Překvapení na trhu s auty. Mercedes-Benz je v Česku už čtvrtou nejprodávanější značkou
Za nárůstem je nejspíše finanční situace lidí s vyššími příjmy, kterým se omezily možnosti utrácení peněz.
Prodeje osobních automobilů na českém trhu se stále nevrátily na úroveň roku 2019, celkové statistiky ale přináší v první desítce nečekané posuny. V tuzemsku se začíná podstatně více než v minulosti dařit prémiovým značkám, zejména pak vozům Mercedes-Benz.
Ukazují to data zveřejněná Svazem dovozců automobilů. Zatímco celý trh za letošní první čtyři měsíce v porovnání s loňským zaznamenal nárůst registrací o 12 %, některé prémiové značky hlásí za první třetinu roku mnohonásobně vyšší růst než celý trh. Tuzemskou čtyřkou, někdy i trojkou, byla dlouhodobě Dacia. Ta letos spadla až na konec první desítky.
Mercedes-Benz za první čtyři měsíce prodal na českém trhu 3194 aut, což je nárůst o 51 %. Z dalších velkoobjemových prémiových značek jsou ostatní až v druhé desítce. BMW na 11. místě s 1633 vozy (stejný objem aut jako loni), Audi na patnáctém místě zaznamenalo růst o 42 % s 1011 vozy. Šestnácté Volvo prodalo 905 aut, registrace vyskočily meziročně o 46 %.
Když nejde utrácet za cestování
Lidé z oboru si velký nárůst prodejů dražších aut vysvětlují především finanční situací zákazníků. „Vnímáme, že za výrazným nárůstem prodeje prémiových velkoobjemových značek v daném období stojí zejména fakt, že střední a vyšší příjmová skupina obyvatel v Česku disponuje, v důsledku aktuální Covid-19 situace, finančními prostředky a úsporami, které neměla možnost utratit například z důvodu restrikcí pro cestování. Nakumulované finanční prostředky se tak obyvatelé z těchto skupin rozhodli investovat právě do koupě prémiových vozidel,“ řekl Skander Fakhfakh, expert na automobilový průmysl z PwC Česká republika. Očekává, že optimistická spotřebitelská nálada se projeví i u dalších značek.
Podle posledních dat Svazu dovozců automobilů dosáhly registrace osobních aut pouze 83% ve srovnání s „předkovidovým“ rokem 2019. „Meziroční nárůst přes 12 % je způsoben loňským razantním propadem, kdy byl tento segment nejsilněji postižen opatřeními proti pandemii. Oproti loňskému roku se výrazně snížil počet nově registrovaných elektromobilů, počet hybridních vozů se naopak zdvojnásobil,“ uvedl SDA ve své zprávě o stavu trhu.
Od ledna do dubna se v Česku registrovalo 68 510 nových automobilů. V první trojce zůstává tradičně Škoda Auto, Volkswagen a Hyundai. Přes 41 % registrovaných vozidel je už kategorie SUV.