Infrastruktura Komentáře Železnice Železniční průmysl Zprávy

Pantery pro Bechyňku? Podle Škody nepotřebují žádné zásadní úpravy

RegioPanter pro Plzeňský kraj. Foto: České dráhy
RegioPanter pro Plzeňský kraj. Foto: České dráhy

Deník Zdopravy.cz přináší pohled vedoucího oddělení Elektrické projekty plzeňské Škody Transportation Milana Šrámka na případné nasazení jednotek RegioPanter na trati Tábor – Bechyně pod napětím 1,5 kV. Podle Šrámka není nijak zásadním problémem upravit Pantery na třísystémové (1,5 kV, 3 kV a 25 kV). Mezitím se ale připravuje konverze Bechyňky na 25 kV. Článek přináší i aktuální informace o stavu zakázky Českých drah na novou generaci Panterů.

Škoda Transportation připravuje od srpna zahájení statických zkoušek prvních dokončených dvouvozových jednotek RegioPanter z nové série řady 650.2 pro České dráhy. Z kontraktu na padesát dvouvozových vlaků, podepsaného v březnu 2019, jsou čtyři prototypové soupravy určeny pro linku Plzeň – Karlovy Vary, dalších 27 bude určeno pro regionální dopravu v Plzeňském, Jihočeském kraji a na Vysočině. Zbývajících 19 jednotek může být objednáno v rámci opce.

Jednotky jsou vedle mobilní části zabezpečovače ETCS L2 BL3 či optimalizovaných podvozků vybaveny pro splnění aktuálně platných norem například i upravenou elektrickou výzbrojí. Testům na jednotkách samotných předcházelo několik stendových zkoušek, jejichž úkolem bylo prověřit spolupráci nových zařízení před typovými zkouškami. Jednou z nich byla mj. i zkouška napájení pohonu napětím 1,5 kV s pozitivním výsledkem. V případě potřeby zajištění provozu Panterů i na této soustavě, která je například na naší první elektrizované trati z Tábora do Bechyně, by se tak podařilo skloubit provoz moderními vozidly při zachování možnosti provozu historických vlaků, neboť zachování kulturně-společenské a turistické funkce této dráhy je jedním z požadavků místních samospráv.

Jednotky by k provozu i na soustavě 1,5 kV nepotřebovaly žádné zásadní úpravy, vícenáklad na několik odlišných vysokonapěťových komponentů a úpravu řídicích softwarů by pro tři až šest vlaků představoval v souhrnu sumu v řádu jednotek milionů Kč. Provozovatel by přitom těžil jak ze shodnosti náhradních dílů a jednotných obslužných a údržbových manuálů, tak i z možnosti provádět údržbu těchto vlaků v nově připravovaném depu ČD v Českých Budějovicích. Navíc v technických podmínkách vozidla uvádíme průjezd minimálních poloměrů oblouků 120 metrů (na dráze jsou oblouky až 127 metrů).

Zkoušky nových jednotek pro linku Plzeň – Karlovy Vary mají na ŽZO Cerhenice začít v listopadu.

Milan Šrámek

Odebírat
Upozornit na
guest
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nemohu si pomoct, ale upravené pantery nebo jiná nová vozidla na 1,5 kV ss jsou snad nejhorší řešení vůbec. Vznikne tak dražší atypické vozidlo – takových vozidel se pochopitelně nechá vyrobit jen nejmeší nutný počet a pří nějakém větším výpadku vozidel bude ihned nasazena náhradní souprava bídné kvality. Nejdokonalejším řešením je podle mne přepínatelná trolej na 25kV ac pro běžný provoz s unifikovanými vozidly a na 1,5 kV DC pro historické jízdy. Trolejove vedení musí být kompletně nové tak jako tak, když bude izolačně dimenzované i na 25 kV AC, podstatně dražší nebude. Stávající měnírna se bude nadále jen „nízkonákladově“… Číst vice »

