Nejnáročnější stavba na D1 končí, most Vysočina dostane ještě protikorozní ochranu
Most Vysočina je jednou z technicky nejpozoruhodnějších součástí dálnice D1.
Stavbaři společnosti Metrostav o víkendu zmizí z šestikilometrového úseku dálnice D1 u Velkého Meziříčí. Jeho modernizace patřila k nejnáročnějším, neboť součástí úseku je i pozoruhodný most Vysočina. Stavbaři se na most sice ještě na jaře vrátí, aby jej ve směru na Brno opatřili protikorozní ochranou, na provoz už to ale nebude mít vliv.
„Musím moc pochválit kluky, a to oslovení myslím doslova, protože většina z nich má ještě daleko před čtyřicítkou. Všichni mají navíc pro strach uděláno, což byla poměrně zásadní kvalifikační podmínka pro vstup do týmu vzhledem k tomu, že se pracuje v téměř 80 metrech nad zemí,“ řekl šéf Metrostavu na Vysočině Jiří Salava.
Metrostav získal zakázku s cenou 1,583 miliardy korun. Nešlo ale jen o cenu. Právě kvůli mostu Vysočina, který se v délce přes 400 metrů klene nad údolím řeky Oslavy, sáhlo Ředitelství silnic a dálnic v soutěži výjimečně i k jinému kritériu, než je cena a délka záruky. Hodnotilo i podle doby omezení provozu na mostě.
Fakticky jde totiž o dva mosty vedle sebe, které stavbaři rozšířili o 75 centimetrů do středu dálnice. V průběhu svářečských prací bylo přitom nutné vždy jeden most vyloučit z provozu, který byl veden po druhém mostě v režimu 2+1. Projíždějící doprava totiž vnáší do ocelové konstrukce vibrace, které sváření vylučují.
Rozšíření mostu má zajistit, že při budoucích opravách bude provoz vždy veden v režimu 2+2. Na mostě také proběhla výměna ložisek a mostních závěrů, kompletní sanace spodní stavby a nová protikorozní ochrana nosné konstrukce.
Most Vysočina u Velkého Meziříčí je jednou z technicky nejpozoruhodnějších součástí dálnice D1. S výškou 77,5 metru je na dálnici nejvyšší. Nosná konstrukce trámového mostu o čtyřech polích se skládá z ocelového komorového nosníku s mostovkou vážící téměř šest tisíc tun.
Silničáři v zadávacích podmínkách připouštěli maximální lhůtu pro provedení svářečských prací (a provozu vždy po jednom z mostů) 105 dnů. Metrostavu to trvalo 70 dnů. Práce na celém úseku začaly v březnu 2019.
Možná ještě tvrdším oříškem bude most Šmejkala ze 40. let. Jeho oprava ale byla vyjmuta z probíhající modernizace.
Letošní stavební sezona na D1 byla nejnáročnější od zahájení modernizace v roce 2013. Modernizace probíhala letos na sedmi úsecích o celkové délce 71 kilometrů. Práce před zimní přestávkou skončí do konce listopadu a dálnice bude zprovozněna v plné šíři. Výjimkou je pouze úsek u Humpolce, kde jsou práce naplánovány až do 6. prosince.
V roce 2021 zbývá modernizovat necelých 50 kilometrů, osm z nich bude dokončeno hned na jaře na úseku Humpolec – Větrný Jeníkov, kde budou zhruba měsíc probíhat dokončovací práce ve středním dělícím pásu, a to bez větších omezení pro řidiče. Fakticky tak budou v příštím roce probíhat práce na čtyřech úsecích v délce zhruba 41 kilometrů.