Siemens bude testovat svoji první jednotku na vodík v Bavorsku
Pilotní provoz je plánován na 30 měsíců.
Na tratích Bayerische Regiobahn (BRB), zejména v úseku Augsburg – Füssen, začne od roku 2023 testování nové regionální trakční jednotky Mireo Plus H napájené vodíkovými palivovými články vyvinuté společností Siemens Mobility. Pilotní provoz je plánován na 30 měsíců, jednotka bude v depu v Augsburgu.
Siemens to oznámil v tiskové zprávě k podpisu memoranda o porozumění, které výrobce podepsal kromě dopravce s bavorskou vládou. „Vlak je další důležitou součástí vodíkové strategie Bavorska. Moje ministerstvo podporuje výzkum, vývoj a aplikace v oblasti vodíkových technologií. Tento železniční projekt organizujeme společně s našimi partnery, protože jsme přesvědčeni, že vodíková technologie významně přispěje k dekarbonizaci dopravy. V Bavorsku dokážeme, že s ekologickým vodíkem lze skloubit podnikání a ochranu klimatu,“ řekl bavorský ministr hospodářství Hubert Aiwanger.
Vlaky bude jezdit pro dopravce patřící do skupiny Transdev. Nasazen bude na tratích, kde jezdí dosud dieselové vlaky. Vodíkové jednotky mají být jednou z cest, jak bez trolejí dosáhnout bezemisní dopravy.
Podle Siemensu samotné nasazení vodíkového vlaku na trať však v žádném případě nestačí, protože během provozu je třeba zohlednit mnoho aspektů. Je třeba zavést bezpečnostní požadavky, proškolit personál, zajistit doplňování paliva do vozidla, stanovit trasy, po kterých bude jezdit, a mnoho dalších činností, které už byly zahájeny.
Vodíková trakční jednotka je vyvíjena na základě platformy Mireo Plus H společnosti Siemens Mobility. Je určena pro provoz na neelektrifikovaných železničních tratích a má dojezd až 800 kilometrů. Hlavními komponenty vodíkové technologie jsou dva palivové články umístěné na střeše. Systém využívá vyrovnávací akumulátorové baterie nejnovější generace od společnosti Saft, které jsou instalovány pod podlahou. Vozidlo bude veřejnosti představeno na jaře 2022. První zkušební jízdy v Bavorsku jsou plánovány na rok 2023, než trakční jednotka oficiálně vstoupí do provozu s cestujícími v lednu 2024.
V Německu již vlaky na vodík jezdí: jde o jednotky Alstom Coradia iLint.