M19

A do doby než dojde ke změně napájecí soustavy? Motorové vlaky nevalné úrovně? Nebo dalších deset či patnáct let vydrží to co tam jezdí? A budete rekonstruovat měnírnu (ta současná je na konci životnosti) jen pro ty historické jízdy? Nebo jak budete přepínat na stejnoproud? Nebo zničíte historickou hodnotu těch vozidel, že je předěláte na střídavý? To už pak nejsou historická vozidla. Každá taková změna je prakticky nevratná, neboť zničíte historickou autenticitu. Navrhované řešení je na překlenutí doby do změny napájení. Úpravou se na vozidlech zase tak moc nezmění…

Jussi

Ad odst. 1) Ale ty pantery by měly být vícesystémové, s drobnými změnami, takže se o atyp jednat nebude. Podle vyjádření škody jim současný panter v zásadě fungoval na 1500 V SS, takže (i při odhadu ceny do 10 mil. za úpravu všech požadovaných jednotek) bude minimálně 95% dílů stejných. Ad odst. 2) Přepínatelná trolej je právě finančně to nejhorší, co lze vymyslet – je třeba dostavět celou střídavou část a zároveň udržovat tu stejnosměrnou. A té měnírně je relativně jedno jestli je těma pár vlaky používaná nebo stojí ladem – údržbu potřebuje pořád stejnou. Ad odst. 3) Nechápu, jak… Číst vice »

bohyn

Na téhle trati se specálkám nevyhneš ani když to překopeš na 25 kV AC. Poloměr oblouků je tam 120 m na několika místech po celé trati. Vlaky jsou běžně stavěné na 150+ m.

Inspektor státních drah

Ten Panter tak jak je teď zvládne 120 m

Hans

Bylo by konečně na čase. Jel jsem tam o víkendu Elinkou a zpět vláken s Bobinkou a zvládly to oproti všedním Regionova se silou a bravurně. Zato upachtena Regionova nás do Tábora málem nedovezla, do toho kopečka jela doslova krokem!!! Génius František Křižík tak na samém počátku 20. století ukázal výhody a sílu elektrické trakce! Počet zastávek zvýšil na dvojnásobek při zkrácení jízdní doby.

bohyn

> Počet zastávek zvýšil na dvojnásobek při zkrácení jízdní doby.
Předtím tam žádná trať nebyla 😀

Bob

Ale než do toho vstoupil Křižík, tak už tam byl vypracovaný projekt pro parostrojní dráhu.

jan

Stejně si myslím, že na tyto trati patří stadler GWT jako v Tatrách, které má 38 tun. I Křižík věděl, že se to má podobat tramvají. A ne tam používat pendolino..

Kirak

Od kdy je panter pendolino ? To myslite tu srandu co nema ani zachod ?

Kamui

Záchod může být, stačí domontovat buňku.

Od lesa

To udělali v Třebové pro GWTR a při každém vážení musí naložit haldu balastu, aby prošli.

Gwann

Opravte a upravte na 1500 V 3 jednotky rady 460. To bude sototrat. V létě se přidají vlozaky, v zimě dají pryč.

Hans

No myslím, že ty by i ve třívozové verzi byly na tuto lokalitu příliš velké. Ale určitě by to zvládly ještě rychleji, než Bobinka.

jan

Takže vlastně žádná konverze kulturní památky není potřeba.

Od lesa

Samozřejmě, že není problém 1,5kV, stejně jako úbytky na konci. Žádná konverze není třeba.
Takže místo vyhazování peněz a ztrácení času s kravinama, už aby tam něco moderního jezdilo.

Majkl

Co znamená optimalizovaný podvozky? Že to s sebou nebude házet jak stará sviňa před porážkou? A co nějaký změny v interiéru? Bude to uvnitř pořád jak v márnici?

Mmch, problémem 1,5 kV trakce jsou úbytky napětí v Bechyni a Táboře, proto se řeší konverze.

bohyn

Bechyňka moc neháže, ale malé poloměry oblouků, tak asi proto.

