Vláda chce na železnici zavést jízdné zdarma pro seniory a studenty

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan SůraCestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Menšinová vláda Andreje Babiše, která dosud nezískala důvěru sněmovny, dnes významně doplnila své programové prohlášení v oblasti dopravy. Novinkou je

Menšinová vláda Andreje Babiše, která dosud nezískala důvěru sněmovny, dnes významně doplnila své programové prohlášení v oblasti dopravy. Novinkou je plán na zavedení jízdného zdarma na železnici pro seniory nad 65 let, žáky a studenty do dovršení věku 26 let.

Detaily zatím nejsou známy. Nepůjde o úplně bezplatné jízdné, zmíněné skupiny si budou muset pořídit pas, něco na způsob železničářské režijky. Zatím není jasné, kolik by je takový pas stál.

„Senioři a studenti si zaslouží dopravu vlakem zdarma, proto jsme do finálního znění programového prohlášení vlády tenhle náš návrh napsali. Máme tu režijní jízdné pro zaměstnance drah, pro seniory a bývalé zaměstnance. To nám vždy bránilo v soutěžení a otevření trhu na železnici,“ řekl po mimořádném jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo totiž plánuje postupné překlopení dnešních režijek do zaměstnaneckého benefitu. Tím by o ně přišli drážní důchodci. Plošné zavedení slev pro všechny seniory jim to má podle Ťoka vynahradit.

Místopředseda ODS Martin Kupka na Radiožurnálu označil zmíněný plán Babišovy vlády za úplatek komunistům, což Ťok odmítl. Pravdou je, že o jízdném zdarma pro seniory (jako náhradě režijek) hovořil už loni v dubnu pro deník E15.

Ministerstvo zatím netuší, na kolik by novinka přišla státní rozpočet. Už nyní stát dopravcům kompenzuje slevy pro děti, studenty a invalidy; částka přitom každým rokem roste. Poslední známé číslo je za rok 2016, kdy nařízené slevy stály rozpočet poprvé více než sto milionů korun.

Rovněž důchodcům zajišťoval český stát slevu na vlak, a to až do roku 2011. Tehdy měli penzisté nárok na poloviční jízdné. Stát pak ale kvůli rostoucím nákladům na kompenzace nechal slevy jen dětem, studentům a postiženým. Zrušenou důchodcovskou slevu nicméně České dráhy nahradily vlastní nabídkou, když za roční stokorunový poplatek mohou jezdit senioři ve vlacích ČD za jízdné snížené o 25 procent.

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje má stát na podobný krok právo, důležité ale je, aby jízdné zdarma mohli využívat cestující všech dopravců na všech trasách bez ohledu na to, zda jde o komerční nebo dotovaný spoj. Ondrůj zároveň upozorňuje, že jízdné zdarma nebudou moci využít cestující z měst, která nemají vhodná vlaková spojení, například na trasách Písek – Praha nebo Liberec – Praha.

„Cokoliv, co je zdarma, v sobě navíc nese riziko nadužívání. Pak dochází k růstu veřejných výdajů, které by bylo možné využít efektivněji na řešení palčivějších sociálních problémů,“ doplnil Ondrůj.

Podobně se před třemi lety zachovala i slovenská levicová vláda. U skupin, které získaly možnost jízd zdarma, se poptávka prudce zvedla a Slováci museli řešit nedostatečné kapacity vlaků. To vyvolalo napětí mezi platícími a neplatícími cestujícími.

Právě na prudký nárůst počtu cestujících na Slovensku poukazuje prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. „Na Slovensku během let 2014 až 2017 došlo k nárůstu ze 47,3 na zhruba 72 milionů, tedy přibližně o 52 procent. Takové zvýšení by u nás znamenalo nárůst počtu přepravených cestujících ze 179 na 270 milionů ročně – tedy je potřeba na takový nárůst cestujících připravit zvýšenou kapacitu vlaků i jejich počtem,“ uvedl Vyka. Podle něj by se mělo ministerstvo spíše zaměřit na zlepšení kvality železniční dopravy, například návaznosti či frekvence vlaků.

ANKETA
[yop_poll id=“10″]

Tagy jízdné zdarma senioři studenti vláda vlaky železnice
79 komentářů