Panter na Lipence. Dráhy začínají testovat jednotky na jihočeských lokálkách

RegioPanter na trati Rybník - Lipno (testy říjen 2020). Autor: Jan Chaloupka/České dráhyRegioPanter na trati Rybník - Lipno (testy říjen 2020). Autor: Jan Chaloupka/České dráhy

Na jihočeské lokálce Rybník - Lipno je dnes k vidění nezvyklý úkaz. Testuje se zde RegioPanter.

Na jihočeské regionální trati Rybník – Lipno je dnes k vidění nezvyklý úkaz. České dráhy sem vyslaly na testy dvouvozovou jednotku řady 650 RegioPanter; účelem je otestovat možnost budoucího nasazení těchto 53 metrů dlouhých vlaků na trati. Testy začaly v 10:00.

„Účelem zkoušek je testování přechodnosti a jízda zmíněné jednotky v obloucích o poloměru menším než 150 metrů,“ sdělil mluvčí Českých drah Robert Pagan. Vlak je vybaven speciální měřící nápravou; testy se podle potřeby mohou protáhnout do zítřka. Vyhodnocení zkoušek očekávají České dráhy do šesti měsíců.

V případě kladného výsledku pak bude na Správě železnic, zda vydá souhlas k provozu jednotky na trati. „Po vyhodnocení a stanovení podmínek provozu bude následovat zkušební provoz jednotek s cestujícími a případný přechod do rutinního provozu,“ doplnil Pagan.

RegioPanter na trati Rybník - Lipno. Autor: Jan Chaloupka/České dráhyRegioPanter na trati Rybník - Lipno. Autor: Jan Chaloupka/České dráhyRegioPanter na Lipence. Autor: Jan Chaloupka/České dráhyRegioPanter míří na testy na trať Rybník - Lipno. Autor: Jan Chaloupka/České dráhyRegioPanter na trati Rybník - Lipno. Autor: Jan Chaloupka/České dráhyRegioPanter na trati Rybník - Lipno. Autor: Jan Chaloupka/České dráhyRegioPanter na trati Rybník - Lipno. Autor: Jan Chaloupka/České dráhyTrať Rybník - Lipno. Autor: Matijak – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42750037Vlaky ČD a GW Trainu na nádraží v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nejde přitom jen o Lipenku. Za týden se mají uskutečnit stejné testy i na trati Tábor – Bechyně. „Pokud to dopadne dobře, tak nabídneme Jihočeskému kraji pro obě tratě tento nový vlak. Druhá věc je, jestli se dohodneme na financích,“ řekl deníku Zdopravy.cz člen představenstva ČD Jiří Ješeta.

Bechyňka si přitom (na rozdíl od Lipenky) dosud zachovala ojedinělou stejnosměrnou trakční soustavu s napětím 1500 V. Podle výrobce Škody Transportation ale přizpůsobení Panterů této trakci nepředstavuje zásadní problém. Tím by neměly být ani oblouky. (Text škodováckého inženýra na toto téma přinesl deník Zdopravy.cz začátkem srpna.)

Pokud tedy Panter na Bechyňce uspěje, padne jeden z argumentů Správy železnic a Jihočeského kraje pro konverzi na 25 kV. Argument zní, že není možné sehnat na trať moderní vozidla.

Vozový park na obou tratích patří k nejstarším v Jihočeském kraji. Jezdí zde žehličky (210, resp. 113) s desítky let starými vagony.

Tagy Bechyňka České dráhy Lipenka řada 650 RegioPanter Top trať Rybník - Lipno trať Tábor - Bechyně
166 komentářů