lot
Zprávy

České dráhy navrhly škrty v kolektivní smlouvě, odboráři jsou ostře proti

Lokomotivy Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Lokomotivy Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Zaměstnanci mají přijít o část dovolené, v kancelářích budou pracovat déle a dostanou méně peněz na stravenky. Sníží se i příplatky za víkendy či dělené směny.

České dráhy zaslaly odborářům nový návrh podnikové kolektivní smlouvy, který má přinést snížení mzdových nákladů. Pro většinu zaměstnanců by návrh znamenal snížení příjmů.

Návrh představilo na svých stránkách Odborové sdružení železničářů. Odboráři firmě vyčítají, že vůbec nevyčíslila úspory, které mají škrty přinést. Podle nich už teď mají České dráhy nedostatek provozního personálu, který se řeší kumulací funkcí či přesčasy.  „Případným přijetím změny kolektivní smlouvy by rozhodně došlo k možnému odlivu provozních zaměstnanců, kteří po dobu nemoci Covid-19 plnili své povinnosti a drželi firmu nad vodou,“ uvedli odboráři v prohlášení.

Škrty v personálních nákladech nedávno naznačil v rozhovoru pro Hospodářské noviny předseda představenstva Václav Nebeský. Důvodem je úbytek cestující kvůli pandemii koronaviru „Neříká se mi to lehce, ale je tu velká pravděpodobnost, která se takřka blíží jistotě, že přes léto otevřeme kolektivní smlouvu a začneme hledat peníze například v benefitech,“ řekl Hospodářským novinám Nebeský. „Je lepší překonat krizi s utaženým opaskem, než se zbavovat provozního zaměstnaneckého jádra,“ dodal. Teď návrh nechtějí oficiálně České dráhy komentovat kvůli teprve zahájeným jednáním.

V seznamu navržených škrtů je konec šesti týdnů dovolené pro část zaměstnanců, ponížení stravenek o desetikorunu nebo méně peněz na penzijní připojištění. Méně mají zaměstnanci dostat i za práci v sobotu a v neděli. Kromě zákonného příplatku dosud dostávají 15 % průměrného výdělku, nově mají dostat 11 %. Škrty mají být i u příplatku za dělenou směnu, a to z 50 % na 40.

Co chtějí České dráhy změnit v kolektivní smlouvě? 

Dovolená – sjednocení dovolené na 5 týdnů pro všechny zaměstnance.
Stravenky/stravování v jídelně/stravné – snížení výše denního příspěvku z provozních nákladů na stravování o částku 10 Kč ze stravenek, stravného mobilního personálu i u stravování v provozovnách smluvních partnerů.
Příspěvek na penzijní připojištění – snížení o 300 Kč standardního příspěvku ČD pro všechny sazby – nově sazby 600 Kč, 700 Kč, 900 Kč a 1050 Kč + ponechání možnosti navýšení o 750 Kč za nečerpaný příspěvek na ŽP.
Příspěvek na udržení zdravotní a odborné způsobilosti – zrušení příspěvku.
Pracovní doba – prodloužení na 40 hodin týdně u THP administrativních pozic.
Příplatek za práci o sobotách a nedělích – snížení sazby příplatku na 11 % průměrného výdělku.
Příplatek za dělenou směnu – snížení sazby příplatku na 40 % průměrného výdělku.

(zdroj: OSŽ)

317 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pirátka

Proč odboráři zastupují manžery GŘ? 6 týdnů dovolené z provozních zaměstnanců nikdo nemá. Zase bylo společné popíjení Hruškovice v nějaké pražské nalejvárně a teď se to mumlajícím strýcům z FS plete páté přes deváté. Kdyby odbory raději trvaly na dodržování rozspisů směn, aby obyčejný dělný lid věděl, kdy má jít v kalendářním měsíci do práce! A kopaly za zrušení nebezpečného zkráceného šestihodinnového odpočinku nebo za eliminaci spaní v hygienicky nevyhovujících nocležnách. Hoši, hoši! Už jsem pochopila, proč lobujete za zrušení opakovaných psychotestů a kdo má vysokou pravděpodobnost, že jimi neprojde.

Jan Sova

No tak zkusili to, že …. Všichni víme jak je to zakonzervováno a že bez odborářů se nepohne ani drezínou.

Joseph

Na Generálním ředitelství se hojně propouští a nové zaměstnance zaměstnává. Ať sloučí některá oddělení na odborech, tím pádem nebude za potřeba vedoucích těchto oddělení a ušetří se mzdové náklady. A hlavně se ušetří zbyteční lidé… tedy zejména Ti, kteří neumí svou práci, neumí řádně na PC i v MS Office.

Joseph

Koukám, že už se první vedoucí, kterýmu jde o kejhák, ozval. Jen houšť…

Joseph

A další 2 vedoucí bojící se o flek…

martin

jen vysvetlim ze 6tydnu dovolene realne neexistuje uz ted .pro lajky vysvetlim ze se pocita vzorecek ze vam upisou za 5hodin vykonu jeden den volna…..kdyz mate 12hd smenu vezme se vam 3dny dovolene… v realu je to zhruba k prirovnani 21dnu jakehokoliv zamestnance co ma narok ze jeden den dovolene je jeden den volna…..u čd to vychazi zhruba na21dnu cistych dnu

Zbyněk

Škoda, že zaměstnance průběžně nenabírají a ty stávající dřou a pořád jim říkají jak nemají lidi. Práce u Čd byla, je a bude prestižní, i kdyby ve výhodách klesli na úroveň stevardů, jak s platy, tak ostatními benefity třeba u Arrivy atp. I kdyby lidé u Čd hrozili stávkami a dělali za holou mzdu, zůstanou, odejít nemají kam, takže podle mě se jednou dočkáme toho, že ta firma bude v dlouhodobém horizontu personálně na huntě a zaměstnanci nebudou spokojení a výsledkem bude zhoršení služeb.

Romul

Nemají lidi? Chce to zefektivnit. Maji se tam jak za socialismu. 6 týdnů dovolená, příplatek nad zakonny ramec, prispevek na důchod… Takže i ten, kdo nejezdi vlakem jim tyto a mnoho dalších benefitů jako statni firmě platí.

Zdeněk

U ČD jsem byl 23 roků a odešel jsem k ARRIVE , mám lepší mzdu a hlavně jsem spokojen už 3 roky.Takže kdo chce může odejít.

David

„Práce u Čd byla, je a bude prestižní, zůstanou, odejít nemají kam.“ Tak tohle je výrok týdne! Vážně mě pobavil. To je totiž tak neskutečně prestižní práce, že ty lidi jsou jinde nepoužitelný.

Petr

5 hodin a 9 minut na jeden den dovolený mají např. strojvedoucí a vlakvedoucí. Protože je sedmidenní pracovní týden a ty ani 6 týdnů dovolené nemají… Mají pět týdnů dovolené. Šest týdnů má většina kanclů a tem se normálně počítá cca 7,5 hod denně, protože pět pracovních dní v týdnu. Neboli fíra si chce vzít pět tydnů dovči a u něj je to 35 kalendářních dní a má po dovolený. Člověk z kanceláře si vezme taky pět týdnů dovči a u něj je to 25 pracovních dní. A pět dnů neboli jeden týden mu ještě zbyde a to je ten… Číst vice »

Bob

6 týdnů dovolené je zbytečných (zvláště až Covid zase všechno zavře) a urážlivých vůči zaměstnancům s pouhými 4 týdny

Honza

jenže milý pane, zatímco abyste měl například volný víkend třeba ve fabrice, tak si vezmete v pátek místo vaší 12 hodinové směny 1 den dovolené a jste o jeden den chudší a tři dny doma. Ale pro zaměstnance na dráze znamená 1 den dovolené normu 5 hodin a 9 minut. Takže pokud má provozní zaměstnanec ČD směnu o délce 12 hodin, tak si musí vzít dovolenou na pátek i sobotu, takže je sice taky celý víkend doma, ale narozdíl od vás je chudší o dva dny dovolené … A pokud máte dvě 12 hodinové směny po sobě, tak abyste mohl… Číst vice »

Petra

Prosím konkrétizujte profese -všichni ostatní zaměstnanci jsou také v nonstop provozu, neustále nevyspalí, zodpovědní za životy ostatních, s odpočinkem i pod 6 hodin, na malou chodí kam to jde, pokud mají to štěstí, že to mezi obraty stíhají, jedí ráno ve 3 protože jinam se pauza nevejde a oni v Covidu nejezdili, hlavně pro ty co měli sedět doma v karanténě a výletovali, ještě za zlevněné jízdné? Také se laskavě ověřte, jak vypadají zdravotně třeba po 20 letech služby…

Honza

Už teď platí,že se nám počítá dovolená na hodiny a ne na dny (aspoñ v CD Cargo) a tak z celkové částky dovolené -180 hodin na rok- se na 12ti hodinovou smĕnu odečte 12 hodin.

petříček

Tak to rychle do duchodu, byť předčasného ať si trafikanti vozí vlaky sami….

Aleš

Ta fotka se Honzovi Sůrovi fakt povedla 🙂
By mě zajímalo, zda ten fíra ještě pracuje, kvůli propagaci politického hnutí. Precedens by byl:
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ridic-si-dal-za-okno-tramvaje-salu-delnicke-strany-ceka-ho-vyhazov.A100112_153433_praha_iky

Halamus

Najdi 10 rozdílů.

steblohaf

Kontrolní otázka , to že lidé a to zvlášt ti mladí nechtějí pracovat v některých profesích v ČD , zoufalý je nejvíc stav strojvedoucích je dáno za A) Tím , že podmínky a mzda neodpovídají očekávání za práci o víkendech , svátcích , přerušených směnách , směnách začínajících mnohdy ve tři , čtyři hodiny ráno ..B) Tím že je u ČD příliš benedfitů a nemohli by se podívat do očí svým kamarádům pracujících u soukromníků od 6 do 14 hod 5 dní v týdnu se mzdou nižší o 4000 korun .

V.F.

