Řekové začali poprvé v Česku stavět silnici. Miliardový obchvat Krnova
Tuzemské dopravní stavby přilákaly další zahraniční společnost. Obchvat Krnova na silnici I/57 postaví ve sdružení s firmou Silnice.CZ řecká společnost
Tuzemské dopravní stavby přilákaly další zahraniční společnost. Obchvat Krnova na silnici I/57 postaví ve sdružení s firmou Silnice.CZ řecká společnost Aktor Ate. Smlouva s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) je již hotová, stavba začala.
Aktor Ate založila v Česku loni odštěpný závod, od té doby se účastnila několika soutěží, především u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Smlouva na stavbu obchvatu Krnova je její první zakázkou v Česku.
Sdružení Silnice.CZ a Aktor Ate v soutěži na obchvat Krnova nabídlo nejnižší cenu: 948,9 milionu korun bez DPH. Do soutěže se podle písemné zprávy zadavatele přihlásilo osm firem, jedna z nich – bulharská společnost Trace – byla vyřazena, stejně jako Eurovia a sdružení firem M-Silnice, IDS a Hochtief. Na druhém místě tak v hodnocení skončilo s cenou 983 milionů korun sdružení Strabag a Silnice Morava.
Za firmami Silnice Morava a Silnice.CZ, které obě sídlí v Krnově, stojí podnikatel Dalibor Tesař. Jak konkrétně se bude řecká firma na pracích kolem Krnova podílet, není jasné. Zveřejněná smlouva to neuvádí. Jednatel Silnice.CZ Tomáš Vítek slíbil odpověď ve středu po návratu z dovolené. Řecká společnost na dotazy neodpověděla.
Aktor Ate je velkou stavební firmou, podle své prezentace měla společnost v roce 2015 obrat přes miliardu euro. Silnice.CZ jsou proti ní malé: poslední dostupné výsledky jsou za rok 2015, kdy měla firma tržby 330 milionů korun.
Řecká společnost je další zahraniční firmou, která jde na český trh cestou spolupráce s místní firmou namísto založení vlastní pobočky s technickým vybavením. ŘSD ani Správa železniční dopravní cesty přitom s podobnými modely nemá v posledních letech nejlepší zkušenost. ŘSD jen pár desítek kilometrů dál na obchvatu Třince zažila loni situaci, kdy ze staveniště odešla portugalská firma Mota – Engil, která se spojila s tuzemskou firmou SDS Exmost, která zkrachovala.
SŽDC narazilo před dvěma lety na sdružení české firmy Klement a maďarské A-Híd, které mělo opravit trať do Jeseníku. Nakonec zakázku ale sdružení nezvládlo a prací se vzdalo. ŘSD bude mít šanci brzy testovat další zahraniční firmy bez praxe v Česku, například úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem bude kromě českého Geosanu modernizovat kazašská a italská firma.
Přes sedm kilometrů dlouhý obchvat má ulehčit dopravě v Krnově, kde je podle posledního sčítání dopravy v pracovní dny provoz až 16 tisíc aut denně. „Mezi přínosy právě zahajovaného obchvatu patří především zajištění plynulé a bezpečné dopravy. Obchvat Krnova podstatně zkrátí jízdní dobu a povede ke snížení hluku a emisí přímo ve městě. Díky zvýšené bezpečnosti silničního provozu klesne počet dopravních nehod. Vybudováním obchvatu dojde také k vytvoření podmínek pro další rozvoj regionu, jako je výstavba nové průmyslové zóny,“ okomentoval zahájení výstavby obchvatu generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Detaily o stavbě ŘSD zveřejnilo na svých stránkách.