V pražské MHD v pátek dojezdí autobusy Karosa, zůstanou jen na retrolinkách
Od pátku budou v Praze jezdit jen nízkopodlažní autobusy, většina už jen s emisní normou Euro 5 a vyšší.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyřadí v pátek z pravidelného provozu autobusy Karosa B 951. Půjde o poslední autobusy z Vysokého Mýta, které v Praze ještě jezdí pod původní českou značkou Karosa. Vyřazení bude současně znamenat i zásadní zlom v nabídce služeb DPP: všechny autobusové spoje s výjimkou retrolinek budou už plně nízkopodlažní.
Konec autobusů Karosa oznámil DPP v tiskové zprávě. V pátek vyjede celkem 14 vozidel tohoto typu, nasadí je na ranní a odpolední špičky na vybrané linky. Vyřazením končí í v pravidelném provozu autobusy s normou EURO 3.
Nepůjde ale o kompletní vyřazení: od této soboty bude DPP vozy B 951 i kloubové verze B 961 nasazovat o víkendech a svátcích v rámci retroprovozu na vybraných spojích linek 180 a 213. Zbytek dopravce prodá.
Konec EURO 3
Podle DPP bude nyní naprostá většina flotily autobusů splňovat normu EURO 5/EEV nebo nejnovější EURO 6. S normou EURO 4 zbývá DPP posledních šest vozidel.
„Rozloučením s karosami v pražské MHD sice končí jedna éra, ale znamená to začátek éry jiné, modernější. V Praze budeme mít od soboty 100 % bezbariérových autobusů na všech městských linkách,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Karosy mnoho let tvořily základ autobusové flotily DPP. „Díky vyřazení starších vozidel dosáhneme historicky nejnižšího průměrného věku naší autobusové flotily, a to 5,5 roku a snížení průměrných emisí NOx o 66 % a průměrných emisí pevných částic dokonce o 80 % za uplynulé tři roky,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
Retroprovoz na linkách 180 a 213 začne od soboty. V jeho rámci dojde ke střídání celkem sedmi vozů (Karosa B 951, B 961, Irisbus City Bus 12M a případně Irisbus Citelis 12M).
Zájemci si budou moci autobusy i koupit, DPP chystá prodej obálkovou metodou. Rozhodujícím kritériem je nejvyšší nabídnutá cena. Předposlední várka 32 vozidel bude k dispozici na prodej v nejbližších dnech na webu DPP. Poslední skupinu, včetně 14 plně provozuschopných Karos B 951 DPP nabídne k prodeji počátkem příštího roku. Na prodej budou určeny také nadbytečné náhradní díly k tomu typu vozidla, a to jak repasované, tak i nové.
Z historie Karosy B 951 a zavádění nízkopodlažních autobusů v DPP
Karosa byla téměř výhradním dodavatelem autobusů pro DPP od roku 1948 do roku 2006, kdy DPP zakoupil poslední vozy Karosa B 951E. Karosa B 951 navázala na typ B 930 a oproti předchůdci byla výrazně modernizována, především v technologii výroby. Znamenalo to opuštění desítky let praktikovaného způsobu montáže už hotových a nalakovaných jednotlivých dílů karoserie k sobě, tj. bočnic, střechy, obou čel a nosného roštu.
U Karos B 951 byl nově nejdříve zkompletován celý skelet vozové skříně i podvozek autobusu, až poté byly ponořeny do kataforické lázně, tedy velmi moderního způsobu aplikace antikorozní ochrany. Tato novinka přinesla výrazné prodloužení životnosti nosných částí autobusu. Boční oplechování bylo nově ke skeletu lepeno místo předchozího bodového sváření, překrytého lištami, čímž se opět eliminovala místa pro vznik koroze.
Teprve poté byl nalakovaný skelet autobusu vybavován agregáty, elektroinstalací a příslušenstvím. Později výrobce i všechna boční skla autobusů řady B 950 do karoserie vlepoval. Vizuálně se Karosy B 951 od předchůdců vyznačovaly odlišným provedením zadního panelu s lepším využitím vnitřního prostoru. Změna vlastníka vysokomýtské automobilky znamenala také změnu osazovaných motorů, do Karos B 951 se montovaly výlučně hnací agregáty rodiny Iveco.
První odstavené po 16 letech provozu
DPP v letech 2002–2006 nakoupil celkem 131 standardních autobusů Karosa typů B 951 a B 951E. První DPP odstavil loni v dubnu po 16 a půl roku provozu. Karosy B 951 a 951E byly poslední vysokopodlažní autobusy, které DPP pořídil do své flotily a zároveň poslední, které nesly značku Karosa.
Souběžně s nimi DPP již od roku 1996 pořizoval také plně nízkopodlažní autobusy Irisbus City Bus a Citelis. Poslední „vysoké“ Karosy byly určeny převážně k obsluze příměstských linek, případně k posilám přepravních špiček na nejvytíženějších městských linkách.
U některých autobusů typu B 951 DPP v Ústředních dílnách v Hostivaři zrealizoval větší opravy karoserií, aby jim prodloužil životnost.
První nízkopodlažní autobusy ve flotile DPP se objevily už na podzim roku 1994, kdy DPP zakoupil dvě vozidla Neoplan N4014/3, ev. č. 3001 a 3002. Zajímavostí je, že kompletaci obou vozů si DPP dokončil ve svých Ústředních dílnách v Hostivaři a byly to vůbec první nízkopodlažní autobusy nasazené v MHD v celém bývalém Československu.
V roce 1995 DPP zakoupil ještě třetí Neoplan N4014/3 ev. č. 3003. Vzhledem k jejich poruchovosti začal DPP od roku 1996 nakupovat první sériové nízkopodlažní autobusy Irisbus City Bus. První dva neoplany vyřadil z flotily v roce 2006, poslední v roce 2007.
Kompletní jízdní řády všech linek, na kterých budou v pátek jezdit poslední Karosy B 951, jsou k dispozici na webu DPP. DPP ve spolupráci se Slow TV a Mall TV nabídne všem fanouškům MHD a autobusové dopravy na svém profilu na Facebooku cca 6hodinový on-line přenos posledních jízd Karos B 951 na vybraných linkách.