Železniční odboráři píší ministrovi kvůli rychlíkům. Kvůli „balkánskému způsobu“ i ohrožení 1 700 míst
Odboráři poukazují na údajné znevýhodnění Českých drah i škody, které státnímu dopravci vzniknou.
Dvanáct odborových organizací na české železnici se nevzdává naděje, že provoz rychlíků na linkách R14A a R14B z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem zůstane od změny jízdního řádu u Českých drah.
Ve společném dopise vyzvali ministra dopravy Karla Havlíčka, aby ještě přehodnotili plán od prosince přesunout provoz rychlíků pod společnost Arriva vlaky. Ministerstvo dopravy minulý týden zamítlo námitky Českých drah proti výběru Arrivy. České dráhy mají možnost se ještě obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Dopis je k dispozici například na stránkách Svazu odborářů služeb a dopravy.
V sedmi bodech sepsali odboráři důvody, proč by se tak nemělo stát. Nelíbí se jim například fakt, že Arriva nabídla prodej jízdenek přes automaty a ve vlaku. České dráhy přišly s nabídkou prodeje i v osobních pokladnách. „Snahou o legalizaci prodejních automatů jako plnohodnotného odbavení cestujících ministerstvo dopravy narušuje sociální smír a do budoucnosti ohrožuje 1700 pracovních míst osobních pokladníků ČD ve 382 stanicích, kteří by museli být propuštěni, aby ČD kdekoliv v České republice mohly konkurovat Arrivě,“ uvádí odboráři.
I přes názor odborů svět železnice směřuje k tomu, že osobní prodej lístků začíná být minulostí. Například ve Švýcarsku tvoří prodeje mimo pokladnu už přes 80 % celkových prodejů.
„Na oko modernizované jednotky“
Ministerstvo vybralo Arrivu kvůli tomu, že nabídla o čtvrtinu nižší cenu než České dráhy. Odboráři tvrdí, že tím stát vlastního dopravce připraví o 280 milionů korun výnosů. Ty podle nich „pošle do Německa, aby sanoval předluženou Arrivu, která může nabízet cokoliv díky podle poslední zveřejněné účetní závěrky neomezenému finančnímu zajištění ze strany Německých drah DB.“ Podle autorů dopisu, Jindřicha Berounského ze Svazu odborářů služeb a dopravy (Sosad) a Vladislava Vokouna z Odborového sdružení železničářů, přinese první rok státem vlastněnému dopravci ještě větší škodu než samotná úspora peněz za levnější služby. „A to díky odpisům náhle nepotřebných vozidel, kanibalizaci jím vycvičených zaměstnanců s odbornými zkouškami a licencemi strojvedoucího (v případě přechodu k Arrivě) a destrukci původně síťových služeb,“ uvádí odboráři.
V dopise odboráři zkritizovali i způsob modernizace rychlíkové dopravy. Mluví o po „balkánském způsobu přelakovanými a na oko modernizovanými jednotkami z německých šrotišť a let 1986-88″. Podle nich to dokazuje nezohlednění závazků státu nejen ve vztahu k ekologii a uhlíkové stopě kvůli zastaralým motorům, ale i politice EU.
České dráhy v soutěži nabídly motorové vozy řady 843. Ty byly vyrobeny v první polovině 90. let. Neprošly modernizací, jezdí s otevřeným systémem toalet, kde jejich obsah míří přímo na koleje. O kolik jsou tyto vozy ekologičtější než jednotky 845 odboráři neuvedli.
Smlouva s Arrivou není stále podepsána, ministerstvo musí čekat podle zákonných lhůt až na začátek prosince. České dráhy zatím neuvedly, zda se na ÚOHS obrátí. Člen představenstva Jiří Ješeta ale v rozhovoru naznačil, že odchod z linek R14 bude znamenat zřejmě dřívější konec motorových vozů řady 854.