Vážení soudruzi železničáři. Když čtu diskusi viz níže, na jednu stranu se musím smát a na druhou stranu se mnou lomcuje vztek. A to hlavně proto, že jste úplně mimo. Když jsem před 12 lety pracoval u jedné firmy a přišla krize a firma neměla zakázky tak majitel firmy přišel mezi zaměstnance a řekl. Vážení, v tomto stavu naše firma může fungovat maximálně půl roku a poté zdechne. Je třeba snížit mzdové náklady o 15%. Toho dosáhneme buď tak, že si všichni snížíme mzdy o 15% anebo nás bude muset 15% z vás opustit. Vyberte si. Lidem , kteří by… Číst vice »

Hazard

Připlatky tvořící mzdu na kterých je stavěn také meziroční nárůst mzdy dohodnutý v PKS nejsou benefitem, jsou mzdou, tak netvrďte že nikdo nesahá, nechce sahat na mzdy.
Zbytek sice citovka, ale mimo mísu. Už jen, že firma, ČD, má práci, vlaky jezdí, ti lidé jí odvádějí práci stále stejnou, ne méně, naopak.

V.F.

Ale klesá produktivita práce. Tržby na zaměstnance jsou nižší a to o dost..

Hazard

Produktivita práce provozních zaměstnanců neklesá ani omylem. Naopak, to co dělali čtyři dnes dělá jeden, maximálně dva.

...

To ale s produktivitou práce nijak nesouvisí.

Petra

Samozřejmě, protože je příliš hráčů v poli a tržby se tříští….

steblohaf

Škoda že jsme o takového odborníka přišli , problematiku ČD i SŽDC máte zjevně pod kůží .

V.F.

S odstupem času jsem celkem rád, že mé angažmá u ČD nedopadlo. Mám více peněz a pod sebou tým normálních lidí. To bych jako manažer u ČD neměl..

Joseph

Byl jste odejit nebo jste byl politicky loajální a pak nepohodlný?

Petra

Tím myslíte tu výbornou firmu, která ty NORMÁLNÍ zaměstnance platí také NORMÁLNĚ (záleží na nich tolik, že mají nejméně) a druhým dechem dodáváte, že se nemají tak dobře, ale řídící pracovníci, tedy i Vy jsou na tom dobře…K takové firmě nezbývá, než gratulovat. To nejsou benefity, ale určité kompenzace, za to v jakém režimu pracují – porovnejte prodavačku v Lidlu se zkráceným úvazkem a zodpovědností a k tomu platem a provozního zaměstnance drah s nonstop provozem, jeho zodpovědnost, garantovaných 416 hodin přesčasů a plat. Ať jsou schopni zaplatit, to co v práci skutečně musím být (ne z 12 hodinové směny… Číst vice »

Pokemon

Managment ČD by si měl uvědomit, kolik stojí bydlení v Praze, a kolik třeba v Jeseniku či Mostě nebo v Ostravě. Je rozdíl brát 25tis v Praze a jinde…. nájem v Pha je dnes okolo 15-20tis, člověka to nutí mít 2 práce! Blbá garsonka v Pha stojí cca 3mil. Ale platy jsou bohužel tabulkově stejné. Dnes normální plat v Pha je 50tis. Měli by tedy alespoň investovat do slušných nocležen, aby člověk mohl bydlet jinde a dojíždět. Ale spát po 6 když každý 2. Smrdí, chrápe, jeden vstává ve 3, další 3:30 atd . Jedno střešní okno a do magistrály… Číst vice »

V.F.

Proč by si to měl management ČD uvědomovat ? Management ČD je managementem od toho , aby řídil firmu a neřešil sociální či rodinné problémy svých zaměstnanců.

Otmar

Neřešil? Myslím jen do té míry kdy v Praze nesežene na tu práci lidi. Protože v okamžiku kdy si v Praze vyděláte o pár tisíc více než u ČD a nemusíte dělat víkendy, noční ani Silvestra či vánoce tak byste byl blázen dělat u ČD🙈🙈

Vlastimil Kocurek

To už dávno neplatí, to je překonané a zastaralé pojetí.

medical_examiner

Aby se mohl celé dny škrábat na zadku a vymýšlet nefunkční nesmysly…

Gwann

Ve čtvrtek judikoval Nejvyšší soud, že je nelegální platit u jednoho zaměstnavatele dvěma lidem na stejné pozici jiné peníze podle místa výkonu práce. Bylo to Praha vs.Olomouc. A profese tocvolant česká pošta…takže smolik, budete mít tolik kolik v Jeseníku.

Váš zákonodárce a soudce….

Aleš

Pro Nejvyšší soud je trh práce zřejmě sprostým slovem.

Martin Verner

Nejvyšší soud se řídí zákonem, a ten říá, že za práci stejné hodnoty – což práce na stejné pozici u stejného zamestnavatele evidentně je – má být stejná odměna. Neměl jinou volbu.

Gwann

Přesně tak. Stezujte si u Malacove.

Jenže Praha tuhle bandu nevolí, takže nebudete vyslyseni.

Otmar

Přesně tak. Stejnou práci. Ale je rozdíl kontrolovat jízdenky narvaného vlaku v okolí Prahy anebo v Horní Dolní kde jedou tři lidi ve vlaku. Tarif jak říká zákon musí být stejný ale není problém ty lidi co více makaji ohodnotil lt vyššími prémiemi.

Gwann

Pro Nejvyšší soud asi nebyla jiná možnost. Ale udělejte si pořádek a dejte mu pořádnou deku, že vás, zaměstnance v Praze, tímto ochudil…

Hazard

Vůbec jste nepochopil trh práce, ten je o soupeření firem, zaměstnavatelů, ne o soupeření uvnitř jedné firmy! Naopak svojí prací trh práce podpořil a zároveň zamezil diskriminaci zaměstnanců na identické pracovní pozici jenom proto, že se vykonává na jiném katastrálním území! Bohužel v té diskriminaci měla prsty zase státní Česká Pošta a zase si za státní peníze najala externě jednu z nejdražších právních kanceláří na soudní spor se zaměstnancem. Ve výsledku jsme za to zaplatili všichni přestože Česká Pošta má desítky podnikových právníků a hlavně jako státní vy měla ctít a respektovat zákony hlavně vůči zaměstnancům ZP. Jak je vidět,… Číst vice »

Aleš

Nejde o soupeření v rámci jedné firmy, ale naopak o soupeření mezi zaměstnavateli. Pokud v jednom regionu, kde je nedostatek zaměstnanců a vysoké životní náklady, firma nesežene na určitou pozici nikoho třeba pod 25 tisíc a musí platit mnohem víc, tak není důvod, aby v regionu, kde práce není, musela vyplácet stejnou mzdu na stejnou pozici, když tam má frontu zájemců za 17 tisíc. A firma B platí jen 16 tisíc a má tedy nižší náklady a může nabídnout nižší ceny zákazníkovi a tedy zvítězí a firma A dojede v daném regionu na to, že má pobočku i v Praze… Číst vice »

Hazard

Omyl, tarifní mzdu musíte mít stejnou, nebo si firma po vzoru třeba zrovna ČD může udělat pro jednu profesi tarifní rozptyl a určit podmínky. Existuje také něco, jako brnároková složka mzdy, klasicky prémie zde je možnost zohlednit vše co zaměstnavatel uzná tedy třeba rozdíl náročnosti, ….
Zásadní ale je, že to platí pro všechny, takže stejně tak jako pro poštu tak i pro jiné spediční firmy. Je to tak nástroj rovnosti.

Gwann

Mno, hodně jste tím prospeli zaměstnancům v Praze…budou mít nižší mzdy. Bravo. Všichni budeme mít stejně…pro…

Hazard

Proč? Přeci všichni můžete mít stejně, ale tu vyšší, Pražskou častku. Co odbory, ty na postě nefungují?

Hazard

Ano naprosto správně! Rovnost na pracovní pozici v rámci jednoho zaměstnavatele, tak to má být!

Gwann

A tak v Praze zavřeme pošty…bravo.

Aleš

IMHO to Hazard myslel ironicky.

Hazard

Namísto toho, aby jste využili situaci k nárůstu, tak tady bečíte o zavírání?

Otmar

Dá se to dohnat prémiemi. Vyšší výkony v Praze a okolí jsou dostatečným důvodem pro vyšší prémiové ohodnocení. Nemusí být vše v tarifní mzdě.

ketchup1970

Asi by chtělo, aby měli soudci taky stejný plat, okresní v Jeseníku stejný jako předseda Úsatvního soudu, soudce jako soudce, vražda jako rozvod, nebo ukradené kolo..

Martin Verner

Jediný životní náklad, který je v Praze skutečně vyšší, je to bydlení. Všechno ostatní je tam levnější, dostupnější, případně oboje. (V Praze jsou skutečně levnější potraviny, ale třeba i MHD, Pražákovi se sotva stane, aby musel do práce dojíždět hodinu autobusem – a platit za to, a na cestu na úřad nebo do špitálu není v Praze potřeba celý den, zatímco z Bruntálu ani ten nemusí stačit.) Ale ani bydlení není dražší pro každého – Pražák s bytem po babičce nebo úspěšně zprivatizovaným obecním kvartýrem vynaloží na bydlení podstatně méně, než člověk v Ostravě nebo Jeseníku který nemá ani vlastní… Číst vice »

Gwann

Jo, jenže bydlení je v Praze i okolí tak příšerné drahé oproti periferii, že tam máte problém sehnat i učitelé a úředníci často dojizdeji denně z horoucich pekel…

Zákon je v tomto nesmyslný a diskriminuje reálné zaměstnance hůře vydelavajici v bohatém regionu.

PS: kecy o zprivatizovanem či zdedenem bytu jsou demagogie jak swina. Kdyby zdědil zámek, tak má dělat zadarmo?

Martin Verner

Žádná demagogie. Majetkové poměry zamestnance, jeho potřeby, zájmy nebo záliby prostě do stanovování mzdy nebo platu nemají co mluvit.

Gwann

Tak proč jste začal o zprivatizovanem bytu Vy?

Poptávka a nabídka práce je lokální, trhem rozhodně není celá CR. To by se dal udělat i zákon, že nájemné má být všude stejně.