Kamui

Vratná jednotka by se na bechyňku rozhodně hodila. Jízdní řád je našponovaný a korunu tomu dává křižování v Malšicích, kde dodnes nejsou samovraty. Pokud se udělá zpoždění, tak dnes se pak už vozí celý den.

bohyn

Zase neprehanej, je tam 12 min na obrat s regionohou, zadny preprahani. Parkrat sem zazil i krizovani ve Slapech, ale to se asi dostali do velkeho skluzu.

víta Klozík

Kolik lidi vtom kapacitně obrovskem vlaku pojede? 10?

PetrB

Ne. 11.

Luděk S.

Co si zase stěžujete?
Budou modrý? Budou
Budou od JSVŽV? Budou
Bude tam platit režijka? Bude
Budou si moct šotoušci cvaknout pantera na Duze? Budou
Tak o co jde?

Já, kdo jiný

To by ses divil, kdyby byly žluté, zelené nebo tyrkysové.

Od lesa

A co kdyby ještě nebyly od jistého letitého sponzora jisté oranžové partaje?

bohyn

+ stiplistek a fira => 13

Václav

Panter sice umí jezdit rychle, ale jaké rychlosti by dosáhl s napětím 1,5 kV? Asi by to žádná sláva nebyla. Jen ať se udělá pořádná elektrizace odpovídající 21. století. Historické jízdy jsou fajn, ale efektivní a konkurenceschopná doprava je přeci jen důležitější. Pro veterány se může elektrizovat třeba kousek jiné tratě, kde se jinak el. v blízké době nechystá.

asdefasdf

Řeší se tam oblouky a vy si myslíte, že tam jako někdy pojede víc než 80? Oni to nepředělávají na koridor.

noerf

Tam je omezení na mnoha místech na 30 – 40 km/hod a traťová rychlost si myslím, že je okolo 50 km/hod.

Lukáš

Ano, max tam je 50 km/h

KocourM

60

lada13

tak tak, je to tam střídavě 40/50/60 km/h, viz.: https://www.openrailwaymap.org/

Leinad

Tím spíš, hodně rychlostníků => hodně míst kde se projeví akcelerace, za každým obloukem, každým přejezdem bez signalizace,.. 😀

Petr Šimral

Proberte si fyziku, evidentně jste na hodinách fyziky v základní škole chyběl…

KarelF

Tak to se tam přijedu podívat na to návěstidlo co tam bude hlásit jízda do odbočky a očekávej rychlost 160. Tak vážně, kolik myslíte, že tam bude rychlost? Trať sice neznám, ale na lepších místech bych to typoval na 90 km a na zbytku 40 nebo 60 km. Takže pokud tam kvůli 1,5 kV vlak neudělá rychlost vyšší než 100 km tak se vlastně nic neděje.

bohyn

Tak neplacej blbosti, kdyz o tom nic nevis. Tahle je klasickej courak, ma to v genech. Zmena napajeni rychlosti nijak vyzname rychlosti nepomuze. Na by bylo potreba vybagrovat koleje a postavit to v nove stope.

KSD

Na trati je Vmax 60 km/h. Takže argument rychlosti je o ničem. DC elektrifikace není dle vás moderní pro 21.století? Tak to běžte vysvětlovat třeba na RhB, tím je zaručeně pobavíte.

Tom

No pokuď to není problém upravit na třísystém, tak proč tu trať přepájet? Co si budem povídat, to kouzlo tratě tvoří z velké části právě historická vozidla, byla by to extrémní škoda. Hlavně na třísystém stačí přestavit tři jednotky. Běžně se na Bechyňce tušim točej stejně jenom dvě, takže se ta třetí může vesele točit na jinejch tratích kolem Tábora a v případě poruchy nebo vyšší potřeby zaskočit. To je asi nejlepší varianta, pokud udělat třísystém není vážně takovej problém a nestojí to svět.

