Výběr dopravce, který bude jezdit s rychlíky z Liberce, skončil u antimonopolního úřadu

Motorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhyMotorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhy

Šest týdnů před novým jízdním řádem stále není definitivně jasné, kdo bude provozovat rychlíky z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem.

195 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
F Va

Jakože za mě není takový promlem vlak, ale lidi… Arogantní, neznají chybu atd. Jakože určitě taky není normální to co tam bude jezdit, když to nevyjde kopec..

cestující

Nekteré ale spíše vzácně se zde vyskytují příspěvky, které človeka obohatí. Škoda, že v mnoha příspěvcích se objevují zbytečné úrážky.
Neznám tak provoz na železnici a další lidi jsou na tom stejně či podobně a kolikrát nemáme moc šancí se něco dozvědět.

Sherlock

Nevím,proč se už v minulosti vedoucí pracovníci železniční dopravy nepoučili ! Stále se propaguje efektivnost využití kolejí,ale nikdy se nepoučili od Anglie !!! Každý ,kdo využívá služby soukromníků na železnici na to nakonec doplatil ! Konkrétně v Anglii se nepodařilo jednou provozované tratě soukromníkem znovu oživit státními drahami. A tímto způsobem se v Česku odpovědní pracovníci snaží dopravu po kolejích úplně zlikvidovat ? Za co pak jsou placeni ve svých funkcích ? Nebo jsou za tu úmyslnou likvidaci placeni z jiných tajných fondů? Tento způsob hospodaření se mi vůbec nelíbí!

koleje20

Nejsem odborník na železnici,ale mám ten pocit,že již několik let MD avizuje,že bude soutěžit některé vlakové linky a umožní tím vstup soukromých firem na českou železnici. ČD a jeho manažeři měli tu šanci se v předstihu na toto připravit a tím mohli využít své dominantní postavení ,kontakty na MD a znalost podmínek na české železnici. Tak podání na ÚOHS považuji ze strany ČD za „zvláštní“ krok.

Roman G.

Celé mi to připomíná situaci u Carga před několika lety s Chvaleticemi. Tak dlouho si stěžovali, že jeden dopravce vozí uhlí za nějakou (podnákladovou) cenu, a jak to poškozuje konkuremční prostředí, až dali cenu o třetinu nižší, majitel si mnul ruce, jak vydělal x milionů, a Cargo to komentovalo, jak je všechno v pořádku. A najednou nikoho, ani odboráře, menapadlo si stěžovat. No jo. Režijky nejsou na pořadu dne, tak se musí najít něco jiného. A o kultuře cestování? Je to bída, Pro srovnání si můžeme vzít příklad, s čím jezdí rychlíky ČD na trase Praha – Děčín. Pro odboráře… Číst vice »

koleyy

Ve Chvaleticích šlo o to, že Cargo jezdilo za x peněz. Majitel (Seven/EP holding/Křetínský) zkusil konkurenci (AWT), která řadu let obsluhovala vlečku a ono to šlo levněji (AWT samozřejmě nadhodili cenu aby byli na svých, ale zárovaň aby se zbavili Carga), do doby než se vyhlásí soutěž na dlouhodobější kontrakt. Cargo nadhodilo cenu pod náklady (stejně jako ČD před lety na nyní hojně diskutovanou pardubicko-libereckou, kam se nabízel Connex s Desiry a Viamont…) a vyhráli to. Daňový poplatník toto Pyrrhovo vítězství opět zaplatí, s Cargem to nepohne a Křetínský se směje. Proč by to vozil vlastním dopravcem EP Cargo, když… Číst vice »

Gogo

AD:argumenty režijkářů nelze brát v potaz, protože mají onou kartičkou značně zkreslený náhled na věc
Ono nejde jenom o režijku, když bylo jasné že na osobní vlaky na trati Liberec – Stará Paka přijde Arriva tak se turnovští vlakvedoucí byli zeptat za jakých podmínek by byla práce u nového dopravce. Výsledek byl o cca 3 až 5 tisíc měsíčně méně než u ČD, a teď to zkuste vysvětlit manželce že tu samou práci budete nosit domů méně peněz ale že vás hřeje dobrý pocit že na tom cestující vydělá.

Dominik

Nebo, že budete stále na stejných penězích, ale méně doma, protože budete dojíždět dál, abyste nemusel měnit zaměstnavatele.

Gogo

To už záleží na osobním rozhodnutí každého jestli se mu delší dojíždění vyplatí, můj soused taky radši jezdí denně 40 km tam a zpět do škodovky do MB i když má jinou fabriku jen o ulici dál.

Gogo

Osobně znám dost nádražáků kde režijku nemá nikdo z rodiny takže je jim jedno jakou barvu uniformy budou nosit, důležité je, jak praví klasik, od kdy do kdy a co za to, a zatím mi žádný dopravce nenabídl alespoň tolik nebo dokonce víc než co mám teď u ČD.

koleyy

Jde o to co děláš. Jestli je to teplá trafika systémového specialisty, který 95% pracovní doby stráví na netu u hambatých stránek, tak ti skutečně nikdo nic lepčšího nenabídne.

Gogo

V kanceláři nejsem, začínal jsem jako průvodčí, pak 25 let vlakvedoucí a teď strojvedoucí.