Tudíž je dle mého přirozeně, že práce má jinou hodnotu v Praze nebo v Ostravě.

Gwann

Protože aby se dalo v Praze pracovat, musí se v Praze či okolí i bydlet…

Hazard

To vykládejte železničářům, kteří tam ve velkém dojíždějí od Přerova, České Třebové, Ústí nad Labem, Plzně, atd.
Nebuďte najivní

Hazard

Trhem je místo podnikání firmy, tedy případě ČP celá republika! Dělejte si zákony třeba doma na pavlači, ale jednou už zde zákon je obsahuje základní parametr = rovné zacházení se zaměstnanci, tak se jím řiďte! Není to exces poslední doby, platí to už od doby komunismu.

Aleš

Do stanovování mzdy má co mluvit trh práce. Když ve městě A je fronta na práci za 15 tisíc a ve městě B na stejnou práci (stejná pozice) u stejné firmy za 30 tisíc půl roku nikdo nehlásí, tak co s tím? Zákonem nařídit stejnou mzdu a přidělovat umístěnky?

Hazard

A když pokácíte deset stromů v Praze a deset v Plzni, máte snad pocit, že jste v Praze vykonal víc práce a máte oprávněný nárok na vetší pecen chleba?

Aleš

Obdobně si to můžete aplikovat (namísto Prahy a Plzně) třeba na Bavorsko a Bangladéš. A stejně tak můžete říci, že metr podlahové plochy bytu musí stát všude stejně. Takhle ale prostě svět nefunguje.

Hazard

V rámci státu, jednoho zaměstnavatele a rovného zacházení se zaměstnanci ANO funguje, to jen nesmíte být blázínek a srovnávat to mezinárodně, o tom to není a nebude!

Hazard

A aplikovat to můžete pouze v mezích a obsahu zákona, který na onom území platí.
U ČD se také diskutuje na téma, že Pražské prémie jsou větší, ale tarif, ten je na chlup stejný!
Tím se vůbec nepouštím do diskuze o tom, zda to tak skutečně je a proč, pro mě je důležité to rovné zacházení odrážející se v tarifní mzdě a dalších nárokových složkách, ne berlička v podobě prémií!

ketchup1970

Právě proto měl vždy stát a státní podniky podnikové či sluižební byty. Včetně ČSD. Učitelé vojáci, celníci, četníci a dráha, školníci , správcové. Ale to je minulostí. Byl jsem školníkem, měl jsem v roce 1999 nástup 6490,- hrubého a 2400 stál městský byt, platil jsem nájem a k tomu ještě služby asi 900,- tudíž můj plat šel na bydlení z půlky asi tak . A končil jsem 2008 s platem 11400,- a nájem stál se službama asi 10000,- a bylo to před liberalizací. Takže mne stála férovost se školníkem v Bruntále dost. No nic skončil jsem v privátní sféře a… Číst vice »

Otmar

Toto může napsat jedině idiot. 90% věci je v Praze dražších. Např u nás v středočeském kraji je vstup na bazén 60-80 Kč. V Praze 120-150 Kč. Atd atd atd.

Hazard

A koho to zajímá? To je ten princip trhu práce víte. Nikdo Vás nenutí dělat na Poště, když si myslíte, že za to máte málo na Pražské poměry.

Aleš

Docela chucpe ohánět se trhem práce, když se na druhou stranu podle vás nesmí firma regionálně trhu práce držet. Btw. ceny byste také nařídil v řetězcích sjednotit? „Pane řediteli, ten nový telefon stojí u celé naší firmy 10 tisíc, ale my tu máme naproti krámek, co ho prodává za 8. Můžu ho prodávat za 7800? Nemůžete, museli bychom ho prodávat za 7800 v celé naší síti, na to je zákon. To radši tu Vaši pobočku zavřeme.“

Pavel

Diletantismus, který je dnes na dráze, nezná mezí. Takovou administrativu, jaká je dnes u ČĎ Cargo, by mohli závidět. Provozní jednotky, provozní pracoviště, mraky dozorčích, vzešlých mnohdy z nákladních pokladen apod., to je neuvěřitelné…Skupiny technologie, které snad řeší, jak rozposunovat 5 vozů. Provozní zaměstnanci tenhle aparát už dlouho neutáhnou. Na železnici jsem 30 let, ale toto nepamatuji. Třešničkou na dortu je gen. ředitel ČDC bez vysokoškolského vzdělání, ale zase umí dobře střílet po lesní zvěři. Inu, zoufalost nad zoufalost. Alespoň u ČDC.

Pavel

To samé platí i o SŽ a odborech. Pan Nekola,sedící v dozorčí radě, neví o provozu zhola nic. Ale sedí tam, občas je v TV a to asi stačí. Tupostí členů OSŽ je volen stále. Dnes už člověk neví, za koho vlastně kope. Inu, skoro celoživotní odborář, dobře placený za nic.

V.F.

U ČD Cargo jsem nikdy nepracoval, ale jsem jejich zákazníkem již 20 let. A tak málo zaměstnanců jako dnes v našem PP nemělo ČD Cargo nikdy. V podstatě z celého obrovského aparátu zbyl jeden vozový disponent,jedna pokladní a jeden dispečer ve službě. Vedoucí tohoto PP má mimo to pod sebou jednoho komandujícího a jednoho dozorčího…oba mají pod sebou poměrně dost rozsáhlé území. Nevím, jak to funguje jinde , ale ČD Cargo je nuceno fungovat v mnohem tvrdších podmínkách než ČD či SŽ. A to proto, protože je firmou, fungující na funkčním , tvrdém trhu. Kde musí z jedné strany čelit… Číst vice »

Petra

A myslíte, že je to správně, nebo v pořádku…jen aby se ty kamiony ještě na ty silnice vešly a s přívalem dalších dopravců se nezvýšila ještě nehodovost….

Vašek

Manželka dělá u ČDC, denní, noční, so, ne, svátky, kolikrát přinese i svačinu domů, neb se nestačí najíst a pokladní v supermarketu má již vyšší plat. Jen ještě ty ubohé platy snižte, budete si dělat jejich práci sami.

Jackub

Tak evidentně ještě není znechucená natolik, aby změnila práci…

Vašek

Je jí 56 a dělá to od učňáku. To se už špatně mění zaměstnání. Ale neříkám, že ji to již nenapadlo.

steblohaf

A co se takhle trochu víc posnažit ve stavbě turnusů..Někteří máme až 40 hodin přerušení měsíčně . Od rána do večera v práci a 10 – 11 hodinové výkony …Za přerušení výkonu to dělá slušné peníze , které bych celkem rád oželel a chodil z práce jako každý jiný člověk jen po odpracovaných hodinách normy . Podnik ušetří a koza zůstane celá.

steblohaf

ještě těm závistivcům , za to , že trávím týdně o týden v práci déle , než „normální “ zaměstnanci mám celých 35 dní dovolené , ale beru si ji i na soboty a neděle a den té dovolené má 5,09 hodiny … Je co závidět ?

steblohaf

Pardon měsíčně o týden déle.

Ladas2

Ať zruší přebujelé a zbytečné osazenstvo „na Nábřeží“, a bude financí i na příspěvky k dovolené, či na akce pro děti zaměstnanců před vánoci. Všude se mzdy zvyšují … jen podprůměrně placeným obyčejným nádražákům je chtějí snižovat? A co ostatní, třeba soukromí dopravci? Dostávají ještě navíc vyšší dotace mimo jiné i na pokrytí mzdových požadavků, než ČD, stejný metr v tomto Babišově prostě marno hledat, bordel a nesmyslnost ovšem nacházíme všude …

ABC

ČD dostávají dotace? Vždyť furt tvrdí že jsou to jen platby za objednané služby.

V.F.

Ve firmách, které jsou v problémech se mzdy snižují a dochází k propouštění.

Cesta

Já se nemůžu zbavit dojmu, že ten článek není celý. Nikde jsem se totiž nedočetl, jak se úspory dotknou managementu a administrativních pracovníků. Jaké bude jejich snížení platů, případně redukce počtů. Pan ředitel chce překonat krizi utaženim opasků provozních zaměstnanců, aby se jich nemusel zbavovat. Možná si nevšiml, že ČD jich mají asi právě tolik, aby ještě vůbec mohly fungovat jako železniční dopravce. Třeba budou ČD v budoucnu takovou administrativní agenturou, placenou státem, která bude zbytek provozního personálu půjčovat soukromým dopravcům.

Pavel

Odpověď je daná předem. Nijak.

Martin

No jo, to bude ve vice firmach v CR,… krizi je treba nejak prekonat a benefity jsou prvni na rane,… lepsi nez propousteni…

Van Houten

Studenti a důchodci budou jezdit nadále (téměř) zdarma?

Švestka

Jak to souvisí s kolektivním vyjednáváním v jedné akciovce?

Van Houten

Chytrému napověz. Vloni slevy stály stát 5,6 miliard. Majitelem ČD a.s. je rovněž stát. Souvislost je snad zřejmá.

V.N.

Souvislost tam je taková,že těch 5,6 mil lze mimo jiné prezentovat i jako dotaci dopravcům.Bez slev by byla finanční situace CD horší…

Van Houten

Tak to tedy prezentujme jako dotaci a tyto prostředky rozdělme mezi dopravce napřímo. Tzn dopravce získá poměrnou částku + příjmy za jízdné studenstva a penzistů.

Vlastimil Kocurek

Tak to nechodí, ty částky jsou nezávislé na sobě, je to rozdělování peněz v bilionech, a takové vazby tam nejsou.
Je věcí odborů, aby prostě toto nepřipustily za žádnou cenu.

Van Houten

Není to jen věcí odborů, ale odborů a zaměstnavatele. Takže bude nutný kompromis a současné informace jsou vhodnou palebnou přípravou ze strany GŘ aby se nakonec „něco vyjednalo“, obě strany si mohly podat ruce a zaměstnanec bude rád že mu nesebrali všechno co předhodilo.

Martin Lasevič

A jak to s tím souvisí? Pokud se nepletu, tak za studentské slevy a slevy pro důchodce dostane dopravce zaplaceno v rámci kompenzací.

