Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Řecká firma stavějící obchvat Krnova čelí insolvenčnímu návrhu

Stavba obchvatu Krnova. Foto: Ředitelství silnic a dálnic
Stavba obchvatu Krnova. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Některé české firmy nedostaly zaplaceno za práce na stavbě obchvatu Krnova na Bruntálsku, kde pracují jako subdodavatelé pro český závod Aktor ATE z řeckého koncernu Aktor Anonymi Techniki Etaireia. Uvedla to mluvčí olomoucké stavební firmy MS – stavby Eva Kijonková.

Česká společnost Ellade, která pro firmu Aktor ATE například zprostředkovávala uzavření smluv, na ni podala insolvenční návrh, o němž bude tento týden rozhodovat soud v Praze. Aktor návrh odmítá, označuje ho za bezdůvodný a šikanózní, vyplývá z informací v insolvenčním rejstříku.

Jednatel společnosti MS – stavby Marek Spáčil uvedl, že firma eviduje za práce na obchvatu Krnova pohledávky za Aktorem ATE ve výši kolem 30 milionů korun. „Aktor ATE nám místo toho vystavil penalizační fakturu v nesmyslné výši 450 milionů korun,“ uvedl Spáčil.

S Aktorem je ve sporu i kvůli neuhrazeným fakturám za další služby. „Všechno začalo po výměně centrálního vedení Aktoru v Řecku, od té doby se situace jen a jen zhoršuje,“ uvedl Spáčil. Dodal, že měl s Řeky kvůli jejich chování v Česku zásadní konflikt.

Řecká firma podle Spáčila měla problémy také u dalších projektů v Česku, v Nymburce, Hrušovanech u Brna nebo Pastuchovicích. „Začaly se permanentně objevovat problémy s placením splatných pohledávek a tyto dluhy neustále rostly,“ uvedl Spáčil.

Pohledávky do insolvenčního řízení přihlásilo pět firem. Státní Správa železnic svou pohledávku za 1 103 korun stáhla poté, co ji Aktor ATE uhradil. Například pražská společnost Jefs Group trvá na své pohledávce, která se týká modernizace trati v Hrušovanech.

„Dlužník je schopen pohledávky navrhovatelů i dalších údajných věřitelů kdykoli zaplatit, nikoli však ochoten,“ uvedl ve svém vyjádření právní zástupce Aktoru ATE. Firma uvedené pohledávky neuznává. Insolvenční návrh má podle ní čistě šikanózní povahu a v důsledku zahájení insolvenčního řízení firmě každým dnem vzniká újma.

Aktor ATE uvádí, že je jednou z největších řeckých společností podnikajících ve stavebnictví, působí ve 26 zemích a v roce 2018 měla obrat 1,46 miliardy eur (téměř 40 miliard korun). Firma uvedla, že na svých účtech má dostatek peněz.

Spáčil oponuje, že ze zahraničních, zejména řeckých médií ale získal informaci, že Aktor není v tak dobré finanční kondici, jak tvrdí. „V Řecku dokonce došlo také ke stávce zaměstnanců pro několikaměsíční prodlení se zaplacením jejich mezd,“ uvedl Spáčil.

Stavbu severovýchodního obchvatu Krnova zahájilo Ředitelství silnic a dálnic v roce 2017. Bez DPH má stát 950 milionů korun, úsek dlouhý 7,7 kilometru má být hotový v roce 2021. Aktor ATE obchvat staví v konsorciu se společností Silnice CZ. Kompletní informace o průběhu stavby jsou na speciální webové stránce k obchvatu.

Mapa obchvatu Krnova. Foto: ŘSD
Mapa obchvatu Krnova. Foto: ŘSD

ČTK

 

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Démon

Zvláštní, že žádná stavební firma ze zahraničí se tu nečape.

KarelF

Tak jsme asi zapomněli jak vedli stát. Takže u firem to nebude o moc lepší. Tak ono stačilo nějaké šetření EU. Nesmyslné výše důchodé, úředníci kteří ani neměli svou kancelář natož židli dostávající výplaty o kterých se Českým úředníkům ani nezdá v těch nejvlhčích snech. Takže co pak čekat od stavební firmy.

xyz

Perličkou je, že zrovna Krnov je tak trochu řeckým městem – viz tamní řecká komunita občanů.

Jan Sova

No tak se to tam s tou Kofolou nějak potkalo.
Ale pěkné holky tam mají…. to jo…

Gwann

Podivejte se na insolvencni rejstřík. Řekové někomu přestali lepit, někoho odstavili od lizu…a tak si to vyřizují přes ins.rejstřík. Nejzajímavější je, že navrhovatel není zastoupen a MS Stavby…tam má pozastavky a ústní smlouvy…což je taky hodně divné…

Vyřizování účtu…

Pepa

Staví se pouze tzv. severovýchodní část obchvatu Krnova, to jest od Opavy na Město Albrechtice (s odbočkou na Głubczyce).
Tzv. západní část obchvatu Krnova, tedy směr z/do Bruntálu mezi ulicemi Albrechtická a Bruntálská se nestaví.
Obyvatelé ulic Albrechtická, Partyzánů a Bruntálská se mají na co těšit.
https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=17.6704379&y=50.0959386&z=14&rc=9oKDbxYCm0g70xXufC&rs=stre&rs=coor&ri=81872&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&xc=%5B%5D&rut=1

Jarda Š.

Řekl bych, že jen v Partyzánské intenzita dopravy velmi výrazně stoupne, v Albrechtické a Bruntálské bude jezdit zhruba to co teď.

kolář

Z Řeky nejsou problémy jen u nás . my byli v Chorvatsku a tam si na ně stěžuji taky .

Jakub

Na mostě na příjezdu od Opavy se nic neděje už několik měsíců. A mosty v rámci sdružení dělá z větší části Aktor.

Tonda

Druhý člen sdružení má snad 1 bagr, válec a grejdr na kompletní zemní práce. Část přeprodal Strabagu směr na Opavu vč. propustku a kanalizace. Na zbytek prácí si najímá stroje a firmy, balenou dělá dceřiná společnost majitele. Z počátku se tam skoro rok krom skrývky ornice nic nedělo. Druhá v pořadí při výběru zhotovitele obchvatu byla ona dceřiná společnost taktéž z Krnova, tak je otázkou jak vlastně je s tou cenou.

Štěk zapesal

Hlavně když máme vysoutěženo nejlevnější 🤪
Že to ve výsledku bude poněkud jinak je evidentně úplně jedno 🤣

Jan Pytela

Nespolehliví dodavatelé – Zařízeno!

Váš superministr

Peeetr

Tak s maximální evropskou konkurencí a na nejnižší cenu se soutěží hlavně kvůli novinářům a aktivistům, chudáci místní dodavatelé co za práci nedostanou od těch prohnilých zahraničních korporací zaplaceno.

V. K.

Něco takového jako v insolvence se v Česku žádné firmě v životě nikdy stát nemůže.

Jan Pytela

Finanční kondice je snad kvalifikační předpoklad, a ne parametr soutěže.