Ve Švýcarsku otevřeli další tunel pro kapacitnější spojení mezi severem a jihem
Letos jde již o třetí tunel, který ve Švýcarsku otevřeli.
Švýcarské spolkové dráhy SBB začaly využívat na trati mezi Basilejí a Bruggem nový 2,7 kilometru dlouhý tunel Bözberg v kantonu Aargau. Vyrostl za čtyři roky vedle stávajícího, kterým vlaky jezdí od roku 1875.
Oproti němu je vyšší a umožňuje průjezd vyšších vozů než dosud. Do tunelu se tak vejdou především vyšší vozy pro tranzit ze severu na jih přes nový Gotthardský tunel. I proto jeho výstavbu financoval státní rozpočet.
Náklady na stavbu dosáhly 350 milionů franků (8,7 miliardy korun). K proražení tunelu došlo před třemi lety v listopadu. Zkušební provoz začal v létě, od tohoto týdne tunelem projíždějí všechny vlaky. Původní tunel zůstane zachován, čeká ho rekonstrukce.
Tunel je součástí projektu na zrychlení a navýšení kapacity železničního spojení mezi severem a jihem, jeho hlavní součástí je nový Gotthardský tunel a tunel Ceneri. Díky nim dochází ke zkrácení jízdních dob mezi Curychem a Luganem na 2 hodiny.
Ve Švýcarsku jde už o třetí tunel, který byl letos nově otevřen. Zásadní bylo otevření tunelu Ceneri, od října jezdí také vlaky novým tunelem Eppenberg.