Za další – kompenzace nejsou výmysl ČD, ale jsou dané zákonem.

A za poslední – pokud se kompenzace zruší, je reálná možnost, že klesne počet cestujících této kategorie, tím pádem klesnou kompenzace vyplacené ČD a ČD příjde o další prachy.

P.S: Nepatřím ani do jedné kategorie, nárokující slevu ze zákona.

Švestka

Jako, že z našich daní budeme dosypávat prachy extra navíc na zaměstnance této akciovky? A proč? Stát vlastní víc podniků a nikde se to neděje, ani na poště, kde jsou platy dlouhodobě nízké…

Vlastimil Kocurek

Takové pokusy spojovat vše se vším jsou akorát bagatelizováním problému, který se řeší. Problémem je, že ČD chce bezdůvodně snižovat platy provozním pracovníkům.

Takové srovnávání si nechejte až o něco doopravdy půjde, až třeba státní podnik a stát budou stavět JE, a ona bude stát o 300 – 500 miliard více. Tp jsou podstatné věci Tam je to potom na místě. Z hlediska makroekonomiky 5.6 miliard nejsou vůbec velké peníze. A navíc tsto částka je částečně návratná a má smysl.

Lokálkovej

Já to taky říkám. Ty lidi na slevách někam dojedou, něco tam utratí atd. Bez té slevy by třeba zůstali doma a ten vlak či bus pojede stejně.

roman

ČD ze svého rozpočtu sponzoruje slevy pro studenty a důchodce ?

Van Houten

Ne.

Kosmik

Ano

Inspektor státních drah

Nedostatek zaměstnanců máme, ale v provozu.
Kancelářských krys je nadbytek, tam redukce neuškodí.
Jenom dozorčích a kontrolorů máme plný barák, o zástupu náměstků náměstků podředitele ředitele, různých IT specialistů, systemaku , zmocněnců pro GDRP , ekologii a podobných neuzitecnych příživ nemluvě.
Píšu tedy o SŽ(DC) , ale u ČD to bude stejné

V.N.

Klasický blábol nějakého posledního člověka z provozu, který si myslí , že nikdo z lidí nad ním nedělá nic.

Vlastimil Kocurek

Vůbec to není blábol, ale holá skutečnost, to říkám jako člověk, který takové věci pozoroval shora, ne zdola. Zaměstnanci na úřadech a v centrálách tráví čas serfováním na internetu, zaměstnankyně klábosením po Iphonu s kámoškou. Není to výmysl, ale výsledek jedné kontrolní akce. Takže na místo snižování platů provozním pracovníků, je zapotřebí začít ty lidi v té hnusné budově normálně řídit, kontrolovat a motivovat, aby ta jejich práce nesla lepší výsledky. Je to prostě jednoduché. Simply clever.

Vlastimil Kocurek

ještě tam přibudou specialisté na LGBT, udělají různé typy záchodů, ……. Nevidím do struktury ČD, a SŽ, nemám s tím nic společného, ale předpokládám, že je tam na 50 odborných ředitelů, to by dalo cca 200 náměstků, 2000 vedoucích oddělení, no musí to být něco ohromného, uveďte někdo skutečné počty, abych věděl o kolik jsem se zmýlil.

Gwann

Nevím, jak rozsáhlý je aparát SZDC či CD, ale rozpor mezi těmi nahoře a těmi dole…kdo maká víc a kdo je prizivnik…je všude.

Na bankovní pobočce jsou všichni přepracování i když neplní žádný plán a celý den tam nepachne ani noha. Na centrále taky jsou všichni přepracování ale nic není hotové.

Blbě se soudí, kdo je větší lempl, a obvykle se jeden bez druhého neobejde.

ketchup1970

Frantíci by byli už dávno v ulicích, spolu s SNCF by tam vyrazili vč´postupně všichni ostatní, protože razí již 240 let heslo, že dnes jdou pomkrku tobě a zítra půjdou mně. Ale ne tak v české kotlince, tady přejeme nejdřív nádražákům ať jim chcípne koza. Ptal jsem se , zda Francouzi závidí svým řežijkářům.. – nezávidí ani nejsou nepřejícní. Závist znamená, že to chci taky – nepřejícnost je horší, nemám , tak ani to nemáš.Žluté vesty tady nikdo nevytáhne.

Moudry Cynik

Ja bych si z francouzskych, z pulky socialstickych a z pulky uz nefrancouzskych prace se stiticich zeleznicaru a zamwstnancu MHD priklad nebral. V Parizi uz si vystavkovali automatizaci metra a bude to pokracovat dal.

ABC

už by byli v ulicích … ve žlutejch vestách?

Víťa

Přesně jeden z důvodů, proč jsem vděčný, že nežiju ve Francii 🙂

Vlastimil Kocurek

Jenže ve Francii se žije podstatně – nesrovnatelně lépe než u nás. Já bych tam klidně odešel hned, ale mám jen dva semestry francouzštiny :).
Pokud jste spíše takový konzervativní strašpytel , tak to máte lepší tady. Jazyková bariéra je veliká, francouzi totiž neznají cizí jazyky, hlavně nesnáší angličtinu.

V.F.

Jak kdo si žije lépe pane Kocourku , jak kdo ….

Vlastimil Kocurek

V podstatě souhlas v tom, že v každé zemi jsou bohatí a chudí.

V.N.

Jestli se firma dostane do potíží, je třeba aby se z těchto potíží dostala. Buď se z nich dostane sama anebo se stát zachová krásně vůči zaměstnancům ČD , ale hnusně ke všem ostatním daňovým poplatníkům a pošle ji dárek ve formě balíku státních peněz. A kladu si otázku. Proč by takový kuchař z nějakého hotelu, který dnes vydělává o třetinu méně než před rokem ze svých daní měl zajistit to, aby se úředníkovi z Českých drah zachovala zkrácená pracovní doba. ?

Petra

Protože o tom je kapitalismus.At vaří ve státní firmy a bude se mít lépe.Proc už dávno nevadí na hradě policistům…….

Hazard

Takže je v pořádku když se pomohlo podnikatelum, OSVČ, DPČ, na zamestnace ve vlastni firme se vykašlem? S tim bezte vite kam.
Vse výse jmenovane taky platim z danim a nikdo se me neptá, zda souhlasim s podporou podnikání!

V.N.

I ČD se pomohlo… také byli doma zaměstnanci a stát v rámci programu antivirus hradil jejich náhrady..

Hazard

Doma byla jen velmi malá čast. Ja chtel a nabylo umozneno!

Vlastimil Kocurek

Trochu to přeháníte, ne každý závidí, z tou kozou je to pořád dokola, mnoho lidí ani vůbec neví, že nějaké režijky jsou. Normální stav ale je: přát lidem z dopravy jízdní výhody – považuji to za úplně samozřejmé.
A od toho jsou odbory, aby vám to zachovaly, a aby se provozním pracovníkům nekrátily mzdy. Pokud toto nedokážou, tak jsou k ničemu.

Miroslav

Je zajimavé kolik je tu v diskusi kapitalistu, kteri by pracujici lid zedrely z kuze a nejlepe aby pro ne jeste pracovali zadarmo. Zamyslel se nekdo z vas nad tim kolim tvori mzdy ve vedeni CD ? Tam by melo prvorade dojit k redukci mist a mezd.

Moudry Cynik

Jizdenku ti proda apka, smlouvu s hejtmanem ti nevyjedna.

-TR-

Smlouva s hejtmanem není nic tak těžkého, aby se za to musely udělovat mimořádné odměny a zlaté padáky.

Moudry Cynik

Naopak, to muze casto vyzadovat desitky jatra zatezujicich vecirku,vikendy zabite golfem a dalsi upevnovani vztahu, ktere potom o prideleni zakazky rozhoduji.

V.N.

Je vidno, že nevíte nic. Kolikrát dobře prodat svůj výrobek či službu je mnohem náročnější, než jej vyrobit..

Martin Lasevič

To asi ne – taky to není jediná činnost – ale jak tady vydym cestynskou vibavu něgterich dyzkutujicich, tak Ty bi bily s tagoveho jednany z heitmannem przetem przsiposrati.

Navíc hejtman jako takový chce pro kraj hodně muziky za malo penez, zatímco ČD by rádo hodně peněz za málo muziky a ještě pokud možno, aby ji hráli nějací šumaři.

Takže to na jednání v přátelském rozhovoru určitě nevypadá.

Michal

Třeba ta s Čunkem.Ta je top.

Jan

no však to se hošani předvedli – aspoň u nás v jihomoravském kraji.
Podepsali vše aniž by to četli až málem způsobili stávku naši vyjednávači – jen to tady nachystali pro Radima

Petra

A co ji vyjedná? Krabice od bot plná prezentů ? No něčim se naplnit musí, kulaťoučký došly, tak skásnem nádražáky….ono se zas zakulatí…

Urban Transport Lover

Po přečtení výsledného výčtu nevim co je na tom špatně – je to vysoce nadstandartní.
Komu se to nelíbí – má přece bez problému možnost podat výpověď a přejít k jinému zaměstnavateli.
– nevidim v tom problém, na trhu v ČR je přece hodně železničních přepravců, mimo ČR také…

Hazard

Nikoliv, nelíbi se to odborům a zaměstnancům, ten kdo bude muset kapitulovat je zaměstnavatel, protože měnit PKS lze jenom vzájemnou dohodou, ne jednostranně.

ABC

tak se holt bude vyhazovat. na to vzájemná dohoda třeba není

Hazard

Vyhazovat z nadbytečnosti není žádná sranda, u soudu se bude muset prokázat a pak taky po jistou dobu na stejnou pozici nesmíte nikoho vzít. Pro zaměstnavatele, stát, velké riziko, nebál bych se toho, je to jenom strašení.