Lukáš F.

Přepnutí na 25 kV má být dlouhodobě levnější, protože není třeba udržovat měnírnu (využije se existující na koridoru), plus je tenčí = levnější trakční vedení.

KSD

Stávající měnírna je po opravě, dálkově ovládaná, udržba minimální. Pro AC bude třeba postavit odpojovací stanici v Táboře, to jistě bude velmi levné. Navíc je problém s bechyňským mostem. Takže jediným efektem této „rekonstrukce“ bude likvidace historického provozu. Zase máme šanci ukázat světu, jak lze zatočit s historií…

Od lesa

Kolik % z ceny TV je trolej + lana?
Sloupy stojí stejně, laníčka, svorky, držáky L1-4 taky, izolátory jsou dražší…
Střídavý argument je ok na hlavních tratích, kde jezdí stroje s příkonem 6,5 MW, ale ne tady, kde se pohybujeme výkonově kolem tramvají.

bohyn

Rozdil 0.prd, ale sotousi potrebujou pendolino v Bechyni a ta regionova ho tam nedotlaci.

Jiří Kocurek

A navíc si tím Škodovka může pootevřít dveře do Holandska. Nebo i do Francie, před sto léty byl Schneider se Škodovkou majetkově provázaný. Ano, zní to německy, ale je to francouzská firma.

Twix

Má reference v podobě 3 jednotek na Bechyňce nějaký zásadní vliv na úhel pootevření těch dveří? Já bych řekl že i teď Holanďané i Francouzi věří, že Škoda by vlak na 1,5 kV zvládla… úplně stejně jako na jinou soustavu… což nevím jestli je vlastně plus nebo mínus.

K.S.

Myslím že bude, bude to odzkoušené a bude to jezdit a bude to vyvinuté. Pokud to je navíc tak že jenom něco někde upraví, celkem drobně, tak to hrát roli může.

Olda

Přesně tak. Reference je holt reference, v následujícím příkladu doplněná o premisu: „Jen ta zbraň je skvělá, která je odzkoušená“. Doporučuji se seznámit s „kauzou“ střely Exocet. Poté co u Falkland argetinskej pilot odpálil poslední protilodní střelu a ta skásla protiraketový torpédoborec Sheffield, tak se u Matry na 30 let netrhli dveře. A určitě nelze tvrdit, že by to byl oproti Harpoonu, či Granitu nějaký technologický skok.

Twix

No a právě jestliže všichni tuší, že jde o celkem drobnou úpravu, možná už není tolik důležité aby měli skutečné vozidlo. To už bych jako referenci bral ty desítky Elefantů, kteří s napětím 1,5 kV pracují také (odborníci v čele s panem Šrámkem prominou když napíšu že mají výzbroj na 1,5 kV dvakrát v sérii), nebo elektrické jednotky na Centovallině, kde Škoda dělala výzbroj, a v troleji je 1,2 kV.

Od lesa

Zvládne každý solidní výrobce. Je ale dobré vybrat něco, co bude spolehlivé, minimálně poruchové a provozními náklady příznivé.

Jirka

Tak bomba, ještě by to chtělo tam nalepit nějaká retro šoto čela a budou to ideální jednotky pro Bechyňku. V Břeclavi máme nějaký čela z laminátek.

KarelF

Za co mínusy šak jezdí retro polep Slovenské střely tak proč by nemohlo jezdit v retro polepu na panteru.

KSD

Ideálně si umím představit polep ve stylu EM400.

David

V článku chybí zásadní informace: jestli nějaký dopravce o tuto jednotku projevil zájem a jestli je Jihočeský kraj připravený si provoz jednotek u tohoto dopravce objednat.

PetrB

Jihočeský kraj, alespoň co se týče veřejné dopravy, by si nechal vrtat pro korunu koleno. Pro příklad, požadavek na celovozovou klimatizaci v autobusech při výběru nových autobusových dopravců je vypuštěn záměrně jelikož dle tvrzení JIKORDu to prodražuje provoz o 1 – 2 Kč na kilometr.

