Odboráři odmítají plány na konzervaci lokálek, novelu začnou řešit poslanci na probíhající schůzi
Podle odborářů návrh ohrožuje stovky kilometrů tratí.
Odborové sdružení železničářů (OSŽ) se postavilo proti plánu poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka, Správy železnic a Ministerstva dopravy umožnit takzvanou konzervaci nevyužívaných tratí. Po Asociaci krajů či Svazu měst a obcí tak plány státu získaly dalšího silného kritika.
„Tento návrh ohrožuje řadu železničních tratí v republice, stovky kilometrů tratí, a to všechno v době, kdy Evropa podporuje rozvoj železniční dopravy,“ citují stránky Odborového sdružení železničářů místopředsedu organizace Vladislava Vokouna.
Představenstvo odborářů přijalo usnesení, v němž vyjadřuje zásadní nesouhlas s pozměňovacím návrhem zákona. „V době, kdy se EU rozhodla podpořit rozvoj železniční osobní i nákladní dopravy, považuje Představenstvo OSŽ návrhy pana Kolovratníka za naprosto nepřijatelné,“ uvádí se v textu.
O novele zákona o dráhách mají jednat při probíhající schůzi poslanci. Zatím není rozhodnuto, který den projednávání nastane. Novela zákona o drahách měla původně řešit jen takzvanou transpozici evropských předpisu. Tvořivost některých poslanců ale nakonec do zákona přináší i jiné změny. Nově se bude řešit i protinávrh Ondřeje Polanského (Piráti), který Kolovratníkův plán na konzervaci dráhy ruší. Poslanci hospodářského výboru totiž už tento návrh přijali.
Deník Zdopravy.cz minulý týden zveřejnil tabulku poskytnutou Správou železnic o výši nákladů na údržbu nevyužitých tratí. Návrh zákona o dráhách počítá s tím, že by dlouhodobě nevyužívané tratě mohly být konzervovány.
Správa železnic zaslala tento týden novou tabulku, ve které jsou náklady na údržbu jednotlivých tratích nižší. V původní mělo dojít k chybě. Deník Zdopravy.cz ji zatím nezveřejnil. Potřebuje vyjasnit některé nejasnosti. Například náklady na údržbu tratě Děčín – Oldřichov u Duchcova jsou v nové tabulce zcela odlišné od částky, kterou Správa železnic vykázala v odpovědi na žádost o informaci pro tvůrce dokumentu Záhada lokálek v loňském roce. Stejně tak generální ředitel SŽ Jiří Svoboda uvedl, že nevyužívané tratě stojí ročně desítky milionů, možná i přes sto milionů korun. Z nové tabulky takový údaj ale nevyplývá.