Martin

Mit zamestnance je v teto zemi proste problem, je vzdy nutne dopredu hodne zvazit, zda se vyplati nekoho najmout nebo spise zaplatit externistu… Rada firem v prumyslu tu ma uz business s pracovniky i na vedoucich pozicich, drzet je treba na smlouve jen klicove zamestnance…
Nadbytecnost prokazat lze, otazkou je, jak je to u CD… spise si myslim, ze tim, ze je to firma pricucla k statu, ktery zde ma i trafikanty, tak maji odborari i sanci… ale meli by take dobre zvazit, zda neposkodi rating CD, to by mohlo firmu uvest do spatne uverove situace…

V.N.

Vyhazovat z nadbytečnosti je poměrně jednoduché.

Hazard

Vůbec nevíte o čem píšete, zde odkazuji na obsáhlou judikaturu Nejvyššíího soudu, v okamžiku, kdy podá zaměstnanec žalobu o určení neplatnosti výpovědi z pracovního poměru, je na zaměstnavateli, aby prokázal, že pro něj neměl práci, nebo reorganizační změnou redudukoval počet. V našem případě by tak v úvahu připadala jedině ztráta výkonů, ta za tím není.
Takže, zrovna na tomto výpovědním důvodu si už vylámalo zuby tolik zaměstnavatelů, kteři se také mylně domnívali jak je jednoduchý, že opravdu nemám obavy.

V.F.

Jste mimo. ZP mluví o organizačních změnách. Takže pokud skupina optimalizačních specialistů zoptimalizuje procesy tak , že někde místo 20 lidí bude zapotřebí 15 lidí…tak těch 5 dostane výpověď. Dle zákona naprosto v pořádku.

Hazard

Ale vůbec ne, vždyť i já tvrdím že reorganizaci ano, to lze, ale v době kdy máte nedostatek provozniho personalu to nejde, už teď jsou optimalizace na 100% a propo ještě také existuje nabidková povinnost 🙂

Urban Transport Lover

Komu se to nelíbí – měl by být odejit.

Petra

A vezmete to Vy co? Copak dochází podpora?

Urban Transport Lover

Abych šel do ČD ?
Jako, že bych měl dobrovolně spáchat karierní sebevraždu ???
To vážně nehrozí.?
Takhle dobře a od srdce jsem se už dlouuuuho nezasmál….

Martin Lasevič

A co když se smlouva nepodepíše? Pojede se dál, ale za peníze dané legislativou a příjde se o benefity úplně.

jirka

my u soukromníka nemáme z tohohle ani prd !!

Vencl

Ale to je Tvůj problém. Dělej tam, kde ty výhody a peníze budeš mít. Pokud u soukromníka nemáš odbory, tak si je založte! Tím že budeš brečet, asi nic nezměníš….

jirka

ty woe..tady kde bydlíme práci hledáme špendlíkem!

Urban Transport Lover

Odbory?? To jako vážně soudruhu??? Tak jinak soudruhu – svět funguje takhle, pokud nejsi schopný si založit svoji vlastní společnost nebo alespoň pracovat jako OSVČ – jsi tedy jen pouhopouhý zaměstnanec – tedy osoba kdykoli a kýmkoli nahraditelná či trvale postradatelná. To že nějakou pozici/práci vykonáváš jako zaměstnanec je jen proto, že to: – stroj to ještě neumí – stroj už to umí – ale ty jsi stále levnější než stroj, ale mnohem nespolehlivější – už nejsi levnější než stroj, ale předpotopní legislativa to bohužel stále ještě neumožňuje… Zaměstnavatel je ten, kdo určuje pravidla – tedy pokud jsi zaměstnán –… Číst vice »

Petra

Přestaňte laskavě všem okolo tykat, to bylo opravdu v dobách soudruhů, soudruhu a očividně máte bohaté zkušenosti. A když už jsme u toho fungování světa, asi každý nemůže být OSVČ, nebo vlastnit firmu, neboť by se lehce mohlo stát, že až budete starý a nemohoucí, tak místo usměvavé a chápající pečovatelky( zaměstnankyně), která je tak blbá a soudružská, že to ještě ráda dělá a bere to jako poslání a službu bližnímu svému, dorazí robot a začne Vám dělat základní hygienické úkony…A dala bych nevím co, být v tu chvíli jeho operátorem, protože byl jel na plný výkon a řádně přitlačil… Číst vice »

Urban Transport Lover

Drahá pionýko – všespravedlává Petro,
i domácí ošetřovatelka může pracovat jako OSVČ…
Musím tě vyvést z omyu – každý pionýr nebo každá pionýrka si může založit firmu nebo být OSVČ pokud splňuje zákonem dané podmínky.
Ale ruku na srdce – ne každá pinýrka nebo pionýr na to má koule a už vůbec ne každý nebo každá mozkové buňky… Bohužel taková je realita – tací – a jsou jich drtivá většina – jsou registrováni v odborech ve státním sektoru….
K tomu robotovi – radši milýho robota než blbou krá…

Petra

Už jednou jsem žádala, aby jste netykal – to jsou holt ty mozkové buňky kariéristů….No a co dodat, když dojdou argumenty nastoupí vulgarismy. A opravdu jsem se zase nasmála já, při představě OSVČ, třeba prodavačky, toaletářky a jiných profesí…A při těch mozkových buňkách, pletete si domácí ošetřovatelku ( u ní se předpokládá, že aby se uživila, jako OSVČ musela by míti dosti movitou klientelu, což při důchodek u nás asi nehrozí). Takže čistě z logiky věci je lepší, když se jich více spojí a jsou zaměstnanci. Já mluvila o ústavní péči, když už domácí není možná, pokud by všichni byli… Číst vice »

Inspektor státních drah

To je tvůj problém, že nemáte schopné odbory.
Že nemáte možná žádné odbory

jirka

kdo prý založí odbory letí …

Hazard

Oznamte na inspektorát úřadu práce!

Martin

To muze, ale ja bych taky v nasi zemi odbory nechtel ve firme, nebo ano, ale za predpokladu zmeny zakoniku prace…

Petra

Nepomůžou

Premek

Tak na co ještě čekáte ? Provozních zaměstnanců je na železnici nedostatek, za poslední 4 měsíce jsem nešel pod 35h přesčasů…

jirka

k smrti nerad brzo ráno vstávám a dojíždění nikdo neplatí,, nehledě na součané problémy s bezpečností na železnici, život mám jen jeden

Premek

Pak si nestěžujte, že u soukromníka máte ,,prd,,

jirka

já si nestěžuju, jen jsem to napsal jaký je to rozdíl

Premek

Fajn, ale kdovíjaká spokojenost z Vašeho prvního příspěvku taky nekouká…

Petra

No a už jsme u toho, tak co nám furt všichni závidéte?

Petra

Tak hledej …

Koro

Piše se standarDně. A při nácviku pravopisu se můžete rovnou učit, k čemu jsou odbory.

MiKi

Nač jsou dobré odbory ? Abych měl levnou pojistku na gramlavost.

ABC

nebo za pokladnu v Lídlu. Ten bere pořád.

jirka

možná tak ve velkejch městech, u nás ne, lidi si to drží, práce je zde málo

Mišin

Viděl si billboardy? Firma je tak v očích veřejnosti taková moderní, svěží, všichni se v práci usmívají atd. Jo i takhle se dělá marketing. Nepochybně je okolností donutily něco zlepšit. Ale je třeba říci A i B. Tyhlety diskonty v Německu právě s Lidlem v čele před pár lety měly pár skandálů. Systematicky porušovali základní práva zaměstnanců. Dejte si na netu vyhledat Schwarz-Buch Lidl…

Martin

Škrtá se ve všech firmách, tak na dráze by se mělo taky !

Hazard

Blábol, všem se rozhodně neškrtá

Martin

Ve statni sfere se opravdu neskrta…

Vencl

Škrtá se ve všech firmách? Které že to firmy jsou?

Moudry Cynik

Rozhodne jsou firmy, ktery naopak zbesile rostou a nestacej nabirat lidi. E-commerce, rozvoz jidel a kuryrni sluzby vubec, zasilkove sluzby, digitalizacni technologie a dalsi zazivaj boom. Treba CISCO vubec nestiha dodavat videokonferencni zarizeni, Damejidlo nabira i ridice s 10 najetejma kilometrama a tak by se dalo pokracovat.

ABC

a to je ještě vůbec nenapadlo rozvážet šotomenu šukafonem!

Pražák

Ano, každá krize (jako vše v životě) má své vítěze a poražené. E-commerce atd. patří mezi vítěze. Dopravní firmy, automotive, kamenné prodejny, hotely atd. mezi poražené. Bohužel ČD patří mezi ty druhé.
Zaměstnanci „poražených“ mají dvě možnosti, buď firmu v těžkých časech podpořit a doufat, že se to zase zlepší, nebo trvat na svém a pak práci třeba vůbec nemít.

koleyy

Může zde někdo naplno říci, kdo má těch 6 týdnů. Fírové, vlakoši, dílenští, pokladní ani další, kteří dnem i nocí se přímo podílí na zajištění provozu to pokud vím nejsou.

Hazard

Zasadní rozdíl je v tom co je tyden. Pro strojvedoucího je tyden 7 dní, pro kancelářské 5 dní, je to dáno režimem prace.

koleyy

Strojvedoucí má dovolenou 35 dní, což je 5 týdnů, protože maká i o víkendu. Navíc jeden den dovolené strojvedoucího je 5:09 hodiny (týdně má udělat 36 hodin děleno sedmi dny), takže je tam paradox, že 12 h. směna mu při vyhození sežere více než 2 dny dovolené.

Petr

Fírové a vlakosi a někteří další mají 5 týdnů dovolené a v kanclech většinou 6 týdnů. Kdyz si fíra bude chtít vzít pět týdnů dovolené, tak na to spotřebuje svých 5 týdnů neboli 35 kalendářních dnů (jeden den se počítá 5 hodin 9 minut) a má po dovolené. Když to samé udělá kancl, tak spotřebuje 5 týdnů dovolené neboli 25 pracovních dní ( jeden den někde cca 7,5 hodiny) a jeden týden mu ještě zbyde. A to je ten týden o který je v provozu méně.

Petr

Jinak to nebylo ani tak vysvětlení pro Vás. Vy to určitě víte, spíš pro diskutující co to nevědí.