Kubrt

Mě zas překvapilo vysoké množství nových vysokopdlaznich autobusů u „busem“. „Naše“ ČSAD Střední Čechy už nějakých 10 let kupuje zejména LE LF verze.

David

Přesně proto ta moje poznámka. Vrtači kolen si neobjednávají hybridní vlaky, ale opakovaně reinkarnované M152 až do jejich totálního rozsypání.

Radiátor

Tohle by bylo úplně idelani. Relativně levné (není „zas takový“ atyp). A zároveň to umožní jízdu historických vozů.

Vojtíšek

Může někdo připomenout, kdy se budou Pantery dodávat ČD? Díky.

bkp

Od 4/21 po dobou cca dvou let. První budou v Plzeňském kraji, poslední Vysočina.

Démon

Keci, pak Škody Transportation bude chtít za úpravu jednoho vozu 30 mil.Kč 🙂

Jerry

Tak na bechynku když panter na 1,5 kv a 25 kv tedy dvousystemovy.doufam že se objednání i ty zbývající pantery z obce..na linku Přerov- Vsetín a 460 půjdou do Třebové na srotaci.

K.S.

Kdoví jak je ten měnič uvnitř řešen. Třeba tam opravdu stačí změnit něco v SW a jede to i na 1,5kV i s 3kV modulem.

Myslím že po tomto prohlášení není moc co dál řešit a je třeba začít ve větším protestovat proti této zhůvěřilosti která zase vyšla někomu od stolu. Pokud by se k tomu připojila i ŠT, mohlo by to výrazně pomoci snaze zabránit té konverzi.

Jirka

Přesně, provede se konverze a budou tam jezdit motoráky jako na Lipence. Brr.

Daniel

Je vysoutěženo až 50 jednotek, závazně objednáno je 31 a Olomoucký kraj si nové zatím neobjednal. Takže pokud nechcete jezdit dalších deset let šrotem, budete muset využít faktu, že se letos konají krajské volby :-). Je celkem s podivem, že se Češi zatím nenaučili efektivně tlačit na krajské reprezentace, pokud jim o něco konkrétního jde. Přitom je to daleko jednodušší, než tlačit něco na celostátní úrovni.

K.S.

Eh… dobrá 40 let komunismu 6 let nacismu, před tím první republika, sice jakože fajn, ale politicky jsme moc nerostli asi (taková ta kolébací euforie) a před tím C.K. úřední šiml, tajná policie a tak. Máme teprve jednu generaci vyrostlou ve svobodě a i ta je pořád více či méně načuchlá tím minulým.

Vždyť se podívejte jenom tady jak se lidi staví k aktivistům a lidem kteří si stojí za svým a chtějí tlačit na politiky. Vždyť tu obden musím vysvětlovat že stát si nemůže dovolit všechno že je to servisní organizace atd.

Daniel

Já s Vámi souhlasím, ale jednou se začít musí. Kraje jsou podceňované a přitom mají poměrně velké pravomoce (zdravotnictví, doprava, střední školství). Přitom stačí dát dohromady třeba 50 lidí a rozjet „bordel“ na sociálních sítích s tím, že kandidáty donutíte na to alespoň reagovat a dostanete to téma do jejich povědomí. Pak uvedete příklady např. z Plzeňského kraje a budete se sugestivně ptát, oč jste horší. V krajských volbách chybí témata, kdo bude hodně řvát a nebude tlačit zbytečně kontroverzní věci, má šanci s tím uspět.

K.S.

