Proti obchvatu České Lípy. S výstavbou nesouhlasí Slunečná nebo Skalice
Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet už v roce 2016.
Příprava další etapy obchvatu České Lípy se komplikuje. Proti plánované stavbě, která by měla nákladní dopravu odvést mimo zastavěná území, se teď postavili lidé v nedaleké Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení obhospodařovaných pozemků a také zátěže pro tamní obyvatele. Tyto hlasy jsou ale spíše výjimkou, většina obcí na trase a také Liberecký kraj záměr podporují, protože ho vidí jako potřebný, řekl ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
„Individuálním zájmům rozumím a do určité míry je chápu. Ale krajské stanovisko ke stavbě, která dopravně odleví celému regionu, se nemění,“ řekl hejtman. Trasa přeložky silnice I/9 je proto podle něj zahrnuta i v krajských plánech strategického rozvoje.
Silnice má po dokončení výrazně odlehčit zejména přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, po níž projede denně bezmála 16 000 automobilů. Práce na miliardovém projektu začaly už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky na silnici I/9 v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet v roce 2016. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 projektů. Příprava stavby tak musela začít od začátku.
Dokončena zůstala pouze část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici. Žádnou významnou dopravní úlevu to ale nepřineslo. Na další část už bylo vydáno územní rozhodnutí, jde o úsek z Dubice do Dolní Libchavy. V plném proudu je příprava navazujícího úseku od Dolní Libchavy k okružní křižovatce v Novém Boru. „Věřím, že rozum zvítězí a stavba obchvatu bude pokračovat, aby ulevila nejenom tisícům lidí v České Lípě, ale také stovkám obyvatel v několika dalších obcích,“ řekla českolipská starostka Jitka Volfová (ANO).
Česká Lípa se 37 000 obyvateli je jedním z mála větších měst, která nemají obchvat a kamiony projíždějí městem. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14 000 aut, po Děčínské ulici až 25 000 aut za 24 hodin. O obchvatu, který měl odvést dopravu mimo zástavbu, se mluví už od 90. let. Podle původních odhadů měl celý obchvat přijít na pět miliard korun, vzhledem k rostoucím cenám stavebních prací a materiálů je ale pravděpodobné, že bude dražší.
ČTK