Leinad

Taky může Arriva zkusit vysvětlit ministerstvu, proč jezdí vlaky bez štíplístků – bude to hodně zajímat i účastníky výběrka, kteří prohrály, protože cenu kalkulovaly i s platem personálu.

koleyy

Kde a které vlaky? Konkrétně, datumy a čísla vlaků.

koleyy

Pokud mám dobré informace, tak mají 25 čistého bez přesčasů (to může být ten rozdíl) a podstatně větší pohodu než u ČD. Turnusy jak kde, ale spaní někde mimo méně než u ČD. Fírové mají víc než u ČD a turnusy jak kde. Pražáci nadávali, že nic moc, jinde to snad celkem šlo. Pamatuji ty „vepřoviny“ u ČD a snad horší to být nemůže, ostatně tuhle jsem potkal exkolegu, který ještě nezdrhnul a nadával jako špaček, co se na ně chystá. Někomu to ale vyhovuje, být stále někde v háji, třeba když má doma semetriku. Další věcí je věkový rozdíl.… Číst vice »

Martin

Akorát, že cestující na tom vydělat vůbec nemusí, jediný, kdo rozhodně vydělá je stát. Ale to už je takové zažité klišé, že když Arriva jezdí na nižší tabulkové jízdné, takže je levnější na ČD, což v mnoha případech nakonec může být trochu jinak. Třeba jízdenka LBC-HK 139km je právě bez in-karty za 119Kč. Za kolik bude u Arrivy, když PHA-Turnov 104km jezdí Arriva za 100Kč, no necháme se překvapit 🙂

Gwann

K Chvaleticim – nejsou Kretinskeho ale Tykače a Dienstla.

a AWT je PKP Cargo.

Roman G.

Děkuji mockrát za odezvu! A mínusákum také!! Jen podotknu, že i státní firma se má chovat jako správný hospodář. Chápu,že nikdo nechce přijít o práci, ale když někdo přijde o práci u soukromníka, tak mu zaměstnanci státu určitě nebudou dávat peníze ze svých úspor. A argumentace, že státní taky platí daně ano, ale to jsou peníze, které jdou v jednom pytlíku z místa na místo.

jan

Je to určitě podstatné, jestli někdo do nabídky započítal ETCS nebo ne. A druhý ne. A pak se škemrá o dotace státu.
B) stát by měl jasně říct, že v překladu levná nabídka třeba znamená automaty a tím defakto bordel, vandalizmus, homeless a v praxi většinou zavření čekáren a čekání na mrazu, dešti(na české zpoždění). A ne alibisticky od toho dávat ruce pryč a schovávat tento důsledek pod liberalizaci.. Buď tyto služby po soukromém dopravci požadovat. Nebo naopak říct, že je nechce. Tam tam a tam.

švestka

A za zavírání pokladen na zastávkávh a vyhazování cestujících na mráz v 90. letech může kdo?

Ludva

Jestli si to pamatuješ, tak v devadesátých letech ČD a. s. ještě neexistovaly. Byl to opravdu státní podnik, ne jen a. s. vlastněná státem tak za to může asi stát. A v těch devadesátých letech to bylo špatně a teď je to naprosto v pořádku hlavně, že to pomůže Arrivě ?

Krušnohorec

90. léta
Železnici budeme udržovat ve stavu trvalého chátrání – Stráský
Železnice je relikt 19. století. Budoucnost je v silnicích. – Říman

švestka

A jak to souvisí se zavíráním ztátových pokladen firmou ČD?

Krušnohorec

90. léta

XB-1

Ano, železnice udržovaná ve stavu z 19. století je skutečně relikt 19. století, s tím se nedá než souhlasit.

bkv

Tím chceš říct že ČD neprovozuje vlaky bez průvodčích? A co vlaky s tím okem v jízdním řádu.

jan

Na hlavní páteřní trati?

xyz

„A pak se škemrá o dotace státu.“
Bude zajímavé v dalších letech sledovat to neškemrání ČD, a.s., o dotace státu do stovek vozidel, které takto budou ČD, a.s., muset vybavit.

Přičemž dodávám, že tyto státní dotace považuji (pro kteréhokoliv dopravce) za logické ve chvíli, kdy s tou povinností drahého ETCS přišel právě ten stát.

(Zatímco u Arrivy půjde o násobně nižší počet vozidel, do nichž to bude potřeba instalovat.)

XB-1

Tak ČD jsou hlavně dopravce, který dosud alespoň u českého státu o dotace na ETCS „neškemral“, na rozdíl od mnoha jiných. Naopak škemral o odklady termínu výhradního provozu.

Kosmik

No když smlouva není podepsána, tak proč ČD neposlou novou nabídku s nižší cenou, to by úředník na MD musel rozhodnout pro dražší nabídku a to by nemohl hlásit jak usetri!l.

xyz

Pak by se dalo namítnout, jak je možné, že ČD s takovou cenou přišly až nyní, resp. zda nynější cena není „podstřelená“ (resp. pokud není, tak naopak, jestli předchozí nabídka neměla větší než malou ziskovou přirážku).

kecal

Víte něco o kyberneticke ekonomice ?
Začnu na nízké ceně a s uspěchem a rozšířenim meho byznysu začnu postupně cenu zvyšovat.
To byl problem jednoho autobusoveho dopravce kterenu zavařil vlastní medicínou Flixbus.
Proto se hrne do na železnici.

xyz

„Začnu na nízké ceně a s uspěchem“ Je-li tím myšlena cena nabídnutá vůči objednateli, tak s tím mají zkušenost ČD, a. s., kdy v roce 2006 pro dlouholetý (a mimochodem také jen na poslední chvíli sjednávaný – lhůta jen asi půl roku mezi sjednáním a začátkem účinnosti kontraktu) kontrakt pro rychlíky Pardubice – Liberec (tzn. ty, na které si teď stěžuje u ÚOHS) nabídla cenu 40 Kč/vlkm netto v řazení právě (tehdy nově) s rakvemi + přípojnými vozy. (Plus na další linku, Plzeň – Most, ve stejné době nabídla cenu 16,70 Kč/vlkm netto, přičemž na tyto rychlíky tehdy nasadila rovněž… Číst vice »

Bespi

Koukam, ze vetsina v diskuzi porad hazi problemy na CD nebo Arrivu. Zasadni nepochopeni problemu. Je jedno kdo tam bude jezdit, ale musi byt dodrzeny nejake podminky ferovosti zadavani zakazek a to je vec MD. MD odvadi dlouhodobe velice spatnou praci a to nejen v tomto ohledu a to je treba resit.

