Rychlost 200 km/h na 4. koridoru je spíše iluzí. Ministerstvo naklápěcí vozidla nechce
Ministerstvo bude při přímém zadání požadovat vozidla pro 200 km/h. Bez naklápění ale maximální rychlost nevyužijí.
Rychlost 200 km/h na 4. koridoru zůstane zřejmě pro pravidelný provoz dlouhá léta jen iluzí, ačkoliv Správa železnic dva úseky této rychlosti nákladně přizpůsobuje. Nové maximum bude dosažitelné jen pro vozidla s naklápěcí skříní, se kterými ale ministerstvo dopravy jako objednatel pro tuto trať nepočítá.
Ministerstvo dopravy hodlá (navzdory původním plánům na otevřený tendr) zadat provoz na lince Ex7 (Praha – České Budějovice – Rakousko) přímo bez soutěže, a to na deset let počínaje prosincem 2023. „Naklápění vozové skříně povinně vyžadováno nebude, což souvisí mimo jiné s rozpočtovými možnostmi i poměrem mezi náklady a přínosy, které by požadavkem na aktivní naklápění byly v jízdních dobách reálně dosaženy,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka. S naklápěcími vlaky nicméně podle něj může přijít komerční dopravce mimo závazek (tzv. open access režim). To je ovšem na trati s dotovanými expresy těžko představitelné.
Ministerstvo bude při přímém zadání požadovat jen vozidla, která jsou schválená pro 200 km/h. To se bude týkat všech linek Ex. Na 4. koridoru maximální rychlost ale nevyužijí. Úsek Votice – Sudoměřice budou moci bez naklápění projet maximální rychlostí 170 km/h, v případě naklápěcích vozidel by to bylo 200 km/h. Kvůli zvýšení rychlosti došlo k přeprojektování stavby až po jejím zahájení, stavební vícenáklady přesahují 400 milionů korun.
Rychlost nad současné české maximum (160 km/h) se má zvýšit i o něco jižněji, mezi Doubím a Soběslaví. I zde bude rychlost 200 km/h jen pro naklápěcí soupravy, běžné soupravy budou moci jezdit mezi Soběslaví a Doubím maximálně 185 km/h. Správě železnic se ale zatím nedaří zadat stavební vícepráce, neboť nabízené ceny považuje za přemrštěné.
„Infrastruktura se buduje na dlouhou dobu, je dobré mít potenciál pro možný další rozvoj. Na novostavbách se snažíme využít nabízených možností/potenciálu spjatých s modernizacemi a nabídnout co nejefektivnější provoz tam, kde je tlak na kapacitu,“ doplnil Jemelka. S rychlostí 200 km/h se na 4. koridoru počítá i pro úsek Ševětín – České Budějovice (Nemanice), jeho stavba je ale v nedohlednu.
Proč se u linky Ex7 nepočítá se soutěží a smlouvou na 15 let, ačkoliv jiné expresní linky se soutěžit budou, vysvětluje Jemelka situací v zahraničí. „Byla brána v potaz situace na rakouské straně, kde se ve střednědobém horizontu se soutěží nepočítá. Smlouva na Ex7 byla notifikována pouze na 10 let, nikoli na 15 let,“ doplnil mluvčí. Přímo zadaná má být i rychlíková linka R17 (Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice). Pro ni bude ministerstvo žádat vozidla pro rychlost 160 km/h.