Amsterdam zkouší pro odvoz odpadu elektrické lodě
V oblasti sběru odpadů se ve světě také testují drony nebo nákladní kola.
Město Amsterdam zahájilo pozoruhodný experiment v oblasti sběru a odvozu odpadu, když začalo zkušebně využívat elektrické popelářské lodě. Cílem je snížit počet velkých popelářských vozů v přeplněném centru a zamezit vzniku škod na mostech přes amsterdamské kanály.
Pilotní projekt potrvá šest měsíců. Elektrické lodě pro sběr odpadů jsou v amsterdamských kanálech (grachtech) k vidění zatím pouze kolem hlavního náměstí Nieuwmark a ve čtvrti Wallen (čtvrť červených luceren). Ke sběru odpadů dochází v pondělí a ve čtvrtek, kdy malý popelářský vůz sbírá odpad v ulicích a převáží ho na čluny. Po naplnění kolem poledne loď odplouvá.
Sběr odpadů v centru Amsterdamu komplikuje nedostatek místa na ulicích spolu s podzemní infrastrukturou, která znemožňuje využití podzemních kontejnerů. Město se obává i možného poškození samotných grachtů, pro jejichž stěny a mosty jsou těžké popelářské vozy hrozbou. Část grachtů, konkrétně kanály Herengracht, Prinsengracht a Keizersgracht, je zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO. Elektrické čluny jsou tak jednou z možných cest, jak ochránit historické centrum města.
Město na svém webu informovalo, že projekt je naplánován na šest měsíců, během kterých proběhne vyhodnocování ve spolupráci s rezidenty. V případě úspěchu je v plánu rozšířit působnost elektrických popelářských plavidel i do dalších lokalit Amsterdamu.
Testované řešení pro sběr odpadů může posloužit jako příklad pro další města, jejichž součástí je systém kanálů či řek. Americká univerzita MIT (Massachusetts Institute of Technology) momentálně vyvíjí elektrickou autonomní loď, která by v takových městech mohla být využívána pro sběr odpadů, doručování zásilek nebo k přepravě pasažérů.
V oblasti sběru odpadů se také testují drony (Bournemouth, Christchurch a Poole ve Velké Británii) a nákladních kol (např. Hamburk v Německu, Borgosesia v Itálii či Northampton v USA).