Ojeté Stadlery z Německa začnou od konce září jezdit až do České Lípy, nahradí regionovy
České dráhy jednají o nasazení z Německa dovezených vlaků také v Pardubickém kraji.
České dráhy nasadí od 23. září postupně až devět motorových vozů Stadler RS1 na linku U11 Ústeckého kraje z Postoloprt do České Lípy. Na trase nahradí jednotky Regionova.
Nasazení aktuálně brání výluka mezi stanicemi Louny a Libochovice. Kvůli ní zatím motorový vůz jezdí jen z Loun do Postoloprt. Kromě Ústeckého kraje by se motorové vozy měly objevit také v Pardubickém kraji.
Nasazení oznámil Ústecký kraj na svých stránkách. „Do konce roku 2022 by pak na lince U11 mohlo jezdit až devět modernizovaných vozidel Stadler RS1. Plně by tak mohly nahradit RegioNovy, které zde jezdí dosud. Další dva motorové vozy Stadler RS1 by se v budoucnu mohly objevit i na další krajské lince – U6 mezi Lovosicemi a Teplicemi,“ uvedl kraj.
Vozidla zatím jezdí v původním laku německého dopravce SWEG Hohenzollerische Landesbahn. České dráhy zatím soutěží zhotovitele modernizace motorových vozů, termín pro podání nabídek je tento pátek. V rámci plánované modernizace bude do vlaků dosazena wifi a upraven audiovizuální informační systém. Současně bude doplněna i klimatizace a elektrické zásuvky. Dojde k přečalounění sedaček a přelakování skříně vozidel.
Testovací provoz ve Středočeském kraji
Další vozidla RS1 se mají objevit v příštích dnech také ve Středočeském kraji na lince z Kralup nad Vltavou do Velvar a Loun. Půjde zatím jen o testovací provoz.
České dráhy si tyto vlaky pořídily v prosinci loňského roku, když koupily v Německu celkem 22 ojetých motorových vozidel Stadler RS1. Druhá polovina dovezených motorových vozů by se měla objevit v Pardubickém kraji. „Nákup zánovních nízkopodlažních vozidel pro regionální železnici je v poslední době de facto jediným způsobem, jak obměnit vozový park a zároveň výrazně nezvýšit cenu za kilometr. Kapacitně obdobné vozy se již prakticky nové nevyrábějí, a proto jdeme cestou odkupu zahraničních vozidel, která byla v tomto konkrétním případě dříve v provozu na regionálních tratích v Německu,“ řekl při nasazení v Ústeckém kraji Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah.
Stejný typ vozidel (celkem 33) dráhy provozují už řadu let především v Libereckém kraji a na Vysočině. Jako nové je koupily začátkem minulé dekády od výrobce Stadler Pankow za 1,8 miliardy korun.