Výběr dopravce, který bude jezdit s rychlíky z Liberce, skončil u antimonopolního úřadu
Šest týdnů před novým jízdním řádem stále není definitivně jasné, kdo bude provozovat rychlíky z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem.
České dráhy se nechtějí vzdát provozování rychlíků na linkách R14A a R14B z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem. Kvůli výběru společnosti Arriva vlaky ministerstvem dopravy na tyto dvě linky se již obrátily na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
„Ano, obdrželi jsme návrh od Českých drah týkající se této věci. Bylo zahájeno prvostupňové správní řízení a v současné době se seznamujeme s obsahem návrhu,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. S návrhem složily i kauci v hodnotě 100 tisíc korun s vysvětlením, že neznají hodnotu zakázky. V případě neúspěchu Českých drah kauce propadne. Není ale jisté ani to, zda vůbec bude kvůli výši kauce návrh přijat. „Daná věc je velice čerstvá, takže se s návrhem nejdříve musíme seznámit a posoudit, zda splňuje náležitosti. Včetně správné výše kauce,“ dodal Švanda.
„V tuto chvíli můžeme pouze potvrdit, že jsme ve věci Nabídkového řízení na veřejné služby na lince R14 dne 30. října podali na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů objednatele. Blíže věc s ohledem na probíhající řízení nebudeme komentovat,“ řekl mluvčí Českých drah Robert Pagan.
České dráhy se na ÚOHS obrátily poté, co neuspěly s námitkami proti výběru Arrivy na ministerstvu dopravy. Šest týdnů před startem nového jízdního řádu stále není stoprocentní, který dopravce bude na trase jezdit. Smlouva s Arrivou může být uzavřena bez ohledu na výsledek řízení u ÚOHS až v prosinci. Podle informací deníku Zdopravy.cz je na ÚOHS ještě podnět ve věci R14 od odborářů.
„Lze konstatovat, že všechny uplatněné námitky byly jako nedůvodné odmítnuty,“ řekl po odmítnutí námitek Českých drah mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Ministerstvo podle jeho slov i nadále pokládá svůj postup pří výběru dopravce za „souladný s právními předpisy“. „Z našeho pohledu tedy nic nebrání pokračování procesu směřujícím k uzavření smlouvy,“ řekl Jemelka.
Ministerstvo dopravy na začátku října rozhodlo, že výkony na linkách R14A a R14B zadá společnosti Arriva vlaky. Důvodem byla nižší nabídka. V porovnání s cenou Českých drah má stát během sedmiletého kontraktu ušetřit zhruba 300 milionů korun. Výběr Arrivy vzbudil velké protesty u železničních odborářů. Hodnota zakázky je 1,238 miliardy korun v současných cenách. Ministerstvo dopravy vybíralo dopravce i pro linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, kde uhájily provoz České dráhy. I když výběr probíhal stejným způsobem, výsledek této soutěže nenapadá ani Arriva, ani odboráři. Ztráta výkonů by se u Českých drah dotkla zhruba 70 zaměstnanců.