Správa cyklostezek. SŽ nabídne Ústeckému kraji proměnu Kozí dráhy
Ústecký kraj chce o budoucnosti trati z Děčína do Oldřichova rozhodnout na počátku června.
Správa železnic by mohla v budoucnu rozšířit své aktivity i o stavbu cyklostezek. V souvislosti s jednáním o budoucnosti takzvané Kozí dráhy z Děčína do Oldřichova u Duchova to naznačila na svém twitterovém účtu.
Podle svého vyjádření Správa železnic oslovila Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) ohledně financování cyklostezky na tělese dráhy. „Výstavbu můžeme připravit a zajistit, pokud součástí legislativy bude institut konzervace dráhy nebo dojde ke zrušení dráhy podle stávající legislativy,“ uvedla Správa železnic na twitteru.
Po jednání s Ústeckým krajem o budoucím využití Kozí dráhy jsme oslovili SFDI ohledně financování cyklostezky na tělese dráhy. Výstavbu můžeme připravit a zajistit, pokud součástí legislativy bude institut konzervace dráhy nebo dojde ke zrušení dráhy podle stávající legislativy.
— Správa železnic (@Spravazeleznic) May 26, 2021
Podle mluvčí Správy železnic Radky Pistoriusové došlo k oslovení SFDI po společném jednání s Ústeckým krajem. „Možnosti, které jsou shrnuty v tweetu, sdělila Ústeckému kraji,“ uvedla Pistoriusová. Na dotaz, zda se Správa železnic bude o cyklostezku starat jako o Kozí dráhu, neodpověděla.
Pravidelný provoz na Kozí dráze je zastaven od roku 2007. Správa železnic trať neudržovala, nyní mluví o částce v řádu desítek milionů korun, která by se musela do obnovy provozu investovat.
Rozdílné názory na budoucnost trati mají přitom i obce v Ústeckém kraji. Část z nich volá po obnovení provozu, Děčín chce z tratě naopak cyklostezku. Krajští radní chtějí o osudu Kozí dráhy jednat na počátku června.
„Pověřili jsme Správu železnic, aby oslovila Státní fond dopravní infrastruktury, abychom měli všechny informace pohromadě a mohli kvalifikovaně rozhodnout, abychom věděli, jestli je schopen případně investovat do cyklotras nebo cyklostezky. Pokud by tomu tak nebylo, velmi pravděpodobně by kraj naplnil rozhodnutí rady z minulého měsíce, ve kterém objednal (železniční) dopravu,“ uvedl pro ČTK minulý týden radní pro cestovní ruch Jiří Řehák.
Po ukončení pravidelného provozu v roce 2007 vypravovaly turistické vlaky obce a také soukromé společnosti. Dráha ale postupně chátrala. Nejprve přišla výluka v úseku od Chlumce na Ústecku po Oldřichov. Trať je tady částečně rozkradená, poničená a zarostlá náletovými dřevinami. V roce 2015 skončil i turistický provoz v úseku z Děčína do Telnice. Trať v říjnu oslaví 150 let od založení.