D55 nabírá zpoždění, ŘSD posunulo termíny soutěže už o čtvrt roku. Začalo se skrývkou ornice
Cena v zakázce na přípravu stavby klesla o více než tři čtvrtiny, zájem mělo jedenáct firem.
Nejméně o tři měsíce se zpozdí start dálnice D55 ze Starého Města do Moravského Písku. Kvůli velkému množství dotazů stavebních firem posunulo Ředitelství silnic a dálnic několikrát termín pro podání nabídek. Na trase budoucí dálnice ale už i přesto začaly první práce.
Podle původních plánů měli uchazeči termín nabídek do 4. prosince. „Kvůli dotazům uchazečů došlo k opakovanému prodloužení lhůty,“ vysvětlilo ŘSD na svých stránkách. Aktuální termín pro podání nabídek je 24. března.
Na trase dálnice se přesto už objevily stavební stroje. „Optimální klimatické podmínky nám umožnily zahájit přípravné práce v dalším úseku dálnice D55 Staré Město – Moravský Písek. Právě kácíme dřeviny a provádíme skrývku ornice, aby vzápětí mohli nastoupit archeologové,“ řekla Lucie Trubelíková z týmu komunikace ŘSD.
Zakázku na přípravné práce ŘSD původně nacenilo na 84 milionů korun, v soutěži cena spadla lehce pod 20 milionů korun. Z jedenácti nabídek byla nakonec nejlevnější Skanska. Za 13 milionů korun je již vysoutěžen i archeologický průzkum. Hotový je již pyrotechnický průzkum.
Zprovoznění do roku 2024
Součástí 8,8 kilometrů dlouhé stavby bude vybudování devíti mostů, dvou mimoúrovňových křižovatek a protihlukové stěny v délce 456 metrů. Odhadované náklady jsou 2,6 miliardy korun. Úsek má být zprovozněn v roce 2024. Vedení trasy je navrženo podél železniční trati v nenáročném terénu Dolnomoravského úvalu. Úsek začíná za mimoúrovňovou křižovatkou Staré Město – jih a končí severně od Moravského Písku. Měří 8,8 kilometru. Kompletně je popsán na stránkách ŘSD.
Úsek mezi Starým Městem a Moravským Pískem je jedním ze souboru staveb, které po svém dokončení vytvoří ucelenou dálnici D55. Stávající dvoupruhové uspořádání přestává být kvůli narůstajícím intenzitám provozu kapacitně dostačující. Současná I/55 a taktéž II/427 navíc procházejí zastavěným územím obcí, takže vybudování D55 v nové trase přispěje ke zvýšení bezpečnosti obyvatel.
Aktuálně se staví úsek D55 z Babic do Starého Města a jihovýchodní obchvat Otrokovic. Další pokračování D55 mezi Olomoucí a Přerovem se zatím zadrhlo na stavebním povolení. Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 18 kilometrů. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1. D55 má být nejkratším spojením Ostravy a Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Dálnice po dokončení odvede dopravu z center 18 měst a obcí. Osm úseků je v přípravě.