Obrazem: Fantova budova znovu zazáří i uvnitř, bude lépe propojena s nástupišti a podchody
Správa železnic má plány, jak v secesní památce znovu vzkřísit pasažérský, kulturní a pracovní ruch.
Správa železnic (SŽ) hodlá v příštích měsících přejít do další fáze velké rekonstrukce Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Ještě před koncem roku vypíše první tendr na obnovu interiéru velkých sálů. Cílem je maximálně přiblížit největší secesní památku českých zemí původní podobě a zároveň v ní znovu vzkřísit pasažérský, kulturní a pracovní ruch.
Význam budovy upadl v roce 1977, kdy byla otevřena nová odbavovací hala nádraží směrem do Vrchlického sadů. Další využití historické budovy komplikuje i její sevření mezi magistrálu a kolejiště, což chce Správa železnic vyřešit lepším napojením na podchody pod nástupišti; sází přitom mimo jiné na prodloužení severního podchodu na Žižkov, které se právě staví.
„Plánuje se zajištění dostatečného propojení budovy s novou odbavovací halou a podchody, kde bude potřeba doplnit několik vertikálních propojení, tedy schodišť i výtahů,“ uvedla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. Rekonstrukce vnitřku se uskuteční ve dvou etapách. První etapa bude zahrnovat kulturní sály. „Tam jsme zvolili řešení vhodné k doplnění nabídky služeb na hlavním nádraží, které zcela chybějí,“ doplnila mluvčí. Jde především o sloupový sál a velkou halu. V prvním vznikne coworkingový prostor a business lounge. Hala pak bude sloužit konferencím a společenským akcím. Fantova kavárna umístěná ve středové části bude doplněna o další nabídku občerstvení. V jižní části budovy nad jižním podchodem vznikne čekárna kombinovaná s kavárnou. „Chceme myslet i na maminky s dětmi a vytvořit zajímavé prostory, kam by mohly společně zamířit,“ doplnil ředitel Stavební správy západ SŽ Petr Hofhanzl.
Při pohledu směrem do kolejiště se v pravé části budovy nachází kulturní sál, který vznikl v letech 1948 až 1950 přestropením původního velkolepého příjezdového vestibulu. K tomuto zásahu došlo ještě před výstavbou nové odbavovací haly, protože byly stávající prostory zaměstnancům železnice příliš těsné. Horizontální rozdělení sálu zmizí.
Nalevo od vestibulu jsou sály restaurací. Blíže je sál restaurace 1. a 2. třídy, od sálu čekárny a restaurace 3. třídy se odlišuje velkým volným prostorem původně bohatě zdobeným květinovými motivy a maskami. Sálu čekárny a restauraci 3. třídy dominují čtyři mohutné bohatě zdobené žulové sloupy nesoucí valenou klenbu ve výšce 11 metrů.
Fantova budova byla vystavěná v letech 1901 až 1909, je 217 metrů dlouhá a 28 metrů široká, sestává z pěti samostatných částí. Sídlí zde Drážní úřad, naopak Správa železnic ji jako své budoucí sídlo zavrhla a postěhuje se nejspíš na Smíchovské nádraží. Od loňského června se opravuje fasáda a střecha Fantovy budovy, definitivně by se měla zbavit lešení do konce roku.
https://www.facebook.com/Spravazeleznic/videos/318892975747555/