Chronosphere

Ano,je to třeba férově všechno přihrát ČD. Nebojte,popřípadě zasáhne Úřad pro ochranu monopolu.

Bespi

To co provadi MD je ke skode vsech dopravcu a stejne tak cestujicich.

Martin1

Odbor veřejné dopravy na MD. Je třeba tu špatnou práci pojmenovat konkrétněji.

Bob

Konkrétněji někdo za chod celého ministerstva odpovídá.

Kom

Pěkne divadýlko

Retrovec

Jen atˇ blbnou….tady arriva, támhle landerbahn, tudle Leoš, bude z tý dráhy pěknej maglajs ! nevím co je tohle za význsm všecko tak po..bat !to je zlepšení znamenající krok zpět

xyz

Pořád to je a bude jedna a ta samá dráha.

ČD, a. s., jsou (jak samy sebe deklarují) jeden z mnoha dopravců.

Zbyněk

Jednotná jízdenka už plně funguje?

xyz

Od 12/2020 by měla.

Jiří Šrámek

Takže nefunguje.

Pe.tr

A kdopak to brzdil ? Hlavně že je In a firma OUT

švestka

Ani nemá, má až od gvd.
Na druhou stranu teď výrazně ušetří třeba cestující z Mladé Boleslavy do Děčína nebo do Dvora, pro které přestup na ČD znamená nutnost další jízdenky, která je ještě o čtvrtinu dražší než u Arrivy.

Gajda

Problém je s jízdenkama, a jejich (ne)uznáváním. Pokud se todle jednou dokáže vyřešit včetně nějakých akčních jízdenek napříč dopravci, pak už bude jedno, co za uniformu bude mít personál a jakou barvu bude mít vlak… Výhoda vlaku byla síťovost, ono i autobusem jde dojet z Ostravy do Budějovic, ale s velkým zjišťováním a nákupem x jízdenek u řidiče, což je věc co by na koleje patřit neměla.

bkv

Proč by stát měl poskytovat akční jízdné?

Bob

Aby cestující nasměroval do těch časů a relací, kde je chce mít, aby doprava byla co nejefektivnější?

Bob

To si trochu protiřečíte, na jednu stranu vzýváte síťovost, a na druhou stranu obdivujete doby, kdy si vlaky hrály na vlastním písečku a zbytek – tedy většinu – dopravní sítě ignorovaly. A s jízdenkama problém vůbec být nemusí – většinu normálních lidí ani nezajímá, který dopravce je zrovna podepsaný na jízdence. Prostě nastoupím a koupím si lístek.

Já, kdo jiný

Už dlouho železniční odbory nevyhrožovaly stávkou.

xyz

Docela vyšly ze cviku. Byly doby, kdy od začátku roku 2009 do první části roku 2010 během pouhých 13 měsíců vyhrožovaly vyhrožovaly, že tak učiní, pokud: – ministr financí dá k projednání vládě návrh novely zákona o dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti – (tam už si přesně nepamatuji všechny z těch cca 3 důvodů, mj. tam bylo něco ohledně protestu proti propouštění v Cargu ve chvíli, kdy kvůli ekonomické krizi klesl objem výkonů) – nedojde k okamžitému zrušení (již platné a účinné) novely zákona o DPH. (+ mezitím „mezi řádky“ vyplynulo, že tímtéž vyhrožovaly i v situaci,… Číst vice »

Jakub

Jsem obyčejný cestující. Nezajímá mě počet hnaných náprav, výkon ani stáří vozidla. Zajímá mě jízdní komfort a služby. Morálně mi připadají starší vlaky ČD (přestože prý nejsou). -Co se týče komfortu, je to +- stejné. Klima chybí, okna otevírat nechci kvůli hluku. Ze služeb mám ale navíc vodu zdarma, zásuvky a Wifi. Proč do dnes neměly ČD na rychlících zásuvky a Wifi? Rozhodně to nebudou vysoké náklady a daleko lépe by si udržely svou pozici. -U Wifi mi nejde o to, že bych neměl data ale o to, že když už mám jet dvě hodiny, ať se připojím i s… Číst vice »

Nádražàk

Pravda pravda

Jirka

Zamyslel se někdo jak Arriva bude přepravovat maminky s kočárky a nebo jak přepraví invalidního cestujícího na elektrickém vozíku.Jak ho dostane do jednotky 845, které jsou starší než 843 a s vi-fi jsou taky na štíru.Takže se vrátíme na železnici o 30 let zpět.

Jiří Šrámek

Do 843 se s kočárkem nastupuje stejně jako do 845. Tedy stejně blbě.

Jara 16

Ten svět spěje do doby, kdy hlava, rozum a svaly se stanou zbytečností… Stačí když se přihlásíme do sítě…

koleyy

Akorát, že 845 nemá tak příkré schody, takže při nízkém peronu je to lepší a pak má 845 výrazně prostornější představek.

Nádražàk

Úplně stejně jak v 843 pomůže průvodčí vynést kočárek do schodů, na invalidní vozíky tu je najížděcí zařízení. Prostě žádnej problém, jak u ČD.

