Obrazem: Nejznámější autobusák či železniční stavba desetiletí. Design pro Prahu tvoří egoé
Skupina egoé se snaží už od roku 1997 přinášet do dopravní infrastruktury design v podobě speciálních projektů i typizovaných řešení.
Eden, Zahradní Město, Vršovice či Roztoky, k tomu Negrelliho viadukt a Florenc. To jsou příklady důležitých modernizačních staveb. Všechny posouvají metropolitní dopravní infrastrukturu o nepřehlédnutelný krok dál. A na všech se podílí skupina egoé – do Prahy přiváží design i kvalitní řemeslo v podobě zastřešení nástupišť.
Skupina egoé sídlí v Bílovicích u Uherského Hradiště, tvoří ji osm firem. Jednou z nich je egoé plus, dříve mmcité+. Ta se snaží už od roku 1997 přinášet do dopravní infrastruktury design v podobě speciálních projektů i typizovaných řešení. Působí především v Česku, Polsku a na Slovensku, její realizace jsou ale i v Německu či Švýcarsku. Aktuálně je nejvíce vidět v Praze.
Mezi Hostivaří a hlavním nádražím
Vybudování dvou nových zastávek Eden a Zahradní Město a rekonstrukce stanice Vršovice. To je součást velké investice spočívající v modernizaci koridoru Hostivař – Praha hlavní nádraží. Role egoé byla jasná. Navrhnout, vyrobit a postavit kompletní zastřešení. V Edenu je prakticky dobojováno, na zbylých dvou stavbách běží práce naplno. Pro stanici Eden dodalo egoé zastřešení tří ostrovních nástupišť a dvou výstupů z ramp. Od loňského prosince je celá stanice v provozu.
Konstrukce i design zohledňují skutečnost, že nedaleko se nachází fotbalový stadion. Na opláštění jsou použity odolnější materiály, koše jsou plně integrované. Ve Vršovicích jsou prakticky hotové nástupiště číslo tři a čtyři. Nezaměnitelný vzhled jim dodává zakružený profil opláštění s vysokým leskem. Do finiše směřuje i stavba stanice Zahradní Město, kde zastřešení oživuje skládaný barevný vzor v podhledu.
Florenc a Negrelliho viadukt
Nejznámější autobusové nádraží v České republice a nejdelší železniční most ve střední Evropě. Takto stručně se dají popsat Florenc a Negrelliho viadukt. A do jejich současného vzhledu zasáhli i designéři z Bílovic – navrhli přes 100 metrů dlouhé zastřešení autobusových stání podél viaduktu. Většina prací je dokončena.
Investorem rekonstrukce Negrelliho viaduktu byla Správa železnic, generálním zhotovitelem STRABAG Rail. Součástí zakázky byla náhrada části původního přístřešku na nádraží Florenc, které na viadukt navazuje. Designéři museli proto sledovat dva aspekty – aby stavba citlivě souzněla s historicky cenným viaduktem a zároveň vytvořila moderní a komfortní nástupní prostor.
Zastřešení pro Roztoky
Koridorová trať mezi Prahou a Ústím nad Labem. Na ní leží železniční stanice Roztoky. A i tam se jako součást celkové rekonstrukce dostává design z Bílovic. Má podobu dvou zastřešení. Jde o první aplikaci typizované řady vyznačující se jednoduchým, přesto osobitým tvarem, s částečně přiznanou konstrukcí. Toto řešení umožňuje volit různé rozpětí. Základ přitom zůstává vždy stejný – částečný podhled, ukrývající kabely a další technologie, a plně integrované osvětlení i reproduktory. Střešní krytina je až nad konstrukcí, materiál tvarově čistého podhledu tvoří sendvičový kompozitní panel s hliníkovými povrchem.