Po odstavení už létá přes 100 737 MAX, první včera musel nouzově přistát
Nouzové přistání nesouvisí s problémy, kvůli kterým bylo letadlo téměř dva roky odstaveno.
Poprvé od obnovení letů 737 MAX zaznamenali jejich provozovatelé problém za letu, kvůli kterému museli nouzově přistát. Důvodem byla porucha pravého motoru, která nijak nesouvisí s řídícím systémem MCAS, kvůli kterému byla letadla téměř dva roky odstavena.
O incidentu informovala americká média, podle serveru Aviation Herald došlo zřejmě k zahoření pravého motoru. Šlo o let AA2255 z Miami na letiště Newark v New Jersey. Problémy ohlásila posádka zhruba 210 mil před přistáním. Letadlo nouzově přistálo bez problémů na jeden motor na letiště Newark. Podle letecké společnosti došlo k poklesu tlaku oleje v motoru. Příčiny bude zkoumat americký úřad civilního letectví FAA.
Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com. Nouzové přistání kvůli poruše motoru je v letectví běžné, ročně dojde k desítkám až stovkám takových událostí, piloti jsou na něj vycvičeni. Šéf FAA už při návratu letadel 737 MAX do provozu uvedl, že dříve či později nastane situace, kdy kvůli podobné závadě bude muset letadlo přistát.
Včerejší incident by neměl nijak ohrozit návrat dalších letadel na oblohu. Agentura Bloomberg minulý týden uvedla, že v provozu je po celém světě už přes sto 737 MAX, další dopravci návrat chystají na nejbližší dny. Příští týden ho vrací do provozu Icelandair, k jeho návratu se chystá také polský LOT, který je už začal přesouvat z letiště v Lublinu do Varšavy.
Podle dat společnosti Cirium letouny uskutečnily po návratu do provozu do 3. března už 1300 letů, z toho 400 připadá na leteckou společnost American Airlines. Jako první do provozu stroj vrátily brazilské nízkorozpočtové aerolinky Gol. Jejich osm letadel bylo minulý týden nejvytíženějších, ve vzduchu strávily v průměru 11 hodin denně. Od předminulého týdne s nimi létají opět i Smartwings.
Boeingu se navíc daří získat další zakázky na tento typ, minulý týden oznámily navýšení objednávky United Airlines.