Odboráři se pustili do kritiky propouštění u Českých drah, končí přednostové a komandující
K 1. srpnu zruší firma 37 pracovních míst, část lidí ale přejde na jiné pozice. Kritika je podle šéfa ČD nepochopením pojmů provozní a kancelářské profese.
Propouštění v Českých drahách si vysloužilo ostřejší slova od Odborového sdružení železničářů. Firma poprvé upřesnila, kolik zaměstnanců a na jakých pozicích k 1. srpnu propustí.
„Zaměstnavatel se zřejmě rozhodl, že projednání s odbory je pouhou formalitou. Když se podívám do toho materiálu, tak drtivá část (z propouštěných) je tam provozních pracovníků. A navíc vznikají nové pozice na generálním ředitelství,“ řekl na serveru Odborového svazu železničářů (OSŽ) tajemník podnikového výboru u ČD Antonín Leitgeb. Podle něj se organizační změny podle prohlášení vedení dopravce původně neměly dotýkat provozních zaměstnanců. „Zatím není vyčíslena žádná úspora a dle našeho názoru se ani žádná úspora nekoná, naopak jsou odborem deset najímáni externí poradci, kteří nenesou žádnou odpovědnost,“ dodal Leitgeb.
Propouštění je nakonec menší
Podle předsedy představenstva Českých drah Ivana Bednárika dojde k 1. srpnu ke zrušení 37 pracovních míst, původně jich mělo být 45. „Jde hlavně o pozice v nejnižších stupních řídicí struktury – dozorčí osobní přepravy, přednosta osobní stanice nebo komandující osobní stanice. Logicky rušíme ty s prokazatelně nejmenším vytížením. Zhruba polovina ze zmíněných 37 lidí přitom přijala uplatnění u naší firmy jinde. Děkuji všem, kteří situaci pochopili, nabídnutá místa přijali a dál zůstávají našimi kolegy. K 1. 8. tedy nepropustíme ani 30 lidí, což je hranice tzv. hromadného propouštění. Tento institut jsme nicméně byli povinni vyhlásit, projednat se sociálními partnery a oznámit Úřadu práce v momentu, kdy jsme identifikovali nadbytečnost,“ dodal Bednárik.
Podle něj může být za kritikou odborů i nepochopení, co je ještě provozní profese. „Je provozním zaměstnancem člověk, který ‚z kanceláře nevyšel‘ několik let?“ ptá se Bednárik.
Bednárik tvrdí, že snižování všech nákladů probíhá koordinovaně a postupně tak, jak se mění požadavky objednatelů na rozsah vlakové dopravy a služeb poskytovaných Českými drahami. Od začátku roku odešlo z Českých drah už 450 lidí. „Konkrétně u osobních nákladů řada lidí například odchází do penze a jejich místa již neobnovujeme v plném rozsahu, nebo pokud pozice rušíme, tak zaměstnanci nabídneme jiné neobsazené místo,“ dodal Bednárik. Podle něj ani nepřibývá úředníků, naopak u nich je redukce největší. „Právě lidi v administrativě nejvíce zasáhlo snížení smluvních mezd od 1. 4. (úspora za 9 měsíců 2021 je cca 20 mil. Kč). Zaměstnancům s tarifem, kterých je drtivá většina, se naopak znovu přidávalo. Tady zřejmě došlo k nepochopení, co je administrativní a provozní profese, co smluvní mzda a co tarifní,“ dodal.