ZSSK testuje první Panter pro provoz v okolí Žiliny, má zpoždění kvůli Covid-19
Většinu nákladů na nové vlaky zaplatí evropská dotace. V okolí Žiliny bude jezdit 25 nových jednotek.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) testuje první z 25 nových elektrických jednotek řady 660 od konsorcia Škoda Transportation a ŽOS Trnava. K převzetí došlo později, než byl plán: dodávka nabrala několik měsíců zpoždění kvůli pandemii koronaviru.
Testování první jednotky do flotily oznámila ZSSK na svém facebookovém profilu. I když je dosud dopravce oficiálně nepojmenoval, označuje je jako Panter. Nové jednotky vychází z řady RegioPanter a InterPanter známých v Česku. V příštích dnech je nasadí pro školení strojvedoucích na trať ze Žiliny do Vrútek. První cestující by měly jednotky svézt v listopadu.
ZSSK nasadí nové jednotky na vybrané linky v okolí Žiliny, například Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń nebo Žilina – Liptovský Mikuláš. Nákup vlaků za 160 milionů eur je největší investicí v historii firmy. Škoda v elektronické aukci porazila Stadler.
ZSSK je má takřka celé zaplacené z dotací: 135 milionů eur pokryje kohezní fond EU, 23,8 milionů eur státní rozpočet, 1,6 milionu eur zaplatí ZSSK z vlastních zdrojů.
Nové elektrické jednotky jsou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Dodávány jsou ve dvou provedeních. První s délkou 80 m a kapacitou 247 sedadel a druhé provedení dlouhé 106 m s kapacitou 343 sedadel. Každý vůz soupravy má klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka má vždy tři hnací podvozky. Podle Škody umožní jednotky spolehlivé dodržování jízdního řádu i v náročných zimních podmínkách.
(V textu bylo původně nesprávně uvedeno, že ZSSK už jednotku převzala, ve skutečnosti ještě běží zkušební provoz. Za chybu se omlouváme)