V Praze vyjela poprvé modernizovaná tramvaj koupená z Miškolce, úpravy nabraly zpoždění
Praha modernizací vozů z Miškolce rozšiřuje flotilu obousměrných tramvají.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v pátek nasadil poprvé do provozu první z patnácti tramvají KT8D5, který DPP nakoupil v roce 2015 a 2016 jako vyřazené v maďarském Miškolci. V provozu jezdila necelé dvě hodiny na lince č. 5, šlo konkrétně o vůz 9102. Po rekonstrukci mají tramvaje označení KT8D5.RN2P.
„Chtěli jsme otestovat zmodernizovaný vůz v reálném provozu s cestujícími. Vozidlo je vybaveno novou ethernetovou sítí a novými digitálními transparenty, díky kterým je zabezpečen rychlý přenos dat. Řidiči mají nový typ řadičů, které instalujeme i do současných vozů tohoto typu z důvodu zvýšení bezpečnosti ovládání vozidla a zamezení manipulace řadičem neoprávněnou osobou. Mimochodem, je to první typ tramvaje v Praze, který má takovýto systém zabezpečení řadiče. Zadržovací tyče již nejsou kotveny do podlahy, ale do konzolí sedaček cestujících, což výrazně zlepšuje úklid vozu zejména současné době covidové,“ řekl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.
Reklamace kvůli těsnosti oken
Podle něj mají tramvaje závadu typu A kvůli nevyhovující těsnosti oken, kterou DPP řádně reklamoval u dodavatele. To ale nebrání DPP s tramvajemi jezdit, jejich provoz schválil Drážní úřad. „Budeme se snažit všechny tři zmodernizované tramvaje postupně nasazovat do běžného provozu, protože to považujeme za hospodárnější řešení, než kdyby měly další minimálně měsíc čekat ve vozovně na výměnu závadných dílů. Jejich výměnu předpokládáme na konci října dle reklamačního řízení s dodavatelem,“ dodal Šabík.
Původní plán oznámený po nákupu v letech 2015 a 2016 počítal s nasazením tramvají už od roku 2019. Celkem mají úpravy vyjít na 21 milionů korun.
Rekonstrukce nabrala mírné zpoždění kvůli reklamaci některých částí u externího dodavatele. DPP už má hotový další vůz číslo 9099, od dubna je rozpracován vůz 9100. Má zrekonstruovaný první článek a práce probíhají na druhém článku, kde je provedena demontáž elektrovýzbroje, otryskání a oprava karoserie. Hotový bude do konce roku. Na něj pak naváže vůz 9103. Provozovat tyto tramvaje bude vozovna Hloubětín.
Výhodou tramvají KT8D5 je jejich obousměrnost, to umožňuje jejich nasazení na linky, kde není na konci tramvajová smyčka, ale z důvodu omezeného prostoru je konec trati osazen kolejovým přejezdem, zejména při různých výlukách.