Vlaky bez průvodčích? Jihomoravský kraj se stále nerozhodl, záležet bude i na dopravci
Kraj považuje redukci vlakového personálu za možnost, jak ušetřit na nákladech.
Jihomoravský kraj zvažuje, že by ve vlacích, jejichž provoz objednává, přestal požadovat po dopravci přítomnost průvodčích. Na jaře představená myšlenka znovu ožila v tiskové zprávě kraje o nových elektrických jednotkách Moravia, které by měly po kraji jezdit. Podle kraje ale zatím definitivní rozhodnutí nepadlo.
„Prodej jízdenek řešíme jednodušším systémem pomocí automatů přímo ve vlacích. Čerpáme inspiraci i v zahraničí, kde to bez problémů funguje. Odbavení bude jednodušší, a navíc tím snížíme náklady na provoz,“ uvedl kraj na svých stránkách.
O plánu zrušit ve vlacích průvodčí a nahradit je pouze inspektory informovala jako první na jaře Mladá Fronta Dnes. Místo průvodčích mají podle zvažovaného plánu jezdit jen revizoři, kteří by náhodně kontrolovali cestující, zda jízdenku mají. Pokud by došlo k zavedení takového opatření, týkalo by se jen osobních vlaků.
Už dnes je Jihomoravský kraj průkopníkem v odbavování: na vybraných vlacích má vůz se zeleným pruhem. Do něj mají přednostně nastupovat cestující bez jízdenky.
Podle Aleny Knotkové z tiskového oddělení kraje ale není o definitivní podobě vlakového doprovodu a tedy prodeje jízdních dokladů ve vlacích, zatím rozhodnuto. „Výsledná podoba vzejde až z nabídkového řízení na dopravce, v rámci kterého předpokládáme, že jednotliví dopravci zohlední možnosti jednotek Moravia a přijdou s náměty na optimální řešení při zohlednění potřeb cestujících regionální dopravy,“ uvedla Knotková. Podle kraje by takový model mohl přinést úspory, což by mělo pomoci zachovat rozsah dopravy jako dosud.
Jihomoravský kraj bude prvním v zemi, který jde cestou vlastnictví vlaků, které pronajme dopravci. Soutěž má být vypsána v řádu měsíců, aktuálně probíhá výběr zástupce zadavatele pro nabídkové řízení.
Podobný model je v řadě jiných zemích, v Česku je běžný ve většině měst z městské hromadné dopravy, je i na některých regionálních tratích s nízkým počtem cestujících, kde se průvodčí nevyplatí.