To by asi šlo, jenom dneska některé strany mají takové kohorty trollů že se to bude dělat celkem špatně. Ale ano, měli bychom s tím začít. Bohužel se obávám že to dopadne jako v jednom městě kde se provalilo že „botičkovné“ je pevnou součástí příjmové stránky rozpočtu. Stejně tam zase zvolili povětšinou ty co to tam zavedli. Otázka je jestli by pokuty neměly být raději odváděn do rozpočtu a podléhat zákonu o přerozdělení daní.

kakov

„stát si nemůže dovolit všechno“ v tom máte sice pravdu, ale druhá strana mince je, že zase nemůže stát pokleknout před každým křiklounem, to také nejde, i když mnozí si takhle demokracii bohužel představují

K.S.

To máte sice pravdu, ale bohužel tak jak se stát v plánování třeba chová, tak to je opravdu hodně daleko pokleknutí před každým křiklounem.

Peeetr

Ty jsi taky servisní organizace, stát představuje nejvyšší moc na daném místě, pokud to není banánový stát, kde rozhodují zahraničí korporace. Aneb v běžném zbytku světa je lepší jeden volený místní Babiš než 100 nevolených Babišů z Londýna či Ameriky.

K.S.

Servisní organizace je to ve smyslu že má poskytovat služby které si občané a firmy neumí/nemohou zajistit jinak, nebo by to pro ně bylo moc nákladné. Jenže u nás se ten stát chová ne jako partner občanů a firem, ale ten náš se bohužel chová spíš jako vrchnost, což je špatně.

Peeetr

Vrchnost je slovo z dob nevolníků, kdy se lidé nemohli svobodně vystěhovat.
Daleko důležitější je bránit v dnešní době menšinovými aktivisty ohrožovanou demokracii pro většinu.

K.S.

Jop, třeba voličům jisté strany.

Někdy si prosím pusťte přenos z parlamentu, nebo tiskovku vlády, povýšenější tón a vystupování se jen tak nevidí. Zaklekávání, arogantní snaha protlačit každou stavbu na silu, nejednání s lidmi… Já vám nevím, ale mě to jako vrchnostenské chování přijde.

Která aktivistická skupina tu má podle Vás otevřeně či skrytě odstranit demokracii? Jinak máme přesněji republiku, to znamená že byť byste měl 99.99% obyvatel města hlasující pro něco, tak pokud to bude porušovat práva člověka, tak to nejde provést, respektive pokud se to provede tak to soudy zruší,

Peeetr

Na změnu ústavy stačí 2/3 parlamentu, takže s podporou 99,99% obyvatel jde i to, pokud 0,01% nevlastní příliš velké množství majetku a globálně uplácí.

K.S.

Víte jak jsem to myslel, ne? Navíc píši o městě, ne celé zemi.

Gwann

Zásah do lidských práv bez ohledu na to, kolik vobejdu to schválilo, má a může zrušit ústavní soud.

Gwann

Třeba Babis. Toho zakázat.

Tak jste to myslel?

Gwann

A frustrovaný bílý heterosexuální muž na scéně….

Rob

Přesně tak, zahraničí korporace u nás nerozhodují. Nejsme banánový stát. Pěstuje se řepka, kterou majoritně zpracovává koncern Agrofert. Divize Agrofertu – ANO, politicky prosadila dotace na zpracování řepky na biopalivo i v době, kdy už bylo známo, že řepka náročná na pesticidy z ropy nakonec vytváří více CO2. Energetická řepka na polích konkuruje produkci obilnin a kukuřice. Zvyšuje jejich ceny, včetně cen krmiv prasat a krav, a tím cenu masa. Lidi jedí levnější drůbež, kterou z většiny ovládá taky Agrofert. Používají se už biopaliva 2. generace. Třeba vyráběná ze dřeva. Při našich polomech v lesích jsou vhodná. To ale nevyhovuje… Číst vice »

Lubosch

Že by tady byl 40 let komunismus jsem si nějak nevšiml. Ten tady teprve bude.

DOMČA

Z jaky „obce“ se budou ty Panteri objednavat???
Oni uz v nejaky obci jezdi????
Jak se ta obec jmenuje??