První lokomotivu pro Správu železnic dodá Siemens
Lokomotiva má sloužit pro diagnostiku na české železnici i v zahraničí.
Správa železnic (SŽ) nakoupí od společnosti Siemens Mobility svoji první lokomotivu. Zaplatí za ni 72,95 milionu korun a bude ji používat pro diagnostiku tuzemské i zahraniční železniční sítě. S největší pravděpodobností půjde o model Vectron, technické detaily o novém stroji jsou ale ve zveřejněném kontraktu anonymizovány.
Správa železnic loni na sklonku roku vypsala soutěž na dodávku lokomotivy bez odhadované ceny. Podle podmínek nemusí jít o nové vozidlo. Maximum bylo 150 tisíc najetých kilometrů. Podmínkou bylo schválení pro provoz nejen v Česku, ale také v Německu, Polsku, Rakousku, Slovensku a Maďarsku. „Už nyní Správa železnic realizuje diagnostická měření trakce například pro slovenské a maďarské železnice na jejich území. Dále je nezbytná přechodnost přes hranice při měření přeshraničních úseků trakčního vedení,“ vysvětlila loni požadavek na schválení lokomotivy v zahraničí mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Kdo další do soutěže nabídku podal, není zatím veřejné, písemná zpráva zadavatele na profilu chybí. Lokomotiva má být dodána do 40 týdnů od podpisu smlouvy do libeňského depa. O jaké výrobní číslo třísystémové lokomotivy jde, není jasné. Část smlouvy popisující detaily lokomotivy je začerněna.
Správa železnic si musí dosud pronajímat lokomotivy na 200 km/h od jiných dopravců z Česka i zahraničí. Když zkoušela 200 km/h rychlost mezi Břeclaví a Brnem, posloužil Siemens Vectron od ČD Cargo. Zkoušky na 200 km/h v ejpovickém tunelu zajišťoval Taurus rakouských drah.