Za celý rok tolik cestujících, jako předloni za měsíc. Brněnské letiště čeká ztrátu až 75 milionů
V porovnání s rokem 2019 díky novým linkám stouplo množství odbaveného nákladu.
Letiště Brno loni odbavilo pouze 86 089 cestujících. Ve srovnání s rokem 2019 jde o pokles o 84 %. Brněnské letiště je první v Česku, které zveřejnilo oficiální přepravní data za loňský rok. V roce 2019 letiště odbavilo 534 tisíc cestujících.
Letiště současně očekává, že za celý rok loni prodělalo 60 – 75 milionů korun. „Byl to opravdu těžký rok. Prakticky ze dne na den se u nás na základě rozhodnutí vlády zastavil komerční provoz a my byli tři a půl měsíce bez jakékoli mezinárodní linky s cestujícími na palubě. Samozřejmě, že se u nás život nezastavil a byli jsme k dispozici pro nákladní lety, lety Letecké záchranné služby, Policie ČR či pomocné lety při boji s nákazou COVID-19, ale k normální stavu to mělo opravdu hodně daleko,“ řekl Milan Kratina, předseda představenstva Letiště Brno.
Podle něj navíc letiště přišlo o letní sezónu, která je pro regionální letiště klíčová. „Právě během ní se naplno ukáže, jak jsme schopni uspokojit poptávku lidí, kteří letí na dovolenou. Bohužel, uvolnění opatření přišlo ve chvíli, kdy už za normálních okolností jede sezóna naplno,“ dodal Kratina. Například v červnu 2019 odbavili v Brně 86 781 lidí, tedy tolik, jako v roce 2020 za celý rok.
Nové linky? Ukrajina, v jednání je Německo, Francie a Velká Británie
Vedení letiště zůstává optimistické a očekává spuštění nových linek. Ukrajinský SkyUp už začal prodávat lety z Brna do Kyjeva, definitivní dohoda o startu ale podle Kratiny ještě není. „V současné době s městem a krajem jednáme o podmínkách, za kterých by se mohla spustit linka na Ukrajinu. Pokračují i jednání o dalších destinacích, kde jsou naší prioritou města v severním Porýní-Vestfálsku, centrální Francii a na britských ostrovech. Odhadovat nyní, co přesně nás čeká v roce 2021 je složité, ale pevně věřím, že se odrazíme a například letní sezóna už proběhne bez omezení a lidé budou mít možnost a chuť zase cestovat,“ okomentoval jednání o nových pravidelných linkách Milan Kratina.
Letiště loni získalo novou nákladní linku do německého Lipska. DHL se rozhodlo nasadit na linku po dvou měsících provozu větší Boeing 757. „Za prosinec jsme odbavili o 290 % více nákladu, než v roce 2019. Celkově jsme se zvedli na více jak 4 000 tun oproti loňským 3 500. Vývoj trhu nákladní dopravě přeje, a pokud se k ní v příštím roce opět přidají i pravidelné linky a dovolenkové chartery, bude to provozně i ekonomicky výrazně pozitivnější pohled než nyní,“ dodal k rozvoji komplexu letiště Zdeněk Šoustal, člen představenstva Letiště Brno.