Švestka

Kdy vlastně bude ta na červen slibovaná stávka za režijky? Už je půlka srpna.

ABC

Ano, to jsem předpokládal. Je 30. září 18:00, švestka není očesána, úroda propadá dráze. Kdybyste dovolil, mladý muži, já bych vylezl, očesal, naložil, odvezl, vykázal.

Urban Transport Lover

ABC: Kdybyste dovolil starý muži – navrhovaná opatření mají moji plnou podporu – podle hesla lepší o několik malinko méně jednotek korun – nežli vůbec žádné zaměstnání.

ABC

však v tom nejsme vepři 🙂

Hazard

Pokud říkáte v součtu několika tisícům korun jednotky, tak asi nezbude, než se vrátit do školy. Jenom příplatek za udržení kvalifikace, sebevzdělávání je 6000,-, dělené směny úplně na pytel a ještě za méně, so + ne taky.
Nam slušnou mzdu dělají ty příplatky, tarif je k pláči, ostatně se koukněte, PKS je veřejně dostupná. Strojvedouci nejčastěji v TS 11

Herold

Příplatek za udržení kvalifikace? To je nějaký vtip, že jo? Něco jako býval v Řecku příplatek za to, že člověk chodil do práce?

Petra

To je za to, že i když máte volno, tak ho vlastně nemáte, protože neustále chodí nonstop do mobilu nějaké změny se kterými se musíte seznámit, naučit se je a hlavně dodržovat. Druhý den je jinak a každý den v týdnu také, takže je pak fakt divný, že si strojvedoucí neuvědomí, že je zrovna svátek, nebo pátek…Každé 3 měsíce chodít do školy a periodicky na přezkoušení. Dráha Vás platí za to, že se nespletete a nezapomenete…A klidně si to můžete zkusit, udělat zkoušky je prča, pár tvrďáků z VENKU jsem už viděla a stejně rychle vyjeli, protože jen spočítat bzdy… Číst vice »

Petra

No ještě, že na ní záleží úplně stejně, jako na podpoře řadových zaměstnanců….

Hazard

Veskrze zbytečná diskuze, stačí jediné, nepodepsat, návrh zcela odmítnout! Jde o porušení sociálního smíru, v době psychického vypětí a vlny nové buzerace po mimořádných událostech, další porce stresu pro zaměstnance, kterým se měla opatřením situace naopak zlepšit a stabilizovat. Jak přispěje pozitivně stav nejistoty výše mzdy, hrozby velkého propadu realné mzdy na kvalitu prace a soustredění se na výkon sluzby? Nijak, ba právě naopak. Sám návrh, jeho existence, po tom všem, co jsme slyšeli z úst ministra a GŘ je plivanec do obličeje všem doposud loajálním zaměstnancům!! Škoda, schází mi v té době adekvatní reakce od FSČR, určitě návrh také… Číst vice »

Tomas

poněkud vám unikla jedna věc.

smartwings nelétají v závazku veřejné služby. nikdo jim za lítání neplatí, krom cestujících.

dráhy mají naprostou většinu provozu objednaný a zaplacený krajem a státem, a řeší jen výpadek příjmu jízdného (tam kde jezdí v netto režimu .. )

Zabakovec

Mnoho vlaku v dobe karanteny bylo zrušeno a ty nebyly proplaceny.. A samo doplacení do normy lidi co byly doma taky není zadarmo

Hazard

Omezení dopravy přišlo nejdříve tři týdny po tom nejhorším nástupu epidemie a čelení jí bez ochrany, nebo jenom s tím co si ušijete, což je znakem Česka. Nyní se přeci šije po domácku ETCS

Moudry Cynik

Piluj svou bojovou retoriku dal, vestim ti hvezdnou karieru v odborech nebo u socanu. Za zamestnance bych te ale nechtel.

Hazard

Očekávásš od zaměstnance 100% výkon práce a spolehlivost, nebo 75% ale hlavně že je bulík ?

Petra

Nic jiného než kývače nepotřebují….

ABC

ZAPAMATOVAT SI TAKOVÉ POHRDÁNÍ, až jim budu hrdě házet na stůl výpověď !!!

Hojakar

Tvl….tak to je dobrej výplach mozku….co tak se poptat jak to funguje v jiných firmách? Pořád máte vysoce nastandartni benefity a dost nízkou kvalitu

Hazard

Že takhle nespíláte třeba justici, její práci a mzdám.
Buď chcete bezpečnou železnici, což znamená i lidem zaplatit, motivovat je, nebo je oškubejte a počkejte si na výsledek.

koleyy

Jasně, že to nemusí podepsat, pak se přechází na práci podle zákoníku práce, takže dovolená 4 týdny, pracovní doba 40 h. týdně (za stejné peníze, protože mají měsíční mzdu, ne hodinovou), žádné benefity atd..

Petr

To není tak úplně pravda… Např strojvedoucí mají ze zákona 37,5 hodiny maximálně. Dále by už zřejmě nebyli dělenky. Já ani nechápu, proč s nima odbory teď souhlasí. Ale jinak ano, jelo by se podle zákoníku práce, což by zhoršení bylo.. Nicméně v tom případě přichází v úvahu stávka a nebo důsledně vyžadovat drážní předpisy 🙂 Půlka HV by pak ani nevyjela… Popř. by bylo velké zpoždění atd.

Martin Lasevič

To jako chceš říct, že jinak se drážní předpisy u ČD důsledně nedodržují? To pak ale spoustu věcí vysvětluje…..

Petra

Čistě tipicky, máte jít do práce odpočatý a vyspalý, ovšem máte ten pech, že bydlíte na sídlišti v severních Čechách, budete se každý den omlouvat v práci, že nemůžete nastoupit, protože máte sousedy, kteří na rozdíl od Vás do práce nemusejí a celou noc to oslavují?

Mišin

Ano, jmenuje se to „italská stávka“, normálně v práci jen důsledně dodržuješ předpisy a všechny povinnosti. Narazil jsem na to na nějakém kanálu ukrajinských strojvedoucích na YouTube.

Hazard

Hloupost, je to návrh změny, tedy stále platí a platit bude PKS stávajíci !!!

Martin Lasevič

No konečně rozumné slovo do pranice – už tady spousta diskutujících stahuje kalhoty a přítom brod ještě ani není vidět.

Petra

Naprostý souhlas, ať to osekají, když by to jinak položilo firmu…ale ani hodina navíc. To už je jak po těch povodních ….ani na to po…..očkování proti žloutence se nezmohli.

Tomas

inu odbory ….

když je krize, tak se nechtějí vzdát ničeho (a ideálně by si stále představovali růst mezd a benefitů)
když je ekonomika v rozkvětu, tak taky

kam odborář strčí nohu, tam deset let tráva neroste. čest výjimkám.

GPGP

V soukromých firmách sami lidé chodí za vedením a říkají o kolik si můžou nechat snížit plat, i o 20 % třeba , když má firma méně zakázek, to samé by mělo platit v ČD, tzn. je krize, tak půjdeme třeba o 10 % níže, všichni bez výjimek 🙂

Dominik

Ale asi tam jsou ty platy o trošku jinde, než u ČD, nebo vy byste šel za vedením, když máte výplatu kolem 28 tisíc, platíte hypotéku (nájem) a další věci, aby Vám platili o 3 tisíce méně?

ABC

je-li to 28 čistýho, no co by za to mnozí dali. A před coroňákem tady firmy žehraly jak nemůžou sehnat lidi, tak to holt byla každýho volba….

Zabakovec

Volná místa jsou skoro v celé ČR, můžeš jít k nám 🙂 případně sem pošli šikovné kamarády, práce máme dost ale jezdí se tu, ne jako na nákladu kde se část směny postoji.. 🙂 nerejpu, myslím to upřímně

ABC

a kolik platíte?

Petr

28 čistého nemám ani jako mistr na ranní.

Hazard

A más odpovědnost za 300 životů, nebo 2000t materiálu?

Gwann

Zaměstnanec bankovní pobočky má 24-25tis hrubého nástup. Buzerace a stres zaručen.

Ano, fyra je na tom určitě daleko hůř. Ale u vlakose bych si dovolil pochybovat…

Petra

Nástup? Ten vlakoš to má po 20 letech….Také se Vám denně k překážce dostaví 400 a více lidí, kteří kolikrát ani nevědí kam jedou? Nebo ráno ve 3 vyhavozovat bezdomovce na odstavným a ještě mít sundané peníze za to, že jste měl o jeden knoflíček u košile rozepnutý víc v létě bez klimatizace a přišel revizor? Krom toho o Coroně jezdili i oni, protože nebyli lidé a slejzali dost zhuntovaný. Dejte si 3x Ústí -Kralupy na ešusu a pak si dovolte pochybovat….A pozor na rozříznutý prst o papír, nejčastější kancelářský úraz i mimo banku….

Moudry Cynik

Tak to jsem jeste nezazil. Naopak, kdyz se za Kalouskovy krize vedeni zeptalo, jestli jsme pro 10% snizeni mezd vsem nebo mzdy nechat a 10% nejslabsich vyhodit, vyhralo to snzeni stavu.

Peeetr

NEzáviď ČD nízké platy a navrhni u sebe v práci vedení, aby ti to snížili na jejich průměrnou úroveň.

michal

U ČD nízké platy nejsou..

V.N.

Takto to nefunguje. Spíše přijde majitel firmy za zaměstnanci a oznámí jim, že pro záchranu firmy a jejich pracovních míst je třeba udělat tato opatření…

Ratte

Ano bez výjimek, dole ano, nahoře ne

Martin

Pořád se řeší odpočinky strojvedoucích,tíživá situace přesčasové práce a teď chce vzít týden z odpočinku pro strojvedoucí? Takže budeme jezdit více a odpočívat méně a kde se to pak projeví….

Koro

Zkraceni dovolene se netyka strojvedoucich. Zakladem pro pridani prispevku je vzdy si nejdriv precist diskuzi.

