Německé železniční organizace upozorňují po nehodě u Domažlic na problémy české železnice
Oficiální statistiky ukazují, že v Česku je třikrát vyšší pravděpodobnost úmrtí ve vlaku, než je průměr EU. Vlaky jsou ale v Česku osmnáctkrát bezpečnější v porovnání s auty.
Dnešní srážka dvou vlaků v Domažlicích vzbudila velkou pozornost i v zahraničí, zejména v sousedním Německu. Dvě německé železniční organizace při této příležitosti upozornily na problémy s bezpečností provozu na českých tratích.
Zájem německé strany je pochopitelný: šlo o vlak z Mnichova a mezi zraněnými jsou i němečtí občané. Krátce po nehodě zkritizoval bezpečnost na české železnici čestný předseda německého svazu cestujících ve veřejné dopravě Pro Bahn Karl-Peter Naumann.
„Český zabezpečovací systém na železnici je třeba urychleně revidovat. Vláda o tom ví a pracuje na tom, ale bude to trvat dlouho,“ řekl německé televizi ARD v pořadu Tagesschau Naumann. Úsek trati, kde k nehodě došlo, je řízen dálkově z Domažlic. Trať je vybavena návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením.
Na nehodu také reagovala silná železniční organizace Allianz pro Schiene (Aliance pro koleje), která v Německu sdružuje přes 150 firem ze železničního sektoru. „Česká republika je v oblasti bezpečnosti na kolejích i silnicích za evropských průměrem. Je toho hodně, co je třeba dohnat, zejména pokud jde o bezpečnostní systémy na kolejích,“ uvedla aliance na twitteru s obrázkem statistik bezpečnosti.
V počtu mrtvých na miliardu osobokilometrů (počet ujetých kilometrů osobních dopravců násobených počtem cestujících) dosáhlo Česko v letech 2009–2018 hodnoty 0,29, více než trojnásobek evropského průměru. Statistiky současně ukazují, že v autě je v Česku osmnáctkrát vyšší pravděpodobnost úmrtí než ve vlaku.
Jde o data z ročenky Evropské agentury pro železnici (ERA). Česko je v tomto žebříčku mezi nejhoršími zeměmi v EU, za Českem jsou většinou další země bývalého východního bloku, úplně nejhorší výsledky vykázalo Španělsko.