Dopravní revoluce v Plzni. Zastupitelé schválili zákaz vjezdu osobních aut na Americkou třídu
Omezení na důležité tepně v centru Plzně nastane do konce prázdnin.
Zastupitelé Plzně dnes schválili na tuzemské poměry radikální krok v omezení individuální automobilové dopravy v centru měst. Nejpozději od 1. září tak nebudou smět do části Americké třídy mezi Škroupovou a Resslovou ulicí vjet bez povolení motorová vozidla.
Návrh na omezení dnes prošel zastupitelstvem velkou většinou. Podle usnesení má dojít k úpravám do 1. září. „Pro tento krok hlasoval z každého zastupitelského klubu alespoň někdo,“ řekl náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule (TOP 09).
Místem denně projede přes 13 tisíc aut, současně je ale Americká také hlavní tepnou pro veřejnou dopravu. O uzavření části Americké se ve městě mluvilo sedmnáct let. „V době rekonstrukce Americké se prakticky dokázalo, že komunikační systém její uzavření unese,“ dodal Vozobule.
„Cílem je nejen zklidnit prakticky hlavní městský bulvár, vylepšit na něm veřejný prostor, včetně doplnění zeleně, ale zejména umožnit plynulý průjezd páteřních linek veřejné dopravy, zejména trolejbusů,“ dodal Vozobule. Město se podle něj bude snažit, aby zákaz začal dříve než v září.
Podle něj se stává Americká právě kvůli vysokému provozu aut úzkým hrdlem trolejbusové dopravy. „Denně skrz ní projede až 24 tisíc cestujících ve veřejné dopravě. Léty navíc narůstá zpoždění, které ve špičkových časech dosahuje 7-16 minut na pětisetmetrovém úseku,“ dodal Vozobule. To podle něj výrazně zvyšuje náklady dopravního podniku.
Cesta, jak přilákat více pěších do centra
Prvním krokem bude přerušení průjezdu automobilů v úseku od Škroupovy po Resslovy ulice v opačném směru od Goethovy ulice po ulici v Šipce. Na třídu budou moci jezdit jen trolejbusy, autobusy, cyklisté, taxi a dopravní obsluha. „Zkvalitnění veřejného prostoru podpoří společenský význam Americké a přiláká tam více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven,“ uvedl primátor Martin Baxa (ODS).
Omezování individuální automobilové dopravy v centrech začíná být běžné v řadě západoevropských měst.
Po omezení průjezdu se tranzitní doprava přesune na silniční komplex mostu Milénia, ulic U Trati a Borské. Americká zůstane motoristům přístupná ve směru od Klatovské do Škroupovy a Jungmannovy ulice. V opačném směru od Wilsonova mostu bude možné pokračovat do Prokopovy ulice. Podle Vozobuleho změna nepřinese motoristům zásadní potíže, protože ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu a jsou opravené.
Zastupitel Petr Náhlík (KDU-ČSL) prosadil dnes do usnesení návrh, aby město zpracovalo projekt na zvýšení dopravní propustnosti velké křižovatky Belánka, která je 300 metrů nad Americkou.