Tom

A co je špatného na wifi u Arrivy? Taháte tu rozumy z rukávu a očividně Arrivou nejezdíte. Já ano, každý den a wifi funguje dobře a docela „frčí“. Nějaké extra problémy jsem teda nezaznamenal. Občas to spadne, jako každá wifi, ale hned to personál řeší, protože přes wifi jede informák na vlaku. A nejednou jsem byl svědkem, že měli ČD problém s plošinou na 843 a udělali si kuli ní i 10-15 minut zpoždění. To asi zlaté nájezdy u Arrivy, ty se vyndají, uklidí a jede se. Chudák fíra od ČD, když mu nejde zajet plošinou a musí se s… Číst vice »

Robil

Socky, co nemají neomezená data a potřebuji se neustále někde připojovat :)))) přitom mám neomezeně všechno za 3 stovky vč DPH 😂

Chronosphere

Jojo,každej není King jako ty! Neomezená mobilní data za třista existují bohužel jen v tvé představě. Zeptej se maminky,kolik za tebe platí doopravdy.

Dominik

Mám 100 GB za 300,- na měsíc, marně se snažím je vyčerpat, můžu sledovat youtube, Netflix, HBO, poslouchat rádio přes net a stejně se to prostě nepodaří.

Flinta19

A přečetl sis, jak dlouho to budeš za ty tři stovky mít a za kolik to bude, až toto zvýhodněné období skončí? Když (operátoři) ptáčka lapají …..

Dominik

Já mám za 300,- 100 GB a žádné zvýhodněné období, prostě dobiju 300,- a mám měsíc 100 GB dat.

Flinta19

OK, o této možnosti vím také, ale on psal o všem neomezeném za 300 a 100 GB a neomezená data je dost rozdíl.

Dominik

100 a neomezeně zas takový rozdíl není, upřímně bych chtěl vidět normálně fungujícího člověka, co by dokázal za měsíc projet těch 100 GB na mobilu, to asi

Dominik

Asi nikdo neprojede, leda by byl na mobilu 20 hodin denně. Navíc reálně žádný neomezený tarif neexistuje, jen se nastaví takové hodnoty, aby je člověk nevyčerpal za měsíc.

Sokar, pán temnoty

Tu kartu mám taky. Žádné časové omezenou am není, těch 100G/ 300 / měsíc je nafurt.

Sokar, pán temnoty

A nemaj dvacku na koupi pití. Musí ho proto dostat „zdarma“ v motorové tramvaji co nazývají vlakem

David

Někdy mi přijde, že tyhle inteligentní dotazy sepisuje sám Berounský, abyste vy, modrogumy, měly co papouškovat. Mimochodem tatínků s kočárky se dotaz netýká?

NightmareFreddy

Antimonopolní úřad bude rozhodovat, zda by nebylo lepší zachovat na železnici monopol. Jaká ironie 🙂

Leinad

Z pohledu cestujícího to tak jako tak bude prakticky monopol. Jestli se mi nelíbí Arriva, můžu taxíkem nebo pěšky. Konkurence pro cestující je akorát na koridoru a na dálnici.

Pražák

Jenže klientem pro dopravce je primárně MD/kraj, ti platí větší část nákladů (případně všechny). A z jejich pohledu už to jedno není, konkurence tu je.

Sokar, pán temnoty

Jenže MD je servisní organizací státu pro jeho občany . A mělo by vybírat dopravce tak, aby to bylo co nejlepší možnost nikoli pro něj, ale pro občany.
Ministr dopravy je i váš zaměstnanec, my si je platíme

Ludva

Antimonopolní úřad nebude rozhodovat o zachování nebo nezachování monopolu, jak píšete. Bude rozhodovat o tom zda monopol ČD bude nahrazeny monopolem Arrivy. Neplést si liberalizaci a monopol. Zde opravdu nejde o nastolení konkurence na R 14. Ale hlavně bude rozhodovat o tom zda nebyly porušeny rovné podmínky, jestli nedošlo k protiprávnímu zvýhodnění jedné strany. A to se měněním podmínek během výběru zřejmě stalo a to je protiprávní. Bude zkoumat zda nebylo porušeno právo.

bkv

Nějak si se do toho zamotal. Nejprve situaci popisuješ z pohledu cestujícího. A poté najednou začneš popisovat situaci z pohledu objednatele. Objednatel vybíral ze dvou nabídek, takže o konkurenci šlo.

Ludva

To že si MD může vybrat z více uchazečů, je právě ta liberalizace, neboli volný přístup do soutěže. Konkurence je, když si již v provozu konkurují dopravci, když navzájem soutěží o cestující a o to tu vážně nejde. Vítěz bude linku obsluhovat sám, konkurenci mít nebude a to je monopol. Jeden monopol na R 14 nahradí druhý.

Sokar, pán temnoty

Současné pojetí liberalizace z pohledu cestujiciho mononopol je.
Konkurence to bude tehdy až si na lince Pardubice – Liberec budu moci vybrat kterým dopravcem pojedu.

cestující

nyní na grapp.spravazeleznic.cz je vlak R 11762 mezi Libercem a Děčínem. Že by testovací jízda Arrivy? Testovací jízda má zatím 35 min zpoždění.

Jan Mahdal

A do diskuze vstoupil odborník! Zjistěte si prosím nejdříve něco o železničním provozu, abych vám napověděl, konkrétně o Ad hoc vlacích a pak začněte mudrovat. A je jedno jestli fandíte modrým, jak je z vašeho příspěvku patrné, červeným nebo růžovým. Úroveň zdejší diskuze neupadá, ale přímo se řítí dolů.

cestující

ne, nevím vše. Pane, děkuji vám za úžasnou odpověď. napište mi prosím info o vlaku R 11762. Na stránkách Arrivy není, v grapp zaznamemaný byl, v idosu nebyl. Předem vám děkuji za odpověď. Třeba se vám podaří trošku vyzdvyhnout úroveň zdejší diskuze

Tom

Protože jede ve zbytkové kapacitě dráhy. Tudíž může až když je místo. Jízdní řád je jen orientační.

koleyy

Nenapadlo vás, že třeba řádně konají seznání trati pro personál, stejně jako to dělali vloni touto dobou? A že je to zpožděné? Hold je to Ad hoc, takže jede, jak je volná „díra“ mezi pravidelnými vlaky.
Takže houby a ne testovací jízda, ty jednotky už se tam zkoušely, jen jste si toho neráčil všimnout.

