Kolína. Hodnota nových vlaků pro kraj dosahuje téměř čtyři miliardy korun. Na oba typy vlaků mají České dráhy již kupní smlouvy.
Nízkopodlažní, klimatizované vlaky s více tarify
Následující rok dráhy nasadí deset motorových jednotek, které zajistí přepravu na trase Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad/Rokytnice v Orlických horách. V roce 2026 začne jezdit sedm motorových jednotek na trase Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň a Starkoč – Broumov. Všechny nové vlaky budou nízkopodlažní. Kromě modernizace vozového parku přinesou nové smluvní podmínky také vyšší informovanost a bezpečnost cestujících.
České dráhy budou mít podle nové smlouvy možnost prodávat jízdenky integrovaného systému IREDO i podle svého tarifu a státního jednotného tarifu. „Nové smluvní zajištění bude také znamenat stanovení jednoznačných pravidel pro hodnocení plnění veřejné služby, ukazatele kvality, přesnosti a spolehlivosti. Kraj má možnost důsledně kontrolovat požadovanou kvalitu veřejných služeb a v případě jejího nezajištění vystavit dopravci sankce,“ uvedl kraj v tiskové zprávě. Podle smlouvy může kraj změnit rozsah objednaného výkonu až o pětinu. Smlouva není ani čistě netto (tržby rizikem dopravce) ani brutto (tržby rizikem kraje), obsahuje částečnou garanci tržeb ze strany kraje.