LOT 3a leaderboard

Siemens získal velkou zakázku na nové vlaky pro Amtrak, potáhnou je hybridní lokomotivy

Nové vlaky pro Amtrak. Foto: SiemensNové vlaky pro Amtrak. Foto: Siemens

Nové soupravy se budou vyrábět v USA, Amtrak od nich očekává nárůst zájmu cestujících.

Zpět na článek
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Chainy

Když ta solární elektrárna v Kalifornii využívá PŘEDEVŠÍM Kalifornské slunce jako zdroj energie, jak se píše v článku, tak co ještě mimo něj? Kalifornský měsíc? Nebo ty solární panely občas jedou na výlet do jiného státu? 🌞

Ondřej

Konečně budou mít v USA lokomotivu, která vypadá, že jí někdo vyrobil v současnosti.

Plecháč

Zajímavé je srovnání ceny s podobným jednotkami, které kupuje ČD od Siemensu. Amtrak kupuje osmivozové na 200 km/h (s lokomotivou) za $47 milionů za každou jednotku, zatímco ČD kupuje devítivozové na 230 km/h (bez lokomotivy) v přepočtu asi za 29 milionů dolarů na jednotku. Vectron stojí asi 5 milionů dolarů, takže i s lokomotivou Amtrak platí o hodně víc za každou jednotku, i když kupuje kratší soupravy na nižší rychlost.

O.K.

Evropská TSI splňující vozidla jsou proti americkým tankům no… jako cokoliv proti tanku. Těžko říct, jestli to udělá takový rozdíl v ceně, ale třeba vectron váží 80 t, ten americký (ACS-64) skoro sto.

Kubrt

Před lety jsem někde četl článek srovnávajicí hegemony amerického trhu nákladních lokomotiv- EMD a GE – a jejich tehdejší stěžejní produkty – motorové CoCo lokomotivy pro dálkové nákladní vlaky (SD70 a Dash 9). Ty se tehdy vyráběly v několika tiskových sériích, byly technicky srovnatelné, jejich výrobci byly srovnatelně silní, takže cena pro dopravce byla velmi příznivá. Naopak konkurence v oblasti vozidel pro osobní dopravu v USA moc silná není a vyráběná množství jsou nižší než u vozidel nákladních. Výrobců „osobních lokomotiv“ je víc, ale myslím že Siemens jediný dodává loko i vozy.

Vít Jůza

Napínavý článek, ale v čem má spočívat ta duálnost a hybridnost, to jsem z toho nepochopiil. Konkrétní zmínka jen o jediném – bateriích – což je na duálnost a hybridnost málo.

Kubrt

Ono je to takové marketingové oznámení o uzavření rámcové smlouvy, která se bude plnit různými variacemi na „push-pull“ soupravy „Venture“ – americká obdoba Viaggia. První zakázka je na soupravy pro Cascades, kde pokud vím není ani metr trolejí, takže to bude zřejmě stávající DE lokomotiva Siemens Charger s novou soupravou + řidičákem. Další soupravy by měly směřovat na východná pobřeží – NEC (kde elektrifikace je) a jeho „odbočky“, takže tam už se uplatní dvouzdrojové lokomotivy (elektro-diesel), což v USA není taková novinka a „fyzikální výzva“, jako v Evropě.

Winchester1873

Na Severovýchodě je trolej mezi Bostonem-New Yorkem a Washingtonem s odbočkou do Harissburgu. Uplatnění hybridů tak leda na lince Washington-New York a pak podál Hudsonu na Niagara Fals/ Montreal. Možná expanze v podobě prodloužení linek na Pitsburg, Buffalo, Richmond.

R P

Část by měla skončit na vlacích Northeast Regional pokračujících dále do Virginie, eliminuje se tím přepřah ve Washingtonu. Osobně bych nevylučoval ani nasazení na Empire Service z NYC podél Hudsonu do Albany a Niagara Falls. Amtrak se už nějakou poohlíží po náhradě za stárnoucí P32AC-DM, a v tomto případě je hybridnost/duálnost potřeba jen v krátkém úseku pod New Yorkem.

Winchester1973

Aby toho nebylo s těmi stárnoucími stroji málo tak jsou stále provozovány hranaté F40PH z roku 1976.

R P

Opravdu? Pokud vím, tak Amtrak své F40PH vyřadil už před 20 lety. Že jezdí u jiných (hlavně příměstských) dopravců, je věc druhá, ale s tím Amtrak moc nenadělá.

Winchester1873

Zřejmě to budou nějaké modernizované verze, ale vycházím z fotografií kde to nevypadá že by se jednalo o mimořádné jízdy. Třeba zde v Kalifornii: https://www.railpictures.net/photo/740651/ nebo tady ve státě Massachusetts: https://www.railpictures.net/photo/760263/

R P

Aha, už chápu. To jsou bývalé F40PH, které byly „vykuchány“ a přestavěny na řídicí vozy se služebním oddílem, proto ty velké dveře v bočnicích. Takto bylo upraveno 21 kousků, a i ty už jsou údajně na hranici životnosti.

Kamui

V Americe je to s osobní železniční dopravou těžké. Ta země je prostě příliš velká i pro VRT, navíc řídce osídlená. Dráha tam funguje akorát na pár místech jako příměstská. Na kratší vzálenosti se jede autem a ty delší se letí letadlem. Osobní vlaky jsou tam vnímány jako něco, co je oldschool.

Kubrt

A o čem tedy je tento článek? To nejsou příměstské jednotky. První zakázka z tohoto kontraktu bude směřovat na Cascades, což je 750 km trasa na západním pobřeží.

hoholu

Neee vůbec nejsou v USA relace typu LA-SF nebo NYC-DC či Dallas-Houston
váš argument je stejně mimo jako „ČR je na VRT moc malá“

Kamui

Relace SF – LA je z pohledu USA takové trochu natažené příměsto. Ty relace na které ani VRT nestačí je třeba LA – NY.

Jakub P

A to nějak brání stavbě VRT mezi těmi velkými městy, která jsou v tak akorát vzdálenosti (nebo na trase)? Je jich tam docela dost. Mezi Evropou a východní Asií je to taky na VRT daleko a nijak to nebrání rozvoji VRT na obou koncích… Jedna věc je chtít VRT pokrýt všechno, to je v USA utopie, druhá věc je, že je tam spousta relací, který by se VRT při dobrý vůli daly pokrýt tak, že by to dávalo smysl… Jo, mezi těmito částečnými sítěmi by to furt bylo na letadlo, ale celkovej počet potřebnejch letů by tím mohl klesnout velmi… Číst vice »

jura

To resi letadlo. A hezky nedotovane. Na rozdil od vlaku. Vlak vydelava jako nakladni. Osobni vlak je vzdy nejak dotovany.

yxc

I ty letadla bývají dotovaná. Nemluvě o infrastruktuře. Letiště a jejich napojení jsou dotovaná téměř vždy.
Nemluvě o tom, že se v brzké době rozjede výstavba VRT na soukromé bázi Dallas – Houston a LA – Las Vegas. Sice v Kalifonii tam jsou i nějaké dotace státu, ale provoz být dotovaný nemá.

Pavel Bláha

Ano, Amtrack přepravil v 2020 asi 17mil. cestujících, ČD ve stejném roce 116mil. USA má cca 31x více obyvatel než ČR. Tolik pro názornost, jak marginální úlohu má osobní železniční doprava v USA.

Kubrt

A Long Island RailRoad (největší commuter railway) přepravila za rok 2019 117 mil lidí, takže jako ČD.. Vámi uváděná čísla se týkají dálkových vlaků Amtraku (nikoliv Amtracku) v covidovém roce 2020. O rok dříve to bylo 32 mil. Když argumentovat čísly, tak korektně.
Postavení osobní železniční dopravy v USA je samozřejmě jiné, než v Evropě, ale zas taková marginálie to není, zejména v aglomeracích.

Jiří Kocurek

Amtrak vs ČD? To už můžete rovnou do české železnice započítat pouze Pendolíno.

Ano, NY-LA (4500 km) se lítá. Je to o dost dál než Praříž – Moskva (2800 km).

Daniel

V USA je dost oblastí, kde by se VRT vyplatila. Důkazem jsou i komerční projekty. Zatímco státní projekt v Kalifornii je velmi těžký porod a bude se stavět dalších sto let, komerční projekt v Texasu mezi Houstonem a Dallasem (samozřejmě s federální i státní podporou) zřejmě vyústí v první americkou VRT již za pět šest let. Pak tu máme třeba i floridský Brightline, který se nyní rozšiřuje…ale to je diesel na 200 km/h, takže se nejedná o plnohodnotnou VRT. Ale posun to je.