Chronosphere

Pobouřený cestující má nárok na informace z provozu? To jsou věci. Teď, když vyšlo na jeví,že žádná špína na Arrivu z toho nekápne,tak ho to přestane zajímat. No, cestující,snad příště.

cestující

děkuji některým za informae o tomto vlaku, které mě obohatili.

Hezky česky

5% výkonu nechají každý rok konkurenci, to je takové poslední zoufalství si lehnout pod kola rozjetého vlaku a hrát to na obstrukce, když nejsou schopni konkurovat ve dvou základních parametrech cenou a kvalitou. Postupně na 50% půjdou, otázka co pak, zda začnou nabízet i něco jiného nebo se zbytek zprivatizuje. Tipl bych si za 2) 2030 to bude soukromý podnik, pak už se vášně nepovedou.

Dominik

Tak zrovna u linky R14 teda Arriva žádnou kvalitu neukázala a cena? To samé, sice nižší, ale za horší vozidla.
Tak celková privatizace se naštěstí nepovede, to už zkoušeli u Carga.

Já, kdo jiný

To byste se všichni divili, kdyby do roka Arriva nasadila na R14 Desiro. Skončilo by pofiderní porovnávání 843 a 845, kdo ho má delšího.

D.S.

Pokud by to Desiro neprošlo rekonstrukcí interiéru, zejména výměnou sedaček, které jsou na delší cesty fakt bídné, tak by to moc výhra také nebyla.

Jirka

Ale Arriva nasazuje na rychlíky „historické“ 845 repasované,kde je pokrok???

Chronosphere

Na pokrok nemá objednavatel prachy. Nechcete mu na ten vámi požadovaný pokrok přispět? Budete slavný a v televizi!

koleyy

To je zajímavé, tak proč jezdí tolik soukromých nákladních vlaků? A proč ti zlí soukromníci mají víc moderních mašin než nejlepší státní Cargo.

Dominik

Co je zajímavé? A proč do privatizace ČD taháte soukromníky a počet HV?
Jen jsem poukázal, že už byly snahy zprivatizovat ČD Cargo a jak rychle tehdejší ministr dopravy obrátil a začal tvrdit, že to byla jen úvaha, tudíž se asi nemusíme obávat ani privatizace ČD jako osobního dopravce.
A když jste u těch počtů, kolik nákladních dopravců vozí Manipuláky stylem, do této stanice jeden vůz, támhle dva, atd…?

kecal

soukromnici jezdi ucelene soupravy, tan je zajimavy zisk. Neco jineho jsou sberne vlaky ( bumlaky ) ktere jsou podstatne nakladovejsi

Sokar, pán temnoty

Protože nákladní doprava byla zisková odjakživa.
Železnice byla původně budována hlavně pro nákladní dopravu.
A celá desetiletí již od svého vzniku státní dráha zisky z nákladů dotovala ztrátovou osobní dopravu.
Než přišel nějaký chytrák z EU, který ji to zakázal a unitární dráhu rozbil na desítky společností

Martin V.

„S návrhem složily i kauci v hodnotě 100 tisíc korun s vysvětlením, že neznají hodnotu zakázky.“ A jakou kauci by měly ČD složit, pokud by hodnotu zakázky znaly? Opravdu to je 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky, maximálně však 10 mil. Kč? To by v případě hodnoty zakázky uvedené v posledním odstavci (1,238 GCZK) bylo 10 mega a ne pouhých 100 kilo.

Honza H

Kauce se v daném případě nepočítá dle zákona o zadávání veřejných zakázek, ale podle § 27 odst. 2 zákona o veřejných službách v přepravě cestujících. A tedy platí, že „Kauci složí navrhovatel ve výši 1 % z předpokládané hodnoty veřejných služeb v přepravě cestujících nebo 100 000 Kč, pokud tuto předpokládanou hodnotu nelze zjistit.“ Pojmy „nabídková cena“ (dle ZZVZ) a „předpokládaná hodnota veřejných služeb“ nelze zaměňovat.

Martin V.

A kolik tedy činí ta „předpokládaná hodnota veřejných služeb“ ? Aspoň řádově, abych si udělal představu, kolik by bylo to jedno procento z ní. Děkuji.

Honza H

No to právě nikde ve věstníku ani na úřední desce ministerstva nenajdete.

koleyy

To, že neznají hodnotu zakázky je dobrý blábol. I prvňák si odečte 300 od toho co nabídli a je doma. Dali jen 100 táců, aby zavřeli odborářům klapačky, jakože za ně bojují a pak to zdůvodnili stejně hloupě jako vedou firmu. Kdyby se ČD vymanily z letargie bájného socialismu, kopli do pozadí všechny záškodníky s odboráři v čele, mohli být dávno jinde. Je smutné, že někteří zaměstnanici ještě věří odborům, které jim léta podřezávají pomyslnou větev živobytí. Není přece možno věřit komukoliv, kdo se snaží cíleně zlikvidovat firmu, která mě živí. Ať je to, kdo je to. Pokud ČD chtějí… Číst vice »

Leinad

Už se nákladní dopravci těší, že osoby budou chodit pěšky? 🙂

Krušnohorec

Žádný problém. Arriva již v létě meldpvala, že je perfektně připravena.