Lada

A hlavně článek 🙂

XspyCZ

Bezpečnost , naše priorita

bkp

Haha, kolikrát jsem na jaře četl, že peníze jsou druhořadé, takže klidně můžeme
kvůli koronaviru omezit ekonomiku, hlavně ať jsme zdraví. No jo, ale jak se dalo čekat, tito pisatelé mysleli všechny peníze kromě těch ve svých peněženkách.

Paros

k čemu je mi nemít koronu, když chcípnu hlady na ulici? to už radši risknu tu rýmičku. ovšem na vybranou nám nikdo nedal.

ModráGuma

Administrativa ? Hádám že administrativě na vedení bude ponecháno.

Bespi

Administrativa nepotrebuje snizovani platu, navysovani hodin atd. To nicemu nepomuze. Administrativa nutne potrebuje zvyseni efektivity a zasadni zmenu organizacnich postupu. To udela daleko vetsi uspory.

Bespi

A o lidech z vedeni to plati nasobne.

Jara 16

Mrzuté na tom všem šetření, propouštění, aspoň já to tak vidím, je, že když může tento stát dát valorizaci (v pořádku) důchodcům, ale k tomu uvažovánou prémii 5000, tak tohle jenom nahraje obchodníkům o zvýšení MOC. A nejenom obchodníkům. Prostě všeobecně ceny vzhůru.
Je to jenom taková malá část problémů…

Moudry Cynik

Jinak tohle je problem socialisticky kolektivni smlouvy, ktera sjednocuje vsechno vsem. Spravnej by naopak byl individualni pristup, kdyz ne ke kazdymu zamestnanci, tak aspon k jednotlivejm profesim. Takze treba pokladnim, ktery jsou uz dnes prakticky nahraditelny technologiema sebrat co se da a naopak nedostatkovejm strojvedoucim klidn pridat do benefitu masaz prostaty.

MajsterN

K tem pokladnim, nevite nekdo, kdy v cz budou automaty stejne jako v nemecku/rakousku?

...

Na pražském Hlavním nádraží býval jeden nebo možná dokonce dva už v 80. letech…

Tomas

nejen na hlaváku .. byly i na smíchově, a pamatuju si je i z dalších stanic.

Oskarák

Doba automatová je už přežitá. Automaty se u DB, SBB či OBB začaly šířit na přelomu tisíciletí, kdy byl internet ještě v plenkách, natož chytré telefony. Dnes se nákup stále více přesouvá na mobily či počítače a zavádět nové automaty do stanic (které navíc nepatří dopravcům) už nedává smysl. I ve zmiňovaných státech podíl prodaných jízdenek z automatů klesá ve prospěch internetu.

MajsterN

To si nemyslim. Automat je porad mnohokrát jednodušší pro duchodce a lidi, co appku nemají (turisti). Minimalne na hlavak bych to dal.

...

Appku nebrat, takový backdoor si do telefonu nepustím.

V.N.

Nedostatek strojvedoucích je pouze uměle vytvořený problém.

Martin

Fakt si to myslís jo?

V.N.

Já si to nemyslím , já to vím …. Kdyby se stát či kraje chovaly s péčí řádného hospodáře a objednávaly železniční dopravu pouze tam , kde je to smysluplné , bude strojvedoucích dostatek. Jenže nebudou brouzdat lokálku s deseti cestujícími za sebou , ale budou jezdit jinde…

Martin Lasevič

Sorry jako, ale kraj objednává, kraj platí….kraj ví, co chce vozit a kam….a dopravci je do toho tak maximálně velké kulové….pokud by o to nestál, nemusí se o to ucházet……zaplaceno za to stejně dostane buď od státu, resp. kraje, pokud je to veřejná služba a nebo je to komerční .

Petra

A kde je to smysluplné. Na lokálkách musí mít každý v produktivním věku auto, jinak by se nedostal ani do práce. To co tam jezdí, je akorát pro turisty, kteří ovšem se sezónou odejdou.

Petra

Zrovna jako krize.

Dominik

Na druhou stranu, ty fronty u pokladen moc nevypovídají o tom, že by pokladní potřeba nebyli.

None

90% lidí k pokladně vůbec nemusí a lístek si může pořídit v mobilu.
A automat byl i v Kralupech někdy kolem roku 1988. Donedávna jsem si lístky kupoval v automatech na hlavním v Praze. Ale to je pár let zpět. Nevím proč je zrušili.

Dominik

Já neříkám, že tam musí, ale že stále velká část evidentně upřednostňuje živou pokladní jak automat, či e-shop (a to I to mladší). V Pardubicích či Třebová taky býval automat a i když u pokladen byly fronty po 10 lidech, tak nikdo k automatu nešel. Prostě velká část lidí upřednostňuje živého člověka jak stroj.

MajsterN

Tak cílem je mít automat a appku, ne automat a pokladní.

Lada

Tak ony především ty automaty z poslední generace byly jenom pro lidi s inkartou a dalo se v nich platit jenom elektronickou peněženkou, čili to byl spíš bonus pro inkartisty, jak se vyhnout frontě, než nástroj pro všechny, který by frontě zabránil

Petra

Jestli to nebude tím, že ten automat chce vědět přesně kam pojedu, kdežto někteří se teprve u pokladny rozhodují a ještě několikrát rozmyslí. Jinak k člověku chodím z přesvědčení. I kdybych měla vystát frontu u automatu mě nikdo neuvidí, nebudu jim pomáhat ty pokladní připravit o práci.

Petra

Jasně, individuální přístup každému….taky výsledek inkluze, že?Jenže ono se to dost blbě realizuje ve chvíli když na to maj všichni stejný čas , stejné prostředky a má být stejný výsledek…..

Ratte

A vám masáž mozku

Koro

Spis jde o komedii. Nic se nesnizi, jde jen o to jak sikovne politicky zakamuflovat to, ze se letos pri vyjednavani nebude zvysovat mzda.

Palecek.M

Na toho playboye ve vedení se bude jednou vzpomínat jako na Tvrdíka

Kubrt

Playboye? Me přijde spíš slizkej.

Kubrt

Nespokojení zaměstnanci misto pofnukavani nechť rychle změní zaměstnavatele, za pár měsíců to půjde mnohem hůře.

V.N.

Kam by chodili ? České dráhy mi vycházejí jako super zaměstnavatel ve srovnání se spoustou soukromníků.

Kubrt

V tom případě vám gratuluji, ale můj příspěvek nemířil na vas, nýbrž na vaše kolegy, co se tu čerti nad návrhem kolektivní smlouvy.

Ludva

Myslím, že zde by měl zasáhnout i vlastník ČD takže stát. Soukromníci to vyřešili prakticky okamžitým stopnutím veškerého provozu. Pan Jančura sám prohlásil, že díky stopnutí a tomu. že lidé byli placeni z programu vlády, měl sice výpadek tržeb, ale ztráty vlastně nebyly tak veliké, protože se značně zmenšily výdaje. Toto si ČD nemohly dovolit. Musely dále vozit závazkové vlaky, protože objednatelé dovolili jen malou redukci a tak ČD mělo dál náklady ale ne tržby. Je to logické, základní obslužnost bylo nutné zachovat, ale zde by proto nějaká kompenzace ztrát za objednané vlaky byla rozhodně na místě.

ABC

Soukromníci stopnuli závazkový provoz?

Ludva

Ne neškrtli a i oni by tu kompenzaci za závazkové vlaky měli dostat. Na rozdíl od ČD jich mají ale mnohem méně.

ABC

no taky za ní dostávají mnohem méně zaplaceno 🙂

ModráGuma

Ano Ludvo. ČD taky stoply hádám téměř vsechen svůj komerční provoz ale mají vlaky v zavazky což tvoří 95% všech jejich vlaků. A ne všude i kraj a MD stoplo o jejich provozu. Leoš už taky přece málem zkrachoval a Regiojet kdyby neměl vlaly do Chorvatska tak bude i možná v podobné situaci.

Ludva

Tak RJ je dle vyjádření samotného pana Jančury celkem v pohodě. I tu plánovanou půjčku se státní zárukou hodlá použít na nákup vozů, aby mohl expandovat.

ABC

kdo umí ten umí

Ludva

Ne to není tím že by uměl, má jen o mnoho lepší podmínky 😀

ABC

nemyslím že RJ má nějaké speciální podmínky

Mirek111

Ach Ludvo…Je prostě schopný, PODNIKATEL a ne, jako moulové v Molochu…

Petra

No ono také ze statusu národního dopravce plyne i plno jiných povinností, kteří jiní nemají, takže až se srovná toto, můžeme porovnávat…

Gwann

Jestli věřím Jancurovi, co vyklada, tak si pořídit ty jeho dluhopisy. Přeju hodně štěstí pri maturitě.

-TR-

Jančura stopnul vlaky především kvůli uzavření státních hranic. To je trochu jiný problém.

Petr

Hlavně stoupl komerční , zavazkovou tahal stále dle objednání . Jistý prachy a bez starostí. Pokud ani toto nedokáže ČD zabezpečit nemá na tomto trhu co dělat .

Švestka

Ludvo, ČD závazkové vlaky nevozili zadarmo, ale za peníze. A všichni pamatujeme jak loni právě ČD ze všeho nejvíc chtěli smlouvy v netto režimu, kde je riziko tržeb jejich boj, takže mají co chtěli.

Gwann

Mno, vím ale nemůžu říct kolik cashe sežral zlutemu ten zastaveny provoz…a úplně málo to nebylo. Ze to u CD s daleko vyššími výkony můžou být i miliarda či dvě si taky dovedu představit…

Jan K.

Měli by místo škrtů na dovolené, stravenkách a příplatcích za noc radši vyhodit nějaký ty kancelářský pozice a hlavně ty debilní manažery který táhnou čd ke dnu.

Luděk S.

Jako že by host vyhazoval číšníka? To už tu bylo.

V.N.

Tak pokud je na stole prodloužení pracovní doby u kancelářských profesí , poté mi z toho vychází , že se automaticky počítá se snížením počtu těchto zaměstnanců. Možná nikoliv propuštěním , ale tím ,že se nebudou nabírat noví.

Rajče

Řekl šmudla z depa jehož obzor končí za právě vypitým půllitrem piva 🙂

ModráGuma

Jo to taky a zejména u Carga. Tuhle říkal jeden fíra.

