Siemens získal velkou zakázku na nové vlaky pro Amtrak, potáhnou je hybridní lokomotivy
Nové soupravy se budou vyrábět v USA, Amtrak od nich očekává nárůst zájmu cestujících.
Americký železniční dopravce nakoupí u společnosti Siemens Mobility celkem 73 netrakčních jednotek Venture s lokomotivami s hybridním pohonem. Hodnota zakázky je 3,4 miliardy dolarů.
Kontrakt oznámil Siemens v tiskové zprávě. Součástí je i opce na dalších 140 netrakčních jednotek s lokomotivami a servisní smlouvy.
Nová vozidla budou jezdit po celém severovýchodním koridoru a na několika státem podporovaných trasách, včetně Maine, Massachusetts, New Yorku, Severní Karolíny, Oregonu, Vermontu, Virginie a Washingtonu. Společnost Amtrak očekává, že výsledné rozšíření kapacity a zkrácení jízdních dob povede k nárůstu cestujících o více než 1,5 milionu ročně.
„Nové vlaky změní budoucnost železniční dopravy tím, že nahradí naši stávající 40 až 50 let starou flotilu nejmodernějšími zařízeními vyrobenými v USA,“ řekl generální ředitel společnosti Amtrak Bill Flynn. „Tato investice je nezbytná pro zachování regionální a státem podporované vlakové dopravy na severovýchodě a našim zákazníkům poskytne nejen pohodlné a bezpečné možnosti cestování, ale zároveň sníží emise uhlíku.“
„Věříme, že hybridní pohon využívající akumulátorové baterie a duální pohon budou hrát důležitou roli při snižování emisí a ochraně životního prostředí ve Spojených státech. Navíc díky našim digitálním službám bude Amtrak disponovat informacemi o provozu vozidel v reálném čase. Tím se dále zvýší efektivita a bezpečnost osobní dopravy,“ uvedl generální ředitel společnosti Siemens Mobility Michael Peter.
Kromě smlouvy o výrobě byla uzavřena také dlouhodobá servisní smlouva na technickou podporu, náhradní díly a dodávky materiálu. Vozidla jsou vybavena službami bezdrátové komunikace, dálkovým monitoringem a plně integrovanými digitálními diagnostickými funkcemi, které dále zvyšují spolehlivost. Tyto funkce umožní společnosti Amtrak testovat a vyvíjet nové technologie a zavádět nové postupy údržby, které zefektivní provoz, zvýší dostupnost a dlouhodobě sníží náklady.
Lokomotivy s bateriemi
Objednávka zahrnuje kromě vozů i lokomotivy s duálním pohonem a hybridním pohonem s akumulátorovými bateriemi. Dodávka prvního kompletu vozidel je naplánována na rok 2024, přičemž testování nové netrakční jednotky Venture s lokomotivou s hybridním pohonem využívajícím akumulátorové baterie začne v roce 2025. Vlaky pro severovýchodní koridor a státem podporované trasy budou dodány v letech 2024 až 2030. Použití duálního pohonu a hybridního pohonu s akumulátorovými bateriemi trvale sníží emise znečišťujících látek ve srovnání se stávajícím vozovým parkem, čímž významně přispěje k ochraně životního prostředí.
Nejnovější vozy budou vybaveny pohodlnějšími sedadly, individuálními elektrickými zásuvkami a vstupy USB, palubní sítí wifi, vylepšeným osvětlením a panoramatickými okny. Na palubě bude k dispozici moderní stravování včetně samoobslužných možností a také nejmodernější informační systém pro cestující, digitální rezervační systém a navigační displeje. Vlaky byly navrženy s ohledem na nejnovější zdravotní a bezpečnostní normy, včetně vylepšeného systému pro vytápění, chlazení a ventilaci, bezdotykového ovládání toalet a automatických schůdků. Splňují také nejnovější standardy společnosti Amtrak pro bezbariérový přístup, jsou vybaveny akustickým naváděcím systémem pro nevidomé, bezbariérovými umývárnami, mezivozovými přechody i palubními restauracemi a také výtahy pro cestující se sníženou pohyblivostí, včetně vozíčkářů. Vozidla splňují nejnovější bezpečnostní směrnice a normy, které zajišťují zvýšenou konstrukční bezpečnost.
Vlaky Made in USA
Vozidla budou vyrobena v severoamerickém výrobním závodě společnosti Siemens Mobility v Sacramentu v Kalifornii v souladu s aktuálními požadavky amerického Federálního úřadu pro železnice (FRA) podle zákona Buy America Act. Závod, který zaměstnává více než 2 100 lidí, letos slaví 30. výročí od svého založení a stále se rozšiřuje.
Jedná se o jeden z největších závodů svého druhu na kontinentu a jeden z nejudržitelnějších, díky solární elektrárně o výkonu 2,1 MWp, která k výrobě elektřiny využívá především kalifornské slunce. Společnost Siemens Mobility v Sacramentu navrhuje a vyrábí celé spektrum kolejových vozidel, včetně tramvají, lokomotiv a osobních vozů. Zákaznický servis a údržbu řídí americká centrála údržby a oprav společnosti Siemens Mobility, která se nachází v areálu McClellan Park, rovněž v Sacramentu, s plochou přibližně 5 600 metrů čtverečních.