ÚHOS

Paradox – dosavadní monopolista si stěžuje u Antimonopolního úřadu, že přijde o část podílu na trhu…. Další příspěvek do kroniky absurdit v ČR

Bob

On se ve skutečnosti ten úřad nikdy nejmenoval „antimonopolní“.

Michal

Tak tam nechaj ČD a za dva roky tam nasadí nové motoráky co rychle vysoutěží 🙂

xyz

V (pseudo?)argumentaci o chybách v zadávacím řízení tvrdily ČD, že nové jednotky by tam nasadily až v roce 2025.

Tzn. ne za 2 roky, ale za cca 4,5 roku (a jezdily by tam jen cca 2,5 roku a pak kdo ví co s nimi).

Jerry

Arriva tam nasadí svoje šunky

Miloň

Šunky jsou jedna věc, druhá věc je neschopný a nepříjemný personál od ředitele až po průvodčí…

koleyy

Ty jsi mluvil někdy s ředitelem? Mě připadá, celkem v pohodě. Udělal si licenci a občas ho můžeš potkat za pákama 845.

Pe.tr

Za dva roky tam ČD nenasadí ani starší repas kdyby ho koupily dnes . A nové jim vyrobí tak za tři roky .

Lemmy

Za tři roky od uzavření smlouvy platné přes ÚOHS… tak v reálu pět…?

Martin

Rakve, alespoň ve výkonu a počtu hnaných náprav jsou stále lepší než jednotky Arrivy. A liberalizaci železnice jsem si představoval jinak, než do ČR přivézt šrot z Německa a do toho šrotu za kontrolér posadit Bulhara.

xyz

„A liberalizaci železnice jsem si představoval jinak, než do ČR přivézt šrot z Německa“
Přesto to tak např. ČD v Olomouckém kraji v „již liberalizované době“ udělaly.
A ještě jim ten šrot skoro ani nejezdí.

Jerry

Jo aspoň prošly opravou ..fotky gwt jednotek arrivy radši nejsou

Krušnohorec

Ani já jsem si nepředstavoval, že liberalizovaný dopravce Dý Lendrbán včera opět místo s RegioSprintery bude jezdit s mikrobusy. Na 124 jsou v oběhu dva RS, nejezdil ani jeden.
Známá výpravčí z Března mi řekla, že minulý týden místo vlaků jezdily taxíky.

cestující

Taky uvízl jejich vlak před Louny nekolik hodin. Že vozili lidi i mezi Louny a Mostem auty (jen už nevím kdy)

Ústecký kraj vysoutěžil nejlepší nabídku. No Ústecký kraj a Liberecký kraj se stává představitely německého second handu. Śkoda 🙁

Pe.tr

Vidíš , rozvezli Vás autem . ČD by tě vyhodily a starej se , zítra je taky den .

Krušnohorec

ČD by nasadily jinou 814 + 914, Žvanílku.

švestka

Takže poprlnice 814. To je fakt výhra…

Pe.tr

Jj , po schválení do týdne ………….

Někdo

Sudety

ABC

minulý týden místo vlaků jezdily taxíky

…. a možná to ve výsledku bylo i levnější 🙂

Železničář

Ano to je v Lounech na denním pořádku, jedna souprava jede a místo druhé jede taxi a vlaky, které mají končit na Louny město LB ukončí jízdu v Ln na hl. n. a LB dispečer lidi rozveze autem, protože někdo zapomněl vyzbrojit. A to nemluvím o tom, že kraji nevadí ta krásná 810 v původním nátěru, když tam s tím jezdili ČD mohl se každý zbláznit. O a RJ Úk ani nemluvím, personál si prijde na vlak až se vyspí apod. Myslím toho jejich stevarda nebo co a jako platný jízdní doklad uznají snad a papírek od oplatky, když už… Číst vice »

Pe.tr

A teď si vem , že na rychlících na OV nebo Vídeň po tobě nikdo ani lístek vidět nechce . Z toho by se ti , milý železničáři , zatočila hlava .

švestka

Ale když tam vleze s režijkou, tak ho jako černého pasažéra vysadí na první zastávce v poli. 🙂

švestka

Jenom režijku neuznají a proto je tu tak nablito.

Někdo

Tak lidi jako Hanzi slaví protože místo vlaků jede bus. Tak to asi jejich nejoblíbenější dopravce bzde Dý Lendrbán. Takže bych to s ním zas tak složitě neviděl. Hele je korona a busácí mají práci.

zaměstnanec soukromníka na dráze

Rakev má sice větší výkon ale stejný počet náprav takže při 2×845 budou mít větší výkon než 843 a 2×043

zaměstnanec soukromníka na dráze

Do Česká

zaměstnanec soukromníka na dráze

Do Česka jen šrot když tu stále jezdí šrot 854 843 810

Pe.tr

A koho kromě kovaných nádražáků zajímá název , počet náprav , pohonná jednotka nebo Bulhar v boudě ? To jsou přesně věci , které mě nezajímají a pokud to jede jak má (časově) tak řeším jen cenu a komfort . Proto šrot jako šrot (pohledově je šrot ČD o generaci starší) a Arriva je příjemnější k platícím lidem .

koleyy

Tak tak, dopravce je od toho, aby uspokojil potřeby cestujícího a tomu je jedno, kdo sedí v boudě. Bohužel místní šotouši s režijkami a bodíky (ten je fakt dost dobrej) to nemohou rozdýchat, protože budou muset stejně jako všichni slušní cestující zaplatit jízdenku.

koleyy

Ty jsi dobrý mimoň… ČD zřejmě žádný šrot neprovozují.
Výkon se počítá ve vztahu k tunám, které veze. A co třeba rychlist, když machrování… 843 je pomalejší…
A bulhar? Až budeš mít tolik zkoušek, co on, můžeš si s ním tykat.

