ÚOHS: Obchvat Mariánských Lázní postavila firma, kterou měli silničáři vyloučit
Vítězné sdružení, které mělo být podle antimonopolního úřadu vyloučeno, bylo ve čtvrtmiliardovém tendru o zhruba milion korun levnější.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutoval Krajskou správu a údržbu silnic Karlovarského kraje padesáti tisíci korunami za způsob, jakým vybrala pro stavbu obchvatu Mariánských Lázní sdružení firem Silnice Topolany a Petrom stavby. Podle antimonopolního úřadu měli silničáři vítězné sdružení vyloučit kvůli nesplnění podmínek.
Vyplývá to z rozhodnutí ÚOHS, které zveřejnil na své úřední desce. Je již pravomocné. Karlovarský kraj na dotazy k zakázce neodpověděl. Organizaci tehdy vedl Jan Lichteneger, kterého si nově vybrali do čela Krajské správy a údržby silnic ve Středočeském kraji.
Vítězné sdružení v soutěži nabídlo postavit zakázku za 263 milionů korun, druhý Strabag byl podle písemné zprávy zadavatele o zhruba milion korun dražší. Zakázku podle písemné zprávy zadavatele administrovala advokátní kancelář Arrows.
„Vybraný dodavatel neprokázal splnění kritéria technické kvalifikace,“ konstatoval ÚOHS ve svém rozhodnutí. Podle antimonopolního úřadu vítěz prokázal reference jen prostřednictvím společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, aniž by tato firma závazek písemně potvrdila. „Tímto mohl ovlivnit výběr dodavatele,“ uvedl ÚOHS.
Obchvat byl otevřen na sklonku loňského roku, výrazně na něj přispěla Evropská unie. Stavbu zdrželo vykolejení nákladního vlaku v létě 2019. Obchvat je dlouhý 2,4 kilometru a navazuje na letos otevřenou přeložku silnice I/21, kterou zbudoval stát a ulevil tím obcím Trstěnice a Drmoul. Kraj obchvat budoval od roku 2018, jde o novostavbu silnice II/230.
10.3. doplněno o vyjádření bývalého náměstka hejtmana pro dopravu Martina Hurajčíka
Nebyl jsem členem hodnotící komise, ani člen žádné jiné komise, či skupiny, která měla na starost výběr zhotovitele. Rozhodl jsem se tak schválně, právě proto, aby mi v budoucnosti nemohl někdo podsouvat, že jsem měl na věci jakýsi zájem (ve smyslu výběru zhotovitele, ne stavby), či cokoliv jiného. Navíc, po dohodě s tehdejším ředitelem KSÚS, p.o., byl na tento projekt externí administrátor. Kdyby to záleželo na mně, i proti takovéto pokutě od ÚHOS bychom se bránili, přestože si myslím, že na stavební akci za téměř 300 mil. je pokuta 50 tis. přinejmenším zvláštní. Ještě bych rád upřesnil, že obchvat ML, i přes vykolejení nákladního vlaku, byl zhotoven včas a uveden do provozu před plánovaným termínem. Ke zdržení, vzhledem k plánům, jak to vyplývá z textu, tedy nedošlo.