Luděk S.

Ale to nejdůležitější se snad nemění! To by se nehnulo kolo.

David Brzezniak

No to jsem opravdu zvědavý, jak tohle dopadne. Zvýšení příplatku za DS mělo za následek DS ve směnách eliminovat a opravdu jich ubylo. Teď snížíme příplatek za DS, tím přibyde DS a provozního personálu bude opět dost. Pič… ke zdi.

Tomas

Škrty u provozního personálu? Tak to si pod sebou rezou větev…

Miloš

Vždyť o to jde

Matěj Klimeš

Přijde mi, že přesně to je zadáním pro Nebeského, majitele klíčků od mercedesu 🙄

Eduard

Chápu, že se něco takového odborům nelíbí. Také by se mi něco takového nelíbilo. Na druhé straně by vedení mělo říci kolik se tím ušetří, resp. zachrání pracovních míst. Každý teď chápe, že je třeba šetřit, že je lepší mít méně peněz a zůstat v práci. Navíc by taková opatření zněla lépe, kdyby vedení co se týče úspor samo šlo příkladem. Uvidíme, jak to dopadne, jak se odboráři dohodnou s vedením ČD.

Peeetr

V ČR je stále světově nejmenší nezaměstnanost.
Jen ať vyhážou nepotřebné kancelářníky, šetřit na provozních zaměstnancích jen povede k nebezpečí jejich vyšší fluktuace a nehodám.

Rajče

Myslíš ty provozní zaměstnance co se věčně poflakují v temných koutech depa a půl hodiny před koncem šichty už sedí ve sprchách a čekají už skončí směna? 🙂

Jara 16

Rajče.
Voni to nějak znaj! Voni dělaj to samý? Nebo dělali a byli za tohle vyhození? 😆

Rajče

Jsem inkoust kterej není slepej když prochází depem 🙂

lezdr

z noční v depu jsem odcházel vyspanej, tak nás pro jistotu před 10 lety zrušili a provedli redukce v celé síti, všechno ale hodili na strojvedoucí a ti se z toho můžou po…………

AlaskaRailroad

Dalším řešením je více nových vozidel a využití full servisu, celkově nová vozidla jsou méně náročná na údržbu, čímž se sníží potřeba opravářů od mechaniků a zámečníků po četaře, mistry, vrchní mistry,, vedoucí údržby, vedoucí odboru oprav, technické náměstky atd…

Dominik

A neprodlouží full servis dobu odstaveného vozidla, o to, než se někdo z toho full servisu dostaví?

Alexander Húska
Moudry Cynik

Rad bych odborare informoval, ze 40 hodinovej pracovni tyden je beznej standard pro 90% zamestnancu v CR a na 5 tydnu doboleny si jich sahne tak pulka, druha ma jen 4. Co me naopak prekvapuje jsou priplatky za praci mimo pracovni dny. Myslel jsem, ze ze zakona je za sobotu 50% a za nedele a svatky 100%, ale zrejme to neplati v nepretrzitejch provozech.

Koro

Zkraceni dovolenych se netyka strojvudcu. To se tyka kamcelarskych. Ti maji 6 tydnu. 6 opravdovych tydnu lazdy den za 8 hodin. Strojvedouci ma 5 tydnu ale jeden dem za 5 hodin.

Kamui

Tak já jsem u ČD v dílnách a mám 6 týdnů. Protože jsem na dvanáctkách odečítají se po dvou, ale pokud bych si vybral všechnu dovolenou na jeden zátah, bude to 6 týdnů. Byť se s tím dá čarovat a třeba já se právě snažím jezdit na svoje výlety právě v krátkých týdnech, abych dovolenou ušetřil.

Koro

Takze to ze ma nekdo 4 tydny dovolene po 8 hodinach za den je to same jako kdyz ma strojvudce 5 tydnu dovolene ale jeden den je za 5 hodiny.

Ludva

Ano přesně tak. Když si strojvedoucí chce vzít dovolenou na jednu dvoudenní směnu s odpočinkem, která mu dá třeba 18 hodin, musí si vzít 4 dny dovolené.

Moudry Cynik

Ale pak ma zase 2 dny, kdy by stejne nedelal, takze ma za 4 dny dovoleny 4 dny volna v kuse jako vsichni ostatni, ne?

Koro

Ne vzdy. Dvoudenka muze byt klidme 3x po sobe.

Dominik

Ale vyčerpá si více dovolené, když za 2 dny v práci potřebuje 4 dny dovolené.

Koro

Nemluve o tom ze kancelarskej si vezme 5 dni dovolene, 5 celych dnu ma volno plus dva vikendovy dny volno. Takze to co napsal pan Cynik je uz v principu nesmysl.

Luba

Doplním – So volno, Ne volno, Po – Pá 5 dní dovolená, So volno, Ne volno. Celkem 9 dní doma.

Ludva

Ano to je pravda, Já jen vysvětloval, že u strojvedoucího se opravdu den dovolené počítá za 5 hodin. Přesně 5.09. Ono taky u lidí z nepřetržitého provozu jsou 4 týdny dovolené 28 dní na rozdíl od ostatních, kde to je to je 20, protože jim se automaticky počítá do volna i víkend. Na čem lidé z nepřetržitého provozu dost prodělávají oproti ostatním jsou svátky.

Tomariero

Zákonný příplatek za soboty a neděle je 10%, za svátky těch 100%.

On.

Ze zákona je příplatek za práci v noci a nebo o víkendu 11% průměru.

Blablaman

Rád bych poznamenal, že ty dělené smeny se nám nepočítaj do výkonu, ikdyž v práci jsme. Takže na papíře máme normu okolo 160h měsíčně, reálně jsme v práci klidně přes 200h. Příplatek za DS nám má tohle částečně kompenzovat…

Jarda Š.

Když máte přerušení směny, v práci nejste. Pokud by zaměstnavatel trval na tom, že po dobu přerušení směny musíte být na pracovišti, pak by to musel započítat do odpracovaných hodin.

Petra

A kde si myslíte, že jsme….Si myslíte, že dojedu do Prahy a jdu domu a on už to někdo dotáhne?Samozřejmě že jste v práci, nejste přímo na vlaku, ale máte jinou činnost(tipicky odbavování dalších souprav kde jsou obraty tak ostré, že by to čety ani nestíhaly), nebo čekáte.Čili se nemůžete svlíknout, dát nohy nahoru, dát si pivo, být s dětmi. Jsme při ruce, protože, když se něco stane, může Vás komando, nebo dispečer odeslat, kam je potřeba. Takže dost často tam máte mít pauzu na jídlo a ona prostě není, protože jedete jinam. Proto tam jsou jen ty příplatky, protože… Číst vice »

Blablaman

😀 co k tomu dodat. Nemam to započítané v pracovní době, ale domů odjet taky nemůžu. Mam to napsané v rozvrhu směny, ale nezapočítané do pracovní doby. Dojedu do konečné stanice, tam si zajdu na nocležnu a ráno zase vstanu, nachystám první vlak a jede se dál. Technicky dvě směny, ale reálně prostě jedna rozdělená nařízeným odpočinkem na konkrétním místě. Kdybys dělal na fabrice, udělal svoji dvanáctku pak bys šel chrápat 6 hodin na šatnu a pak šel na druhou dvanáctku, taky bys tomu neříkal, že nejsi v práci. A těch 6 hodin nám kompenzujou jenom příplatkem, kterej nám chtěj… Číst vice »

Martin Hanzal

Výjimečně souhlasím s odbory. Je něco jiného sebrat 6. týden dovolené a natáhnout pracovní dobu nějaké Mařce z nábřeží, která celý den pobíhá od kanclu ke kanclu s papírem v ruce a redukovat víkendové příplatky, což je opatření jasně směrované vůči provoznímu personálu. A to vnímám tak trochu jako střelbu do vlastních kolen, protože právě tento personál se velmi špatně shání a vychovává. Dnes nikdo nebude hýkat blahem, že smí pracovat po nocích a o víkendech za krásných 25k čistého (v případě pokladních ani to ne). Samozřejmě se tím otvírá prostor pro větší autonomizaci některých činností (např. prodej jízdenek prostřednictvím… Číst vice »

Sitgestravel

Ja bych treba zautomatizoval predstavenstvo, generalniho reditele, dozorci radu.

Petra

Nebojte, to už bude jak Indie, všichni na střechu a v oblouku si budete mávat sami ….

Honza

Kdyby tohle prošlo, znamenalo by to další devalvaci mzdy po letošní vysoké inflaci. Všechno se zdražuje a zaměstnanci bydlící v Praze už teď vychází s platem tak tak. Je to smutné.

Ondra

Tak pokud jim to projde, tak je jiste, ze na cerno budou zamestnanci, kteri potrebuji pnize, brigadnicit jinde o 106….
A ze se mluvilo o tom, ze je to nebezpecne zvlast u firu apod…..

noerf

Z hlediska provozních zaměstnanců jde o zkrácení dovolené o týden, což u 50 strojvvůdců znamená náhrada jednoho chybějícího člověka, příplatky na penzijní fodyza tak významné nejsou. Ale snížení příplatků o sobotách a nedělích bude znatelné. Pak je otázka, jak to mají nastavené ostatní dopravci u provozního personálu.

Koro

Zkraceni dovolenych se netyka strojvudcu. To se tyka kamcelarskych. Ti maji 6 tydnu. 6 opravdovych tydnu lazdy den za 8 hodin. Strojvedouci ma 5 tydnu ale jeden dem za 5 hodin.

jozka

Ä je to nebezpecne i u tech, co firove nejsou, ale delaji je jinde?

Ratte

Může píchne se tužkou do nohy

jozka

Jako ten systemovy specialista minuly tyden?

Ratte

To byl zase jinej případ. Teoretik kterej fušuje do praxe a takhle to dopadne

Ratte

U nás teď nejsou lidi A jako vlakoši jezdí revizoři. Ale vedení nutí průvodčí aby jezdili jako vlakvedoucí revizoři jako průvodčí. A za to co revizoři, hlásili jako závady,dělají teď sami