Pe.tr

ČD nikde na tratích žádný šrot neprovozují . Jen nám dopřávají retro jízdy za běžné ceny a zato jim budeme neskonale vděční . Děkujeme

Anonym

Tohle se mělo řešit několik měsíců zpět!

Jerry

Roku

xyz

Perličkou je, že třeba takové ČD, a. s., podepsaly v roce 2009 smlouvy se všemi (!) objednateli jen pár týdnů před začátkem 10letých (!) kontraktů.

A ve všech případech bez soutěže či poptávkového řízení.
Předpokládám, že s tehdejším postupem jste také nesouhlasil a tuto lhůtu jste považoval za velmi nedostatečnou včetně celého postupu „všechno dát Českým dráhám“, je to tak?

Pe.tr

Odborářské podněty řeší soudy dodnes 🙂 🙂 🙂 . Nevím proč odbory to dnes posílají ÚOHS jako nějaké podněty netýkající se pracovně právních či jiných vztahů na které by měli mít kompetenci . Toto je mimo realitu

Jiří Kocurek

„S návrhem složily (pozn: ČD složily) i kauci v hodnotě 100 tisíc korun s vysvětlením, že neznají hodnotu zakázky“

A to se k té zakázce ČD přihlásily s nabídkovou cenou. Šaškárna.

Peeetr

Pokud podrobnosti nabídek můžou být podle zákonů oficiálně neveřejné, tak můžou ČD klidně oficiálně říkat, že cenu ani netuší.

Greta

Ní to muzou a ÚOHS jím zase může napsat, že odvolání nepřijímá kvůli nedostatečné výši kauce.

Jerry

Šašek si ty,seber se a táhni

Tomáš

Jaká je statistika rozhodování antimonopolního úřadu v podnětech podaných ČD? Zajímavé, jak ČD brečí, že nestihnou vozidla převelet na jinou trať za 2 měsíce od prohry, ale když jim antimonopolní úřad řekne 2 týdny před platností jízdního řádu, že mají vyjet, tak to bryskně zvládnou?

D.S.

Když tam jezdí dosud, tak by to logicky stihnout měly.

Tomáš

No logicky, stihnout by to měly, kdyby na jisto počítaly, že tam budou jezdit dál. Jinak by dávno zařizovaly přesun vozidel a personálu jinam a stihnout by to tedy mohly jen těžko.

švestka

I vakuové WC?

Martin V.

Jistě, WC se evakuuje (česky vyprazdňuje, viz https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/evakuace) na koleje působením gravitační síly při každém sešlápnutí pedálu. 🙂

Leinad

Samozřejmě, vozidla se záchodem stihnou sehnat za pár hodin.

xyz

Dle nedávného vyjádření soudruha Vokouna z OSŽ, byla finální podoba zadávacích podmínek změkčena „ve prospěch Arrivy“ tak, že mj. byla i vypuštěna povinnost mít WC s uzavřeným okruhem (a ostatně proto se tam ČD přihlásily – a na lince přes Bruntál i zvítězily – s rakvemi, které takový typ WC nemají).

X 1

Na Bruntálsku se těží bahno. A teď jim do toho ještě nase.ou.
Chudáci zubatý žáby. Skočí z bahna do hovna.
🙂

xyz

Jo, Bruntál nebrat. 🙂

Zrzek

To je tak, když se tyto smlouvy řeší na poslední chvíli.

Leinad

Modrogumám vyhovoval systém, kdy bránily výběrkům, na poslední chvíli se řeklo, že to dostanou ČD protože nikdo jiný nemá vozidla.
Ale když přišla Arriva, která taky má vozidla, je to narušené.

Vojta

To bude zase komentářů. Jinak dotaz, pokud ÚHOS nerozhodne do změny jízdního řádu tak vyjede Arriva? Pakliže by ÚHOS nějak došel k tomu že to nebylo ok, a vrátily by se tam CD, tak by začli jezdit hned, nebo by museli počkat na změnu JŘ? Děkuji V. Přichystal

Marcel Štancl

Asi dostavníky.

D.S.

Očekávám, že ÚOHS vydá předběžné rozhodnutí před začátkem GVD.

xyz

Měl by je vydat ještě před podpisem smlouvy (ke kterému tedy ale stejně může dojít, jak je v článku psáno, až počátkem prosince). V opačném případě (tzn. není-li předběžné opatření vydáno) může být smlouva podepsána tak jako tak (ovšem – protože žádné opatření v tom nebránilo).

švestka

Vydá předběžné rozhodnutí, zakáže uzavřít smlouvu na Liberec i na Krnov a nepojede nic. Protože starý kontrakt vyprší a přebytečných rakví budou mít v depech ještě víc.

Gajda

Tak i s předběžným opatřením tam může jezdit pořád i Arriva, jen nebude moct dostat tu smlouvu na 7 let s možností ukončení po 4, ale dostane jen nějaké provizorium, než se to vyřeší. Protože není sebemenší důvod nechat to do vyřešení situace jezdit stávajícícho dopravce. Nicméně si myslím, že tohoto korku budou bez ohledu na výsledek ČD hořce litovat, protože už se brzy obrátí proti nim a začnou přicházet o výkony jak na běžícím páse a už bude všechno v pořádku. Mimochodem, kdo zaplatí těch 100 tisíc, pokud jim ÚOHS nevyhoví a oni propadnou, když tam všichni řvou jak… Číst vice »

švestka

Komu pak tu propadlou kauci předepíšou k úhradě?

xyz

1 mil. Kč je z pohledu národního dopravce ČD, a. s., úplné nic.

Leinad

No a? Nemají pokladní ČD hmotnou odpovědnost i za daleko menší částky?

xyz

„Nemají pokladní ČD hmotnou odpovědnost i za daleko menší částky?“

Mají. Nicméně je rozdíl mezi (byť nezaviněným) mankem a správním (či obdobně např. soudním) poplatkem.

Ostatně, i v účetnictví se každý z nákladů účtuje docela jinak.

švestka

To sice je, ale furt a všude čteme jak jsou ČD složka státu, když jim vznikne škoda, vznikne nám všem a bla, bla. Takže když ve složce státi vznikne škoda, tak se musí najít viník, který ji zaplatí.

xyz

Ano, i na tomto se ta nesmyslnost těch (pseudo)argumentů o tom, že „ten (v tomto případě) 1 mil. Kč zaplatí daňový poplatník“ projevuje.

(Reálně to zaplatí obchodní společnost ČD, a. s., tedy firma s právní subjektivitou, z peněz, které se coby oběžný majetek nacházejí na jejích účtech.)

xyz

Ale zcela vážně – předpokládám, že takovéto náklady jsou ve smlouvách vůči objednatelům kalkulovány v položce „správní režie“, do které patří i takové nerozklíčovatelné (resp. vůči konkrétnímu výkonu/lince nepřiřaditelné) náklady jako např. plat ředitele, nákup nových služebních vozidel a třebas i správní poplatky.

koleyy

Daňovému poplatníkovi.

Pavel

Rafaj napáchal už dost škod. Doufám, že rozhodnutí nechá na svého nástupce. V případě uznání návrhu totiž zřejmě padne i smlouva na linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, která jak z článku vyplývá byla soutěžena za stejných podmínek.

xyz

Tím bych si nebyl jist. Už např. jen proto, že proti jejím výsledkům žádný protest nepřišel.

Jiří 3

Je když tak i nějaká další možnost, kam se obrátit? Zajímalo by mne, jestli to jde protáhnout až do začátku GVD 2021

švestka

Třeba do Bruselu a ve finále se do Liberce a do Bruntálu bude chodit pěšky o to modrým gumám jde – škodit.

D.S.

Věřím, že Rafaj rozhodne ve prospěch ČD. Stejně před odchodem nemá co ztratit.

švestka

Ten to bude rozhodovat až v druhém stupni a to už tam tento pán naštěstí nebude.

D.S.

Všechno se dá stihnout, když se chce.

švestka

Až na to, že i Arriva do toho může hodit vidle. Zapomínáte na to, že i když teda ÚOHS obratem rozhodne, tak jak si přejete, tak i ten druhý účastník má 10 dní na převzetí datové zprávy a pak dalších 15 dní na podání odvolání a ještě ho může podat poslední den lhůty třeba v 9 večer, aby měl jistotu, že na podatelně už nikdo není. A jsme v prosinci jen to luskne. A nový šéf nebude riskovat takový skandál hned první den ve funkci.

PeDu

UOHS se striktne musi ridit zakonem. V zadnem pripade nema zadnou povinnost vydat nejake predbezne opatreni do zacatku prosince. UOHS se v pripade, ze se jedna o rozsahly pripad, a to se dle neho tyka kazdeho pripadu, muze setrit 2-3 roky. Arriva tez muze, pokud by dal jezdily CD, zazalovat stat pro zmareni podnikatelskeho zameru a uplatnovat nahradu skody… To by mohlo byt jeste velice na dlouho s naprosto nepredvidatelnym koncem. 100 k kauce od CD je jen plivnutim do more a pokud Arriva najde pravniky

PeDu

s koulema, patrici k vyvolene skupine typu Altner, tak se jeste budeme vsichni divit. Otazkou je, kdo to cele vymyslel a z ktereho stetlu je to rizeno.

zaměstnanec soukromníka na dráze

Jestli si myslíte že se něco změní že zázračně to bude dál provozovat ČD tak to těžko

Tajemství příběhu

A kdo jiný by provozoval, pokud ÚOHS Arrivu vyřadí?

Miloň

Taky pevně doufám.

švestka

Takže chcete, aby ČD přišli o Krnov, uzavřený stejný, dle ČD pochybným způsobem?

Já, kdo jiný

Pokud se to do prosince nevyřeší, vyjede Arriva podle smluvního provizoria.
Výběr MD je naprosto legitimní a reakce Času Dost hodně zoufalá.

Dominik

Nebo se dočasně prodlouží smlouva s ČD, než se to vyřeší.
Proč zoufalá? Spíš naprosto očekávátelná, proč by mělo být zoufalé, když podnik využije všech zákonných možností?

Já, kdo jiný

Však by jim ty zákonné možnosti stát i kraje spočítali příště při dalším výběru. Z jakého titulu by se smlouva s ČD prodlužovala? Z titulu práva zvykového nebo paragrafu 1 Vždycky se to tak dělalo?

Dominik

Spíš z logiky věci, protože už tam jezdí.
Spočítali? Jakou, že by nevyhráli soutěž, i když by třeba nabídli výhodnější smlouvu, či lepší vozidla (i když pravda, objednavatele většinou zajímá víc cena, jak to co bude jezdit).

Já, kdo jiný

To se nasměju, až bude Arriva, která je připravena R14 převzít, pověřena dočasným provozem.

Dominik

Jo připravena, to už jsme syšeli loni.

Tajemství příběhu

Pokud bude Arriva z tendru vyřazena, tak nebude tak nebude možné ji pověřit dočasným provozem.

Tajemství příběhu

A podle jakého paragrafu by měla dočasným provozem být pověřena Arriva?