Podcast: Nákladní vlaky nemají rovné podmínky s kamiony. Železnice nemá rezervu na rozvoj, říká Sládek
Budeme chtít pokrýt co nejvyšší částku na zařízení ETCS do lokomotiv od státu nebo od toho, kdo si to vymyslel. Z toho nemůžeme ustoupit, říká výkonný ředitel ŽESNAD.CZ
Hostem dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek. Cílem sdružení je lobbovat za lepší podmínky pro nákladní železniční dopravu, na které se lockdown a restrikce spojené s pandemií v posledních měsících podepsaly velmi výrazně.
„Za rok 2020 klesla nákladní železniční doprava o 8 % na rozdíl od silniční, která narostla o 45 %,“ říká Oldřich Sládek v podcastu, ve kterém také upozorňuje na nerovné podmínky nákladních vlaků vůči kamionům. Kvůli velkému množství výluk je železniční nákladní doprava proti silniční někdy časově nespolehlivá.
Jedním z neblahých faktorů pro nákladní vlaky na českých kolejích v posledních dvaceti letech byly podle Oldřicha Sládka takzvané optimalizace železničních tratí.
„Velké peníze, které se dávaly do modernizací tratí a nazývalo se to optimalizací, nebyly nic jiného než likvidací příležitostí pro nákladní železniční dopravu,“ upozorňuje v podcastu Oldřich Sládek s tím, že jsou dnes celé oblasti a tratě, kde se nedá najít místo pro vykládku a nakládku třeba jen jednoho vagonu.
Jaký potenciál má železniční spojení Asie a střední Evropy? Bude více kontejnerových vlaků z Číny, nebo spíš začnou jezdit na této trase kamiony? Nabízí česká železniční síť potřebnou rezervu pro rozvoj nákladní dopravy? Přežijí jednotlivé vozové zásilky nebo manipuláky na lokálkách? A v jaké podobě budou existovat? Zažívá Česko právě teď masivní obnovu vleček? V čem jsou momentálně největší problémy při přípravě Bezděčínské, Všejanské a Tišické spojky, které by měly pomoci nákladní dopravě? Kdo v těchto případech zanedbal podle ŽESNAD.CZ komunikaci s místními samosprávami? A na čem se zasekl plán na odvoz odpadků z Prahy po železnici?
Tyto a další otázky probíráme s naším hostem v novém dílu podcastu, který si teď můžete poslechnout. Dojde i na to, jak fungují státní postrky pro nákladní vlaky na odklonové trase přes Havlíčkův Brod a nebo kolik nákladních vlaků využilo odklonovou trasu z Hodonína na Slovensko, která byla v minulých týdnech zprovozněna, když se Hodonínskem prohnalo tornádo. V závěru rozhovoru došlo tradičně i na dotazy čtenářů deníku Zdopravy.cz
Poslechněte si nový díl podcastu přímo zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.