Dvě miliardy navíc. Certifikace údržby udělá další zářez do hospodaření Českých drah
Náklady na údržbu vozidel ČD dosud činily ročně 4 miliardy korun, euroúřední zásah je ale zvýší o polovinu
Zatímco Drážní úřad bije na poplach, že osobní dopravci nestihnou do června 2022 získat nově povinný certifikát pro údržbu, dopravci řeší výrazně vyšší náklady s tím spojené. A v první řadě České dráhy, které přitom aktuálně hledají úspory ve všech svých činnostech.
Certifikační povinnost se týká firem, které v rejstříku vozidel figurují jako ECM, tedy subjekt odpovědný za údržbu vozidel (Entity in Charge of Maintenance). „Přechod k ECM znamená povinnost přijetí nových standardů oprav a údržby vozidel, které odrážejí platnou legislativu EU. V jejich důsledku byl upraven vnitřní údržbový předpis, jehož implementace navyšuje celkové náklady na opravy a údržbu kolejových vozidel,“ uvedla mluvčí drah Gabriela Novotná.
Celkové náklady na opravy a údržbu vozidel Českých drah dosud činily ročně zhruba 4 miliardy korun. Přechodem na novou unijní legislativu (tzv. IV. železniční balíček) se však podle Novotné náklady ČD v této oblasti v letech 2021 a 2022 zvýší ročně zhruba o polovinu. To představuje růst nákladů o dvě miliardy za rok. Samotný proces certifikace pro údržbu lokomotiv a osobních vozů chtějí České dráhy zahájit u Drážního úřadu na podzim.
Povinná certifikace systému údržby se dosud týkala pouze nákladních vozů, IV. železničním balíčkem byla ale rozšířena na všechna železniční vozidla, tedy i na lokomotivy, ucelené jednotky, osobní vozy a speciální vozidla. Čas na certifikaci, která je sama o sobě zdarma, je do června 2022.
Pro dopravce se přitom nová povinnost, která zvyšuje náklady na údržbu, zavádí v nejméně vhodnou dobu. České dráhy loni přišly o 35 procent cestujících a čtyři miliardy na tržbách. Lépe si nevedou ani letos. Hledají proto úspory, kde se dá.
Povinnost platí i pro další dopravce, ti ale zatím nejsou příliš sdílní. „Certifikaci ECM řešíme už několik měsíců, probíhají interní přípravy na zajištění realizaci celého procesu a následně plánujeme koordinaci našeho postupu také s Drážním úřadem,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Náklady podle něj nelze zatím specifikovat. „Je třeba počkat, až se řada věcí vyjasní,“ doplnil Ondrůj.
Dokumentaci pro podání žádosti o certifikaci připravuje i Arriva. Ani její mluvčí Jan Holub však nebyl v otázce nákladů sdílnější než Ondrůj.