Těsně před termínem. Dálnice D4 „na leasing“ má i poslední dvě stavební povolení
Rozklady proti loni vydaným stavebním povolením podal majitel rekreační nemovitosti.
Dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí, která se od začátku června staví formou projektu PPP, má od minulého týdne všechna potřebná stavební povolení. Ministerstvo dopravy zamítlo rozklady ke dvěma úsekům: Čimelice – Mirotice a Mirotice, rozšíření; povolení tak nabyla právní moci.
Stát tak těsně před termínem splnil smluvní podmínku s koncesionářem, který dálnici financuje a staví (konsorcium Vinci a Meridiam). Termín pro předání všech stavebních povolení koncesionáři s nabytím právní moci byl smluvně stanoven na 30. červen. „Všechna stavební povolení na hlavní trasu jsou tak v právní moci,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Rozklady proti loni vydaným stavebním povolením podal majitel rekreační nemovitosti. Podle něj bylo povolení vydáno v rozporu se zákonnými předpisy na ochranu nemovitosti mimo jiné před nadlimitním hlukem, emisemi, tlakem projíždějících vozidel a kamionů během výstavby a po výstavbě či dešťovou vodou z příkopů. V rámci rozkladu žádal rovněž o přezkum závazného stanoviska EIA, takže se k celé věci muselo znovu vyjadřovat i ministerstvo životního prostředí. Rozkladová komise jeho vývody zamítla.
Dálnici D4 chybí k úplnosti 32 kilometrů, které jsou rozděleny na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Hotovo má být v prosinci 2024. Dálnice nahradí dnes už nevyhovující (a přetíženou) silnici I/4, která vykazuje řadu dopravních závad: například nebezpečné křižovatky a horizonty, žádné místo za krajnicí nebo průjezd obcemi.
D4 z Prahy na jih Čech se staví od roku 1969. V provozu je zatím delší úsek od Prahy po Háje na Příbramsku a několik kilometrů na Písecku mezi Novou Hospodou a Miroticemi. Zmíněný koncesionář dálnici nejen postaví, ale až do roku 2049 se o ni bude starat, a to včetně dnes hotových 16 přilehlých kilometrů.
Finanční uzavření bylo učiněno s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což v nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy činí 34,61 miliardy. Tolik stát koncesionáři postupně naposílá.