Po Vltavě mezi Budějovicemi a Orlíkem pluje letos rekordní počet lodí
Státní plavební správa eviduje v ČR 70 000 vůdců plavidel, meziročně o 4 000 víc.
Mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem roste počet plavidel, která plují po Vltavě. Plavebními komorami České Vrbné, Hluboká nad Vltavou, Hněvkovice (komora na přehradě a na jezu) a Kořensko proplulo za červenec rekordních 4 222 plavidel, na palubách bylo 17 335 lidí. Meziročně stoupl počet plavidel za květen až srpen asi o desetinu. Státní plavební správa eviduje v ČR 70 000 vůdců plavidel, meziročně o 4 000 víc. Novinářům to v pátek řekli účastníci konference Lodě na vltavské vodě.
Zájem o vltavskou vodní cestu stoupá od roku 2017, kdy se dostavěla plavební komora na jezu v Hněvkovicích. „To byl stěžejní bod, protože to bylo slabé místo a úzce se tak propojila Orlická nádrž s Českými Budějovicemi. Jsme na 91 kilometrech délky, což už je pro využívání plavby rekreační a sportovní docela zajímavý úsek, je tam spousta památek. Kdyby se toto slepé místo nezprovoznilo, bylo by možné využívat jen nějakých 30 kilometrů,“ řekl generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) dalo mezi lety 2010 až 2017 na splavnění řeky 1,8 miliardy Kč. Plánuje nová přístaviště. Ředitel ŘVC Lubomír Fojtů zmínil přístav v Hluboké nad Vltavou, kde letos přibyl v počtu stání meziročně až trojnásobek lodí. „Několikrát byl (přístav) prakticky úplně plný, stálo tam až 80 lodí,“ řekl Fojtů. Jak doplnil, v letech 2022 a 2023 se chystá modernizace přístaviště Purkarec, což je stará vorařská obec dnes ležící na břehu Hněvkovické přehrady.
Řadu projektů má pod sebou Povodí Vltavy. V Českých Budějovicích zkolauduje v prosinci vývaziště lodí u Dlouhého mostu. „Bude možnost ukotvit 25 sportovních plavidel a dvě až tři větší lodě. Hotová je 255 metrů dlouhá přístavní hrana. Dosud tam nemohli lidé zakotvit a jít se podívat do města. Myslíme si, že to bude hojně využíváno,“ řekl Kubala. Vzniknou i rekreační schody s volnočasovými prvky. Práce za 26 milionů začaly loni v listopadu, provoz začne od příští plavební sezony.
Již skončily dvouleté práce ve zhruba dvoukilometrovém úseku pod plavební komorou Kořensko, kde se plavební dráha prohloubila o 1,1 metru. Díky tomu lze bezpečně přepravovat plavidla, i když bude v řece méně vody. V minulých letech se zde plavba kvůli malé hloubce pravidelně v půlce prázdnin zastavovala, čímž byla vodní cesta mezi Budějovicemi a Orlíkem „přeštípnuta“ vedví.
Na Orlíku je hotová první část modernizace lodního výtahu. Kolejová dráha je o 12 metrů delší a o 3,5 metru vyšší, čímž stoupla možnost převážet plavidla za špatných hydrologických podmínek. Modernizovat se bude i kabina výtahu pro převoz sportovních lodí. Práce za 122 milionů by měly skončit před příští sezonou. Bude možné převážet plavidla vážící 6,6 tuny a dlouhá až deset metrů. Povodí Vltavy má na Orlíku v plánu i výtah pro větší lodě. „Ten se bude stavět po roce 2025, až se dokončí stavba nového bezpečnostního přelivu, která by měla začít letos, ke konci roku. Ten (výtah) bude pro lodě až o nosnosti do 300 tun a 42 metrů délky,“ řekl ČTK mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
Zastavený je naopak záměr, při němž by se mělo rozšířit přístaviště rekreačních plavidel v Týně nad Vltavou. „Měli jsme všechno připraveno, centrální komise ministerstva dopravy neodsouhlasila podporu ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekl Kubala. V plánu bylo, že by v Týně mohlo být naráz 24 menších plavidel a jedno větší. Územní rozhodnutí už má podnik u plavební komory Kamýk, kterou prodlouží o 13 metrů na 45 metrů. Práce plánuje na roky 2025 až 2027.