GW Train Regio převezme vlaky v Pošumaví. Místo regionov budou jezdit nejspíše RS1
Cena za modernější vlaky se liší jen o dvě koruny od toho, kolik kraj platí za regionovy.
České dráhy přišly o další výkony v regionální dopravě. Soukromý dopravce GW Train Regio začne od prosince 2023 zajišťovat provoz na pošumavských tratích pro Plzeňský kraj. Cestující čekají modernější a rychlejší vlaky, než na tratích jezdí dosud.
Jde o výsledek otevřené soutěže a následné elektronické aukce, zadání zakázky dnes na mimořádném zasedání schválili krajští radní. Po jednání o tom informoval náměstek hejtmany pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Dopravce nakonec u desetiletého kontraktu nabídl průměrnou cenu 155,94 Kč za kilometr v takzvané brutto smlouvě, u které jsou příjmy z jízdného plně kraje.
Jde o výsledek, který dokazuje pozitivní efekty otevřených soutěží v dopravě na veřejné rozpočty. První rok bude GW Train Regio jezdit za cenu 142,45 Kč, což je o 1,95 Kč více, než dosud jezdí České dráhy na těchto tratích regionovami. GW Train Regio musí podle podmínek soutěže nasadit modernější vozidla s lepší akcelerací a komfortem, v nabídce kraji prezentoval motorové vozy Stadler RS1. Řada krajů platí Českým drahám bez soutěže za regionovy přes 150 korun za kilometr, ceny nejsou ale vždy úplně porovnatelné: záleží především na konstrukci jízdních řádů a proběhu vozidel. „Stadler RS1 je pravděpodobnou variantou pro tyto tratě,“ potvrdil předseda představenstva GWTR Peter Bosáček.
Lepší přípoje v Klatovech a Horažďovicích
Pro Pošumaví chtěl kraj nejméně šest motorových vozů nebo jednotek s 65 a více místy na sezení. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musejí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musejí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. Rozsah desetileté smlouvy je 7,56 milionu vlakokilometrů.
„Pro cestující půjde o velkou změnu. Díky lepší akceleraci se budou moci změnit i jízdní řády, vlaky budou v Horažďovicích a Klatovech lépe navazovat na osobní, zkrátí se jízdní doby,“ dodal Čížek.
Plzeňský kraj je prakticky jediným v zemi, který se vydal cestou otevřených soutěží na výběr železničních dopravců. I díky tomu dochází k velké modernizaci souprav. Většinu zakázek získaly dosud v kraji České dráhy. Ty jsou jediným zájemcem v zakázce pro provoz na tratích v Českém lese a v oblasti Plzeňska.
O zakázce měli radní rozhodovat původně už v pondělí, nakonec došlo k posunu až na dnešní mimořádné jednání rady. Zakázka se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk) a linky P23 Domažlice – Klatovy. Zakázku se snažily České dráhy napadnout u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, námitky státního dopravce ale antimonopolní úřad definitivně zamítl.
Pro České dráhy jde o další ztracené výkony za poslední půlrok. Na konci loňského roku rozhodl Liberecký kraj, že provoz takzvané Českolipské železnice zadá Die Länderbahn CZ.