V Praze výrazně ubylo srážek tramvají s chodci, poprvé za 15 let při nich nikdo nezahynul
Méně ukáznění jsou podle statistik DPP muži.
Slabší provoz v kombinaci s kampaní „Neskákej mi pod kola!“ a pozorností řidičů přinesl jedno pozitivní číslo z pražské MHD. Poprvé po 15 letech po srážce s tramvají nezahynul jediný člověk.
Vyplývá to z dnes zveřejněných statistik Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), které potvrzují i celková čísla za Českou republiku od Drážní inspekce. Za celý rok došlo v Praze k 47 srážkám tramvaje s chodci, což je pokles o téměř 50 %.
DPP srážky tramvají s chodci detailně sleduje již 15 let. Dlouhodobě se ukazuje, že děti jsou pozornější a obezřetnější než dospělí. U dospělých pak v ukázněnosti ženy jednoznačně předčí muže. Ze všech 47 loňských srážek tramvají s chodci se pouze na 3 podílely děti, ale na 44 dospělí, přičemž převážnou většinu všech nehod, téměř 62 %, zapříčinili muži. To je o téměř 10 procentních bodů více než v roce 2019.
Bez zlepšení na přechodech
Muži mají za loňský rok na kontě 29 případů, ženy o téměř polovinu méně, pouze 15. Navíc ženy loni zaznamenaly největší zlepšení v počtu srážek s tramvajemi, bylo jich o téměř 60 % méně než v roce 2019. Dlouhodobě významný podíl na počtu sražených osob mají cizinci: loni jich bylo i přes jejich úbytek ve městě sraženo 11.
V jediném ukazateli se čísla meziročně nezlepšila: počtu srážek na přechodech. Těch je meziročně o jednu více, tvoří 51 % všech případů. „Řada chodců se totiž domnívá, že mají na přechodu přednost před tramvají. Je to ale mylná představa, která pak může skončit tragédií. Tramvaj má na přechodu pro chodce vždy přednost a jako drážní a násobně těžší vozidlo má mnohem delší brzdnou dráhu než osobní auto,“ upozornil DPP v tiskové zprávě.
„Chtěli bychom, aby nula v kolonce úmrtí zůstala v této statistice i v dalších letech. Děláme vše pro to, aby MHD v Praze byla nejen pohodlná, čistá a uživatelsky přívětivá, ale ve všech ohledech také bezpečná. Loňské výsledky jsou motivací hledat stále nové způsoby ochrany chodců. Letos budeme společně s DPP testovat novou generaci antikolizních systémů, chystáme také speciální aplikaci pro náruživé uživatele chytrých telefonů, protože jejich nepozornost a nevnímání okolního světa je nejčastější příčinou nehod,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Nová aplikace pro chodce se sluchátky či mobilem v ruce
DPP dlouhodobě a systematicky pracuje na zvyšování bezpečnosti cestujících i ostatních účastníků silničního provozu. Ve spolupráci s BESIPEM, Magistrátem hl. m. Prahy, Policií ČR a ROPIDem bude pokračovat v osvětové kampani „Neskákej mi pod kola!“, která je zaměřena zejména na prevenci srážek tramvají s chodci.
Kampaň používá např. drsná videa skutečných případů z běžného provozu, nastříkané siluety chodců na přechodech na místech srážek, či nepřehlédnutelný žlutočerný polep na preventivní tramvaji s lebkou, siluetami obětí, které jejich nepozornost stála život a aktualizovaným skóre usmrcených chodců a sloganem „Pomoz mi nezabíjet!“. DPP bude v kampani ve spolupráci s partnery nadále upozorňovat na rizika při lehkovážném chování či nepozornosti v MHD. Letos se zaměří např. na tzv. vídeňské ostrůvky, srážky tramvají s auty, ale také na držení se za jízdy. Plánuje také otestovat nové smart nástroje, které by upozornily zejména ty chodce, kteří přechází tramvajové tratě se sluchátky v uších, nebo mobilem v ruce a pozorností upřenou na něj.
Celková statistika srážek tramvají s chodci:
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
|
Celkový počet srážek tramvají s chodci |
47 |
87 |
105 |
111 |
75 |
Z toho žen |
15 |
36 |
39 |
36 |
27 |
Mužů |
29 |
46 |
54 |
66 |
44 |
Dětí |
3 |
5 |
9 |
9 |
4 |
Lehká zranění |
38 |
64 |
64 |
80 |
43 |
Těžká zranění |
3 |
4 |
10 |
7 |
11 |
Bez zranění |
6 |
16 |
12 |
7 |
7 |
Místo sražení: |
|||||
Na přechodu |
24 |
23 |
19 |
24 |
12 |
Mimo přechod |
23 |
44 |
37 |
64 |
34 |
V zastávce |
10 |
20 |
48 |
22 |
28 |
Občanství: |
|||||
ČR |
33 |
55 |
65 |
65 |
43 |
Cizinci |
11 |
19 |
30 |
26 |
18 |
Nezjištěno |
3 |
13 |
10 |
20 |
14 |
Úmrtí |
0 |
3 |
8 |
3 |
2 |
Poznámka: Statistika zahrnuje pouze úmrtí